کیهان/ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید انگلیس در تهران، استقلال و آزادی را شعار اصلی مردم ایران خواند و تاکید کرد: کشور ما حقیقتا مستقل است و استقلال ما ادعایی نیست. شما با توجه به آشنایی خوبی که به زبان فارسی دارید، باید مفهوم واقعی این کلمات در ایران را برای دولتمردان خود تبیین کنید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: روح استقلال و آزادی‌خواهی در وجود ملت ایران است و هروقت احساس کنند که کشورهای دیگر زورگویی می‌کند، زیر بار زور نمی‌روند و عکس‌العمل نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه بهترین روش برای کارکردن و همکاری با ایران رعایت اصل احترام متقابل است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی هیچ حرف نادرست و برخلاف حق را نمی‌پذیرد و اروپا و غرب بر اساس تجربیات خود باید به ایران به عنوان یک کشور مستقل نگاه کنند.

آیت‌الله رئیسی با ‌اشاره به اینکه امروز حقوق بشر به یک حربه سیاسی برای ضربه زدن به کشورها تبدیل شده است خاطرنشان کرد: ما خود را موظف می‌دانیم به حقوق انسان براساس باورها و اعتقادات دینی احترام بگذاریم و شما می‌دانید خیلی از مدعیان حقوق بشر، چه رفتاری با ملت خود دارند.

رئیس‌جمهور خطاب به سفیر جدید انگلیس در تهران گفت: حقایقی را که در ایران مشاهده می‌کنید به درستی و واقعی به کشور خود منعکس و منتقل کنید.

«سایمون شرکلیف» سفیر جدید انگلیس در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به آیت‌الله رئیسی، با بیان اینکه برای دومین بار و بعد از

۲۰ سال در ماموریتی جدید به عنوان سفیر به تهران سفر کرده است، گفت: تجربه و شناخت خوبی از ایران دارم و هدف اصلی من تلاش برای بهبود روابط دو کشور با نگاهی مثبت و سازنده است.

شرکلیف با ‌اشاره به تاریخ روابط انگلیس و ایران ابراز امیدواری کرد که دوره جدیدی از روابط بین دو کشور ایجاد شود و برای تحقق این هدف نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس‌جمهور همچنین در دیدارهای جداگانه، استوارنامه سفرای جدید اتریش، بلاروس و سریلانکا را نیز دریافت کرد.

استانداران منتخب سمنان، یزد و اردبیل

از دولت رأی اعتماد گرفتند

جلسه هیئت دولت بعد از ظهر یکشنبه به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و در این جلسه استانداران منتخب استان‌های سمنان، یزد و اردبیل از هیئت وزیران رأی اعتماد گرفتند.

سیدمحمدرضا هاشمی پیش از این به عنوان معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد (از سال ۱۳۹۸ تاکنون)، سرپرست استانداری استان قم (در سال ۱۳۹۷) و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی این استان (در سال ۱۳۹۶)، مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان شمالی (در سال ۱۳۹۲) فعالیت داشته است. وی همچنین در سال ۱۳۹۰ به عنوان فرماندار نمونه استان خراسان شمالی، در سال‌های ۹۳ و ۹۵ به عنوان فرماندار برتر استان سمنان و در سال ۱۳۹۸ به عنوان فرماندار برتر استان خراسان رضوی انتخاب شد.

مهران فاطمی دارای مدرک دکتری در رشته آب و هواشناسی (مخاطرات آب و هوایی)، کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی (اقلیم شناسی) و کارشناسی مهندسی منابع طبیعی (مرتع و آبخیزداری) از دانشگاه یزد است.

از سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان می‌توان به مشاور و مدیرکل حوزه استاندار یزد در دولت‌های نهم و دهم، مدیر راه‌اندازی دفتر نخبگان استان یزد به عنوان نخستین دفتر استانی کشور، عضو هیئت مدیره بنیاد توسعه تعاون و کارآفرینی، رئیس‌شورای هماهنگی تشکل‌های سراسری مردم نهاد استان یزد و عضو شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان‌اشاره کرد.

سید حامد عاملی متولد ۱۳۵۶ و دارای مدرک دکترای علوم ارتباطات و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران و نیز کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی اصفهان است.

وی پیش از این در سِمَت‌هایی همچون مشاور استاندار و دبیر ستاد تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران استان اردبیل، معاون برنامه‌ریزی استانداری اردبیل و رئیس‌سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل و معاون برنامه‌ریزی و عضو موظف هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران فعالیت داشته است.

مدیران دولت در اداره کشور

نباید رودربایستی داشته باشند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه همچنین در جلسه هیئت دولت با‌اشاره به اهمیت عزای ابا عبدالله الحسین(ع)، گفت: عاشورا و اربعین باید زنده و پویا بمانند چرا که مظهر عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی قرآنی است و راهپیمایی اربعین حقیقتاً نمادی از عشق و دلدادگی به همه خوبی‌ها در عالم است.

رئیس‌جمهور بر خدمت رسانی دستگاه‌ها به زائران اربعین حسینی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های مسئول چه در مرکز و چه در استان‌ها حتماً با تلاش شبانه‌روزی، خدمت‌رسانی به زائران را به ویژه در زمینه تغذیه، حمل‌ونقل و سلامت فراهم کنند و با تقویت مدیریت در مرز و پایانه‌های هوایی، زمینه بازگشت بدون دغدغه زائران را فراهم کنند.

وی با‌ اشاره به تقارن اربعین حسینی با روز جهانی گردشگری، گفت: راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از گردشگری زیارتی، سیاسی و عبادی است که از همه کشورهای جهان در این صحنه حاضر می‌شوند و باید این حضور باشکوه را به جهانیان معرفی کرد.

رئیسی با بیان اینکه صنعت گردشگری در دوران کرونا به شدت آسیب دیده است، ابراز امیدواری کرد با کاهش تبعات بیماری کرونا این صنعت رونق بگیرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به دستاوردهای سفر ایلام خطاب به اعضای کابینه اظهار داشت: باید بر اجرای مصوبات سفرهای استانی اهتمام کنیم تا آثار سفرها برای مردم ملموس باشد و در این زمینه معاون اجرایی روند اجرای مصوبات را پیگیری کند و کارهای انجام شده را به مردم گزارش دهند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع ساماندهی استخدام نیروی انسانی و لزوم تحول در نظام اداری کشور ‌اشاره کرد و گفت:‌ تنوع در نحوه به‌کارگیری نیروی انسانی و پرداخت حقوق‌های متنوع و نامتناسب، پسندیده نیست و باید ساماندهی جدیدی با هدف اجرای عدالت ایجاد شود که در آن امور همه کارکنان دستگاه‌ها از جمله در زمینه پرداخت‌ها، آموزش و افزایش بهره‌وری، رصد و نظارت شود.

رئیسی فرهنگ‌سازی برای اصلاح الگوی مصرف را به‌ویژه در حوزه آب، برق و انرژی یک ضرورت دانست و گفت: در اداره کشور نباید رودربایستی داشته باشیم و در این زمینه فرهنگ‌سازی، اعمال مقررات و قانون ضروری است.

رئیس‌جمهور اعضای شورای عالی

جمعیت هلال احمر را منصوب کرد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با صدور احکامی، دکتر بهرام عین اللهی، دکتر محسن منصوری و سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی فراهانی را به عنوان اعضای شورای عالی جمعیت هلال احمر منصوب کرد.

بانک مرکزی منابع ارزی خارج از کشور را

به داخل بازگرداند

رئیس‌جمهور همچنین روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی با تأکید بر لزوم ایجاد ثبات در بازار و انجام اقدامات پیشگیرانه از نوسانات ارزی، بانک مرکزی را موظف کرد با فعال کردن ساز و کارهای بانکی و اقتصادی ارزهای موجود در خارج از کشور را به داخل بازگرداند.

وی همچنین سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد را مکلف کرد در بررسی عملکرد بودجه سنوات قبل و تدوین بودجه سال آینده دیدگاه‌های کارشناسانه نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات را لحاظ کرده و‌اشکالات و آسیب‌های مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه را برطرف کنند.

آیت‌الله رئیسی وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد تا در اسرع وقت سامانه جامع تجارت را فعال کند.