باشگاه خبرنگاران/ در پی تشدید تنش فرانسه با استرالیا و آمریکا، رئیس جمهور اسبق این کشور با تاکید بر نیت‌های غیرصادقانه بایدن گفت که آمریکا در درازمدت شکست سختی می‌خورد.

آمریکا شکست سختی خواهد خورد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«نیکلا سارکوزی» رئیس جمهور اسبق فرانسه در گفتگو با شبکه تلویزیونی ب. اف. ام (BFMTV) در خصوص بحرانی که در ارتباط با اقدام استرالیا در بر هم زدن قرارداد خرید ۱۲ فروند زیردریایی از فرانسه به وجود آمده است، اعلام کرد آمریکا استدلال کوته بینانه‌ای دارد که فکر می‌کند با بستن این قرارداد پیروز شده است، اما در درازمدت شکست سختی می‌خورد.

سارکوزی با انتقاد شدید از رئیس جمهور آمریکا و زیر سؤال بردن "اجلاس برای دموکراسی" گفت اگر بایدن در حال آماده سازی مقدمات برای برگزاری این اجلاس است، اما با رفتار خود به دموکراسی کشور دوست ضربه وارد می‌کند، بدان معناست که این نیت‌ها، نیت‌های صادقانه‌ای نیستند.

سارکوزی گفت: نوع رفتار آمریکا غیرقابل پذیرش است. آن‌ها در زمینه اعتماد چیز‌های بسیاری را در دراز مدت از دست دادند؛ چرا که ما روی اعتماد به آن‌ها دیگر هیچ حسابی نمی‌کنیم. علت آن، مردم آمریکا نیستند بلکه سران کنونی هستند. این رفتار پذیرفتنی نبود و فرانسه و رئیس جمهور آن، امانوئل مکرون حق داشتند که در واکنش به این اقدام رفتار قاطعانه‌ای داشته باشند.

رئیس جمهور اسبق فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد: از زمانی که چنین شرایط غیرقابل پذیرشی به وجود آمده است، باید بار دیگر این سؤال را مطرح کرد که آمریکا می‌خواهد به طور کلی با هم پیمانان اروپایی خود و به طور خاص با فرانسه چه کار کند؟ آمریکا حرف‌هایی می‌زند، اما عملکردش به گونه دیگری است. این رفتار بسیار ناپسند است.