مدیر عامل باشگاه پرسپولیس گفت: باشگاه سپاهان تصمیمی برای بازی کردن نداشت و به خاطر همین موضوع لیست هم ندادند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد حسن انصاری فرد در گفتگو با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: آن چه روز یکشنبه در اصفهان روی داد به قدری روشن است که حتی نیاز نیست به سوابق افراد و باشگاه‌ها توجه شود. هیچ یک از مسائلی که تاکنون از سوی طرف مقابل مطرح شده است به قدر ذره‌ای خطاهای صورت گرفته و ایرادهای وارده را توجیه نمی‌کند و توضیح نمی‌دهد. در این که نتیجه این بازی باید 3 بر صفر شود تردیدی نیست. نه برای این که ما می‌گوییم بلکه به خاطر صراحت قانون و البته اتفاق نظر کارشناسان مسائل حقوقی و داوری چنین است. با این وجود کمیته انضباطی در حال بررسی موضوع و دریافت گزارش‌های لازم است. هر چند اظهارات شفاف مقام‌های نیروی انتظامی و همچنین صحبت‌های صریح ناظر مسابقه و ناظر داوری که در رسانه‌ها مطرح شد و طبیعی است همین موارد در گزارش رسمی هم موجود باشند، گویای واقعیت هستند. بسیاری کارشناسان خبره و شناخته شده هم به استناد اظهارات رسمی، مقام‌های رسمی نظر صریح خود درباره حکمی که باید صادر شود را اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: بعضی مستندات هم توسط خود مقام‌های سپاهان ارائه شده‌اند. ویدیوهایی که در بطن آنها نکات روشن و افشاگرانه وجود دارد و هر ابهامی را از بین می‌برد. شخص آقای تابش، دوشنبه شب اعتراف کردند که تا ساعت 15 و 30 دقیقه و به جای گرم کردن در زمین طبق مقررات بازی‌ها در صدد لغو بازی بودند و بعد از ناامیدی از این مساله برای حضور در ورزشگاه اقدام کردند. این در حالی است که بازی باید در ساعت 16 و 15 دقیقه انجام می‌شد و آنها حداقل باید قبل از ساعت 14 و 30 دقیقه هتل را ترک می‌کردند تا در زمان مناسب به ورزشگاه می‌رسیدند.

انصاری فرد عنوان کرد: از سوی دیگر طبق ماده ۸۶ مسئول تامین امنیت طبق قانون، باشگاه میزبان است. حتی اگر تماشاگر از خروج تیم سپاهان ممانعت کرده بود طبق ماده 50 (مسوولیت تضامنی) ماده 85 (مسئولیت رفتار تماشاگران) و ماده 86 (نظم و امنیت در مسابقات) آئین نامه انضباطی، مسئولیت این موضوع متوجه خود باشگاه سپاهان بود. تازه این در حالی است که بنابر اعلام فرمانده انتظامی و فرمانده یگان ویژه  چنین مساله‌ای وجود نداشت و اگر هم موضوعی در میان بود، واقعا در حدی نبود که بخواهد بازدارنده باشد و کاروان سپاهان هم در نهایت وقتی تصمیم گرفت در ورزشگاه حاضر شود، بدون مشکل محل استقرار خود را ترک کرد.

مدیر عامل باشگاه پرسپولیس خاطرنشان کرد: با توجه به این حقایق به هیچ وجه نیازی نبود که بازی با 30 دقیقه تاخیر روبرو شود. اگر چنین مجوزی وجود داشت، ناظر بازی که نماینده تام الاختیار از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در برگزاری مسابقه است، از باشگاه و تیم پرسپولیس برای این منظور اجازه نمی‌خواست و درخواست نمی‌کرد. با این وجود از تمام رسانه‌ها، افکار عمومی و حتی هواداران سپاهان دعوت می‌کنیم فقط به این چند ماده از آئین نامه‌های انضباطی و برگزاری لیگ برتر توجه کنند و متوجه می‌شوند که اصلا نیاز به بحث‌های دیگر نیست. با این وجود باشگاه و تیم پرسپولیس به نشانه حسن نیت و به احترام طرفداران سپاهان و حسن همکاری در فضای فوتبال و همچنین ناظر مسابقه و داور به عنوان لطف همکاری بسیار زیادی با تیم و باشگاه سپاهان داشتند که البته  مزد خوبی از باشگاه و تیم سپاهان دریافت کردیم!

انصاری فرد اضافه کرد: تیم فوتبال پرسپولیس نه فقط نیم ساعت که عملا  دو نیم ساعت انتظار را هم رد کرد اما تیم سپاهان به زمین نیامد و اظهارات صریح آقایان؛ جلال مرادی و مسعود مرادی وجود دارد که خود آنها از جمله تیم داوری تا ساعت 17 و 20 دقیقه منتظر ماندند و باز هم خبری از سپاهان نشد. حتی یک نفر هم نیامد که یک نشانه باشد. مصاحبه‌های ناظران مسابقه و داوری و گزارشات انها هم جای هیچ  شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد. این حوادث در حالی روی می‌دهد که در همین لیگ اروپا و سری آ ایتالیا و بازی‌های مهم می‌بینیم بازی را بدون تماشاگر برگزار می‌کنند و کوچکترین بحث و چالشی پیش نمی‌آید.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس ادامه داد: این مساله برای باشگاه‌ها و تیم‌های شهر خودرو و استقلال هم وجود داشت و در این دو مورد هم شاهد هیچ چالش و مشکلی نبودیم. الان اگر برخورد مناسب و قانونی با رفتار سپاهان صورت نگیرد، نه فقط پرسپولیس که به آن دو تیم و هوادارانشان و اصولا به کل فوتبال ایران اجحاف می‌شود. چرا این حاشیه‌ها، التهاب، تنش‌ها، فرافکنی‌ها و اتهام‌زدن‌ها عمدتا از ناحیه مجموعه سپاهان است؟  بحث مهندسی نتایج و اتهام حمایت از تیم پرسپولیس را چه کسانی از اواسط  اواخر فصل قبل مطرح کردند. باشگاه سپاهان حتی قبل از همین بازی هم تندترین اتهامات را علیه پرسپولیس مطرح کرده است. از طرح اتهام واهی حمایت‌ از تیم خاص گرفته تا متاسفانه جملات زننده ای چون  خریدن جام بحث‌هایی نیستند که نادیده گرفته شود.در این سال‌ها معلوم شد چشم پوشی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلات را در اصفهان بیشتر می‌کند و ما اجازه نمی‌دهیم چنین فشار و هجمه‌ای علیه پرسولیس ایجاد شود.

وی افزود: از طرفی مساله امنیت فوتبال، ورزشگاه‌ها و هواداران فوتبال در میان است. از فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی و کمیته اخلاق می‌خواهیم به اثر این رفتارها بر ایجاد مشکلات آینده توجه کنند. همین رفتارها جو را ملتهب می‌کند و باورهای نادرست را در هواداران سپاهان ایجاد می‌کند که به جهت تعصب نسبت به تیم محبوبشان، ادعاهای نادرست را باور می‌کنند و این باور به شکل خشونت در ورزشگاه و بیرون از آن در سال‌های آینده بروز می‌کند. در سال‌های گذشته به این اثر حاشیه‌سازی‌ها و فرافکنی‌ها توجه نشد و نتیجه‌اش بحران‌هایی بود که حادث شد. نتیجه همین رفتارها بود که سال گذشته برای بازی حذفی، عنوان کردند امکان اجرای قانون و آئین نامه فوتبال در اصفهان وجود ندارد و 160 هوادار ما در ورزشگاه و بیرون از آن به گزارش اورژانس مضروب و خونین شدند و بعضی موارد هم جبران ناپذیر بود. آیا قرار است، این چشم پوشی‌ها و مماشات همچنان ادامه پیدا کند تا در آینده حوادث ناگوارتری حادث شود. در ماجرای اخیر فقط بحث بر سر نتیجه نیست. بحث بر سر امنیت فوتبال و جان تماشاگران و مردم، به ویژه هواداران پرسپولیس است و ما عاجزانه می‌خواهیم به این بخش موضوع توجه شود.

مدیر عامل سرخپوشان در ادامه گفت: گرم کردن در راهرو هم چه بعد از ساعت ۱۷چه قبل از آن و چه هر زمان دیگری اصلا یک بحث حاشیه ای است. اصلا مقررات بازی گفته چه تایمی قبل از بازی باید لیست داد و چه تایمی در زمین برای گرم کردن اقدام کرد و آنقدر مستندات وجود دارد و خلاف مقررات رفتار شده که جای هیج توجیهی نمی ماند. از کمیته انضباطی انتظار می‌رود این مورد را به کلی از پرونده خارج کند. چون حتی بر فرض صحت ادعا، آئین‌نامه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و قوانین بین‌المللی و فیفا با ادبیات واضح و به صراحت درباره انجام پروتکل قبل از بازی و مسئولیت‌ها و رفتارهای تیم‌ها سخن می‌گوید.در تمام قوانین آنچه متر و معیار است و مورد بحث قرار می‌گیرد، در چارچوب زمین مسابقه است. وقتی درباره پروتکل انجام بازی صحبت می‌شود، به صراحت از حضور تیم در زمین مسابقه حرف می‌زند و هیچ عضوی از تیم سپاهان نه برای گرم کردن و نه برای بازی به زمین نیامد.

وی ادامه داد: گرم کردن سپاهان در رختکن یا راهرو اصلا نباید مورد توجه و متر و معیار قرار داشته باشد که بخواهند صحت ادعا را بررسی کنند یا نه؟ آنها آنقدر مصمم به عدم انجام بازی بودند که حتی نیازی ندیدند لیست بازیکن بدهند. از طرفی ویدیویی از دو بازیکن سپاهان علاوه بر صحبت‌های آقای تابش بود که گفته اند شاید بازی  لغو شود. آن ویدیو از هوادار سپاهانی پشت نرده‌ها که در رسانه ملی پخش شد هم گویای واقعیت دیگری است ‌‌و تاکیدات فرمانده انتظامی و یگان ویژه هم شبهات را کاملا از بین می برد‌.

انصاری فرد در پایان گفت: ما نیازی به صحبت بیشتر نمی‌بینیم چون همه چیز شفاف است و منتظر رای سه بر صفر و تصمیم قاطع و صریح کمیته محترم انضباطی می‌مانیم.