جواد آرین‌منش گفت: کشورهای قدرت‌مند حاضر در آسیا هم نگران تحریم‌های آمریکا هستند. حتی دیدیم که کشور دوست و همسایه مانند عراق هم در پی تحریم‌های آمریکا پول‌های ایران را بلوکه کرد.

عضویت در شانگهای، ایران را بی‌نیاز از برجام نمی‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سرنوشت برجام هنوز در ابهام به سر می‌برد؛ اینکه آیا احیا می‌شود یا نه؟ یا آنکه اگر احیا بشود، اجرای آن دقیق خواهد بود یا خیر؟ حالا در این شرایط باید در نظر داشت که دولت سید ابراهیم رئیسی می‌تواند چه پیش‌نیازهایی را فراهم کند تا هم برجام احیا و هم ضامن منافع ایران باشد؟

جواد آرین‌منش درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «رهبر معظم انقلاب در حوزه مسائل مربوط به سیاست خارجی مطرح کردند که تصمیم‌گیری کلان در این زمینه برعهده دولت نیست. برجام حتما یکی از آن موضوعات کلان است که دولت لزوما تصمیم‌گیر نیست و شورای عالی امنیت ملی تکلیف را روشن می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت سلیقه‌ وزارت خارجه و حتی دولت در مذاکرات نقش مؤثری داشته باشد».

او درباره خواسته مشخص ایران در قبال غربی‌ها بیان کرد: «خواسته ایران مشخص است؛ آمریکا باید تحریم‌های ظالمانه خود را بردارد و راستی‌آزمایی شود که دیگر چنین شرایطی رخ ندهد و هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی به جایی که در زمان انعقاد برجام ایستاده بودند، بازگردند تا ایران هم به همان نقطه برگردد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای چه تأثیری بر موقعیت ایران در مذاکرات با غربی‌ها می‌گذارد، اظهار کرد: «در پیمان شانگهای کشورهای قدرتمندی چون روسیه، چین و هند عضو هستند و البته کشورهای همسایه ایران. با چنین شرایطی حتما قدرت ایران افزایش یافته است و می‌تواند دست بالا را در مذاکرات هسته‌ای داشته باشد و قدرت چانه‌زنی ایران تقویت می‌شود. البته عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای نشان از گرایش ایران به شرق هم دارد؛ گرایشی که در سال‌های گذشته دیده نمی‌شد. البته همه اینها باعث نمی‌شود یک اصل مهم یعنی ضرورت رفع کامل تحریم‌ها را از نظر دور بداریم. امروز کشتی اقتصاد ایران به گل نشسته است و هنوز می‌بینیم که تورم بسیار بالاست، کسری بودجه زیادی داریم و همچنان توانایی فروش راحت نفت را نداریم؛ پس باید تحریم‌ها رفع شود».

او همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا ایران گسترش روابطش با کشورهای شرق و منطقه و البته عضویت دائم در پیمان شانگهای بی‌نیاز از برجام می‌شودف گفت: «قطعا ایران بی‌نیاز از برجام نشده است زیرا همان کشورهای قدرت‌مند حاضر در آسیا هم نگران تحریم‌های آمریکا هستند. حتی دیدیم که کشور دوست و همسایه مانند عراق هم در پی تحریم‌های آمریکا پول‌های ایران را بلوکه کرد. چنین شرایطی نشان می‌دهد که کشورهای مختلف و حتی کشورهای عضو در پیمان شانگهای مبادلات اقتصادی‌شان زیر سایه سنگین آمریکاست».

آریین‌منش در پایان گفت: «کشورهای همسایه هم مستقل نیستند که بتوانند با نادیده‌گرفتن تحریم‌های آمریکا با ایران مبادلات اقتصادی داشته باشند. حتی کشوری مانند چین که کمتر از یک‌درصد مبادلات اقتصادی‌اش با ایران است، بخش عظیمی از تجارتش با اروپا و آمریکاست و حتما منافع خود را در نظر می‌گیرد؛ پس بازهم تأکید می‌کنم که رفع تحریم‌ها مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی ایران است».