عضو هیات‌علمی دانشگاه الزهرا گفت: در شرایطی که کشور با محدودیت‌های ارزی روبه‌روست، واردات لوازم خانگی اولویت است؟ آیا منابع ارزی باید صرف وارداتی شود که فقط چند درصد بالای جمعیتی درآمدی می‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا ظرفیت‌های تولیدی کشور اولویت ندارند؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
سین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، در خصوص تأکید برخی بر واردات لوازم خانگی از کشورهای ژاپن و کره جنوبی در ازای آزادسازی بخشی از ارزهای بلوکه شده با توجیه ایجاد رقابت در بازار و صنعت تولید لوازم خانگی ایران، گفت: متأسفانه در برخی رویکردهای اقتصادی، دچار بیماری مزمنی شده‌ایم که با توجیهات تولیدی و اقتصادی مزین می‌شود؛ اما رویکردهایی از این دست مثل خوره به جان اقتصاد ایران می‌افتد و اقتصاد را از داخل نابود می‌کند. 
 
وی در این باره خاطرنشان کرد: در حال حاضر حفره‌های بزرگی در نظام اقتصادی ایران وجود دارد؛ حفره‌هایی که منافع و سودهای چند هزار میلیاردی برای عده‌ای اندک ایجاد می‌کند؛ در حالی‌ که منافع ملی به شدت تهدید می‌‎شود. یکی از این حفره‌ها، وارداتی است که با آزادسازی منابع ارزی کشور انجام می‌شود. به این نحو که وقتی دسترسی ارزی کشور تسهیل و ارز بیشتری وارد کشور می‌شود، برخی به‌ شدت تلاش می‌کنند سناریوی اتلاف منابع ارزی را برای تأمین منافع شخصی و گروهی خود در دستور کار قرار دهند.
 
استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: این گروه در چنین زمان‌هایی تلاش می‌کنند تا منابع ارزی بزرگی به واردات کالاهای مصرفی اختصاص داده شود، بی‌آنکه به همدلی و هم سویی کره جنوبی با آمریکا به‌ویژه در سیاست‌های تحریمی علیه ایران توجهی داشته باشند. درحالی‌که با آزادسازی منابع ارزی کشور، تمرکز باید روی واردات ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی مورد نیاز کشور باشد، نه اینکه صرف واردات خودرو، لوازم خانگی یا از این دست کالاهای مصرفی شود. 
 
وی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی از کره و ژاپن چراغ سبز نشان دادن به همراهان آمریکا در تحریم‌های ایران است، گفت: این افراد بدون اینکه همیت ملی و غیرت داشته باشند، با توجیه اینکه برای ایجاد رقابت بین لوازم خانگی تولید ایران با کالاهای خارجی باید از کره و ژاپن لوازم خانگی وارد کنیم، بیش از اینکه به فکر منابع  و منافع ملی باشند به همراهان آمریکا و دوستان دشمن ما هدایایی تقدیم می‌کنند. قطع به یقین اگر کمی غیرت ملی داشته باشیم، نباید با کشورهایی که در مسائل امنیتی و اقتصادی با آمریکا در تحت فشار قرار دادن ملت ایران شریک شده‌اند به سرعت همکاری کرده و راه را برای واردات کالاهای مصرفی آن‌ها به کشور باز کنیم.
 
راغفر در این باره گفت: افرادی که به دنبال واردات لوازم خانگی از کره جنوبی و ژاپن هستند، فقط به دنبال چپاول و غارت اموال کشور هستند، در حالی که با باز شدن فرصت برای دریافت ارزهای کشور از کره و ژاپن، باید برای توسعه تولید داخلی و تقویت اشتغال و درآمدزایی مردم به بهترین نحو ممکن برنامه ریزی شود. مسئله به‌قدری بغرنج شده که حتی مجلس نیز اجازه واردات خودروی لوکس را به کشور صادر می‌کند. قطعاً خودروی لوکس یا لوازم خانگی که از این کشورها وارد می‌شود برای همان اقلیت چهار درصدی است، نه برای همه مردم و گروه‌های درآمدی ضعیف جامعه.
 
این اقتصاددان در ادامه با طرح چند سؤال، گفت: آیا در شرایطی که کشور با محدودیت‌های ارزی روبه‌روست، واردات لوازم خانگی اولویت است؟ آیا منابع ارزی باید صرف واردات لوازم خانگی‌ شود که فقط چند درصد بالای جمعیتی درآمدی می‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا ظرفیت‌های تولیدی کشور اولویت ندارند؟ 
 
استاد اقتصاد درباره تجربه توسعه یافتگی کشورهای ژاپن و کره گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که منجر به توسعه یافتگی کشورهای کره جنوبی و ژاپن شد، جلوگیری شدید این کشورها از واردات بوده است. این کشورها در سال‌هایی که به سمت توسعه یافتگی حرکت کردند، به شدت مانع ورود هرگونه وارداتی به کشورهای خود شدند و حتی تا همین چند دهه گذشته، کره‌ای‌ها اجازه مسافرت خارجی نداشتند. بعد از اینکه رشدهای قابل توجهی کسب کردند و توسعه یافته شدند، هم نمی‌توانستند هر چقدر ارز لازم دارند به دلیل سفر خارجی از کشور بیرون ببرند؛ یعنی مردم این کشورها برای توسعه یافتگی با محدودیت‌های جدی روبه رو بودند. در اوایل دوره توسعه کره جنوبی، اگر کسی سیگار خارجی می‌کشید زندانی می‌شد. آن‌ها با استفاده از این روش‌ها مشکلات کشور خود را حل کردند و توسعه یافته شدند؛ ضمن اینکه با محدود کردن شدید واردات و اعطای یارانه‌های بسیار بزرگ به تولید ملی خود، زمینه‌های صنعتی شدن کشورشان را فراهم کردند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در خصوص توجیهاتی که برای واردات لوازم خانگی گفته می‌شود توضیح داد: تأکید بر واردات به دلیل ایجاد رقابت یا به بهانه سوق دادن تولید داخلی به سمت کیفیت، حرف مهملی است. این افراد با این دروغ‌ها به دنبال تسهیل فضا برای واردات لوازم خانگی به کشور هستند، در حالی که برای تقویت صنعت لوازم خانگی با اشکال مختلفی می‌توان این موضوع را محقق کرد. مطمئن باشید تولیدکنندگان در شرایط تسهیل واردات نمی‌توانند کیفیت خود را ارتقا دهند و بدتر اینکه تعطیل می‌شوند.
 
وی در این باره تصریح کرد: اگر امکان رشد برای سازندگان داخلی وجود دارد، دولت باید برای کیفی‌سازی محصولات آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. یعنی شاخص عملکردی تعریف شود و در آن راستا اگر تولیدکننده‌ای امتیاز بالاتری گرفت، دولت از آن حمایت کند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در این باره توضیح داد: دولت باید به تولیدکنندگان در ازای ارتقای شاخص‌های عملکردی آن‌ها با درجه‌بندی مشخص که امسال تا سال آینده باید از این رتبه به رتبه بعدی ارتقا پیدا کنند، یارانه دهد. ضمن اینکه خیلی از صنایع، مثل خودروسازی را می‌توان خصوصی کرد. اگر این صنایع خصوصی شوند، جمعیت تحت پوشش آن‌ها به یک‌دهم می‌رسد، لذا تعداد زیادی از کارکنان این بخش‌ها بیکار خواهند شد که اگر دولت به آن‌ها دستمزد بیکاری بدهد، باز هم به نفع کشور تمام می‌شود؛ البته برای انجام این کار متأسفانه اراده‌ای وجود ندارد.
 
راغفر در پایان خاطرنشان کرد: مسیری که برای اقتصاد کشور ریل‌گذاری شده، یک مسیر مافیایی است و گروه‌های صاحب قدرت و نفوذ می‌کوشند منابع کشور را اتلاف کنند؛ اتلافی هدفمند و با برنامه. درحالی‌که اگر برنامه‌ای پشت این موضوع نبود سرمایه‌گذاری برای اشتغال جوانان با وارد کردن ماشین‌آلات تولید نیاز مبرمی برای کشور بود، نه واردات لوازم خانگی کره‌ای و ژاپنی.