ایسنا/ رئیس جمهور عراق در گفت‌وگویی نسبت به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی ابراز امیدواری کرد.

ابراز امیدواری رئیس‌جمهور عراق نسبت به از سرگیری روابط تهران-ریاض
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه سی.ان.ان، برهم صالح، رئیس جمهور عراق که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر او ایران و عربستان روابطشان را از سر خواهند گرفت یا نه، گفت: امیدواریم اما واضح است که موانعی وجود دارند ولی امیدواریم این اتفاق پیش از آن که خیلی دیر شود، بیفتد. بالاخره، ما همسایه هستیم. ما باید مذاکره کنیم، حتی اگر اختلافاتی داشته باشیم.

صالح افزود: بهتر است درباره این اختلافات صحبت کرد و آن‌ها را حل کرد تا این که در یک وضعیت انفصال به سر ببریم. این برای منطقه خوب نیست.

او در این باره گفت: امیدوارم. نسبت به قبل امیدوارتر هستم که این رویه تغییر کند.

رئیس جمهور عراق در ادامه گفت: منطقه با مشکلات بزرگی مواجه است و ما در شرایطی که تمرکز خود را بر (مبارزه با) تروریسم و افراط‌گرایی گذاشته‌ایم، باید چالش‌های آتی مربوط به شرایط اقتصادی را نیز درک کنیم.

بر اساس این گزارش، اظهارات رئیس جمهور عراق در این باره در پی این مطرح می‌شود که اخیرا شکبه بلومبرگ با اشاره به حضور دیپلمات‌های ارشد ایرانی و سعودی در نشست چندجانبه بغداد در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آن را نشانه تلاش برای کاهش تنش‌ها در منطقه در خلال آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تلقی کرده و نوشت: دیپلمات‌های ایران، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در کمتر از یک ماه برای بار دوم دیدار کردند که این نشانه‌ای از بالا بردن تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ در منطقه در برهه‌ای است که  ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای آماده می‌شود.

این نشست با حضور وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، اردن، عربستان سعودی، ترکیه، کویت، مصر، قطر، فرانسه، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و به ریاست وزیر خارجه عراق در محل اقامتگاه سفیر عراق در نیویورک برگزار شد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگوهای درون‌منطقه‌ای تاکید داشته است. تاریخ و واقعیت ۱۰۰ سال اخیر منطقه غرب آسیا (خلیج فارس، شمال آفریقا و شامات) نشان می‌دهد که متغیرات خارجی مانع اصلی نیل به همگرایی و در نتیجه عدم دستیابی به توسعه پایدار بوده است.

امیر عبداللهیان افزود: ما همواره تاکید کرده‌ایم، برای ایجاد ثبات و امنیت منطقه نیازمند ترتیبات امنیتی درون‌زا و بومی هستیم. حضور و مداخله خارجی در هر شکلی که باشد، مغایر با اهداف صلح و امنیت در منطقه و استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برگزاری نشست بغداد را اقدام مهمی در حمایت  از صلح و توسعه در منطقه می‌داند و امیدوار است بتواند فضای مناسبی را برای همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در مناسبات اقتصادی فراهم کند. مبارزه با تروریسم، مقابله با مواد مخدر، همکاری در بخش انرژی، تامین امنیت دریانوردی و همکاری در حل بحران‌های زیست‌محیطی از جمله موارد همکاری  است که کشورهای منطقه می‌توانند نسبت به آن گفت‌وگو کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این باره گفت: بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و توسعه کشور دوست، جمهوری عراق و سایر کشورهای منطقه  در این نشست را مورد تاکید قرار می‌دهم. ما اخیرا میزبان نخست وزیر محترم عراق بودیم و امیدواریم در سایه توسعه مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، مناسبات با سایر همسایگان عراق از رکود و رخوت خارج شود و به روندی فعال و پویا در راستای منافع کشورهای منطقه تغییر یابد.