پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خدمات وکالتی در زمان وقت و نزد همه جوامع در ردیف نجیب ترین و شریف ترین خدمات همگانی  همیشه به شمار آمده است. اصل مساوات و بهره مندی از حقوق و تضمینات کافی در مقابل ضابطه و دستگاه قضا در زمره مبادی مترقی و پیشرفته ای است که صراحتا در اسناد و اسناد و حقوق داخلی، تطبیقی و بین المللی مورد اشعار واقع شده است.

بدون شک ظهور و پدیدار شدن فردی کاربلد به نام وکیل مدافع و با تجربه شاخص به نام نمایندگی، ریشه در تفکر و اندیشه های انسان مدار و نو ظهوری دارد که حمایت از حقوق شخص انسانی را به مثابه حقیقی ترین اهداف عدالت کیفری و قضایی بر می شمارد.

اصولا انسان ها از نوعی آزادی به مفهوم عام آن ( آزادی بیان، عقیده ، عمل و …) در اجتماع بهره می برند که جز در مواردی استثنایی تعرض، تجاوز یا تحدید آن ممنوع وجود دارد.

01

بدین منظور وقتی که فردی در مظان تهمت به انجام رفتاری مجرمانه قرار می گیرد، به زور برخی از مبادی و حقوق مسلم فردی وی به مخاطره می افتد.

 هر چند فرض بی گناهی متهم و ضرورت حفظ حرمت و کرامت انسانی او ایجاب می کند که در فرایند تحقیقات مقدماتی و محاکمه از دستکم تضمینات کافی در جهت اثبات بی گناهی و برائت خویش برخوردار باشد. مع الوصف، فقدان آگاهی و آگاهی کافی نسبت به حقوق فردی و همگانی، چه بسا اسباب تضرر، سردرگمی و نهایتا محکومیت وی را فراهم آورد.

با منظر اینگونه شروط و با مقصود خودداری از تضییع حقوق اشخاص نیاز و ضرورت حضور فردی به عنوان (( وکیل دادگستری)) در تمامی مراحل دادرسی به خاص در مرحله تحقیقات مقدماتی و دادرسی نهایی از لوازم حتمی و اجتناب ناپذیر یک دادرسی عادلانه در تمام جهان تلقی می شود.

وکیل پایه یک دادگستری به منظور استقرار عدالت، ضمن همکاری نزدیک با دستگاه قضا، تمام بینش ، نبوغ ، فنون و هنر مکتسبه و تجارت خود را در اختیار افرادی قرار می دهد که جان ، مال ، عرض و ناموس آنها در مظان مخاطره و تهدید قرار دارد.

لذا  یکی از با اهمیت ترین حقوقی که متهم در جریان یک دادرسی عادلانه و منصفانه بایست از آن برخوردار باشد حق استفاده از وکیل مدافع است.

دادرسی عادلانه

معنی دادرسی عادلانه، مفهومی عقلی است که با پیش بینی تضمین و حقوق دفاعی کفایت کننده برای متهم ها جنبه عینی می یابد.

از مهمترین این تضمینات می توان به مواردی از جمله حق تفعیم  تهمت ، حق سکوت ، منع شکنجه، منع بازداشت وحق داشتن وکیل پایه یک در این مقررات عقیده کرد.

این حق تا انجا اهمیت دارد که در اسناد معتبری نظیر اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، کنوانسیون اروپایی حمایت از حقوق و آزادی های اساسی و…به دفعات پیش بینی کرده است.

از دیدگاه حقوق تطبیقی اینگونه دخالت وکیل در مراحل گوناگون دادرسی واجد اهمیت معین وجود دارد. در بسیاری از مملکت ها نظیر بلژیک، آلمان، فرانسه و تا اینکه سوریه قاضی مجبور است که قبل از شروع تحقیقات ، متهم را از داشتن حق وکیل مطلع سازد و مراتب را در صورتجلسه دادرسی درج کند و در فرم انحراف صریح متهم از استفاده از این حق ، شروع به استنطاق نماید.

طبق بند 3 ماده 114 ضابطه ایین دادرسی کیفری فرانسه: (( بازپرس بایست متهم را از حق داشتن وکیلی از بین وکلای مجاز یا کار آموزان قضایی مطلع سازد.))  در برخی قانون نظیر ماده 136 ق.ا.د.ک فرانسه و ماده 63 ضابطه دادرسی سوریه ، حق سکوت برای متهم را تا انتخاب وکیل مجاز دانسته اند. این کار به حدی با اهمیت است که در مملکت هایی نظیر فرانسه، وظیفه بازپرس به اعلام حق داشتن وکیل به متهم به خلال اولین حضور در بازپرسی، جزء لاینفک حق دفاع محسوب و فقدان پیش روگیری آن از موجبات بطلان اصل تحقیقات اجرا شده وجود دارد.

در حقوق داخلی اینگونه اصل 35 ضابطه اساسی حق داشتن وکیل را در تمامی دادسرا ها لازم دانسته است.  در ضابطه آیین دادرسی کیفری اینگونه در موارد مختلفی بویژه ماده 128، 85 و 186 به حق استفاده وکیل صریح شده است و ضابطه حقوق شهروندی مصوب 1384 در ماده بسیاری متضمن تکرار و تاکید این حق وجود دارد و در پاره ای موارد اینگونه استفاده از خدمات وکیل بویژه در کار مدنی اجباری اعلام شده است.

منافع حضور وکیل دادگستری در دادرسی

همه می دانیم و شکی در آن نیست که حضور سازنده و مفید وکیل دادگستری در مراحل گوناگون دادرسی کیفری جهت اعتلای شأن عدالت کیفری، بر هیچکس پوشیده نیست. استفاده از معاضدت و بینش حقوقی  فنی وکلای دعاوی در کار کیفری می تواند منافع و مزیت های فراوانی را هم در جهت دفاع از حقوق اشخاص بی گناه و هم افزایش علمی و عملی دادرسی قضایی به سمت کشف حقیقت به همراه داشته باشد.

چرا ما به وکیل نیاز داریم؟

فکر اکثر مردم از فعالیت وکیل پایه یک این است که تا هنگامی که کسی جرمی ارتکاب نکرده یا مسیری اشتباه نرفته، به وکیل احتیاج ندارد. اما در واقع نیاز به وکیل در جهان پیچیده و مدرن امروز یک کار اجتناب ناپذیر است.

چرا که مردم زمانی که پروژه‌های کاری خود را در حوزه‌های گوناگون تجاری، همگانی، فرهنگی و …. شروع می‌کنند، یا زمانی که قراردادهای مالی را امضا می‌کنند، یا زمانی که قصد تقسیم اموال و املاک خود را دارند.

آگاهی و دانش وکلا، در حوزۀ سوال ها حقوقی، همواره به کمک مردم می‌آید تا با کمترین غبن و آسیب مالی و به دور از کوچکترین آسیبی، اشخاص را به حقوق خود آگاه کرده و در راستای استیفای حق آنها بکوشند.

از با اهمیت ترین ادله ها نیاز به وکیل می توان به موارد زیر عقیده کرد :

خودداری از انحراف دادرسی

وکیل دادگستری با نظارت مستمر ، دقیق و هوشمندانه خود بر کیفیت دادرسی ، نقش محافظی امین و مجرب را ایفا می کند و با استفاده کردن از استعداد ، نبوغ و بینش حقوقی خویش از انحراف دعوی و جریان دادرسی خودداری به عمل می آورد.

فرایند دادرسی مقصود مستقیمی را تعقیب می کند که عدالت نام دارد. هرگونه لغزش و خطایی در این روند ، آن را از خط مستقیم و در نتیجه به همان اندازه از عدالت دور می کند. بی گمان در جریان یک دادرسی احتمال لغزش و خطا، از طرف قضات، همراهان دعوی و غیره وجود دارد.

از این رو حضور وکیلی کاردان ، متعهد و قانونمند در روند دادرسی می تواند تضمین مناسبی در خودداری از انحراف دادرسی تلقی کرد. وکیل مدافع می تواند در کنار مقام قضا به مثابه ابزار کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه قضا عمل کند و بدون آنکه کمترین هزینه ای بر این دستگاه تحمیل کند ، به پیشبرد اهداف آن و تحقق عدالت قضایی کمک کند.

خودداری از اطاله ( به وقفه افتادن) دادرسی

به تعویق انداختن دادرسی یکی از مشکلات و چالش های بزرگی است که دستگاه قضایی درگیر آن است و مردم با آن مشکل دارند. وکیل دادگستری با علم به آیین موجود از یکطرف و شناخت کافی نسبت به نقاط ضعف، نقایض، کمبود ها ، ابهامات و اشکالاتی که در سیستم اداری قضایی وجود دارد، کوشش خود را به سمت هدایت صحیح جریان دادرسی، آگاه کردن قاضی و موکل از مقررات مربوطه، مطرح دعوی و اعتراض در مهلت های قانونی و … معطوف می دارد. این کار به نوبه خود ضمن خودداری از اطاله بیش از حد جریان دادرسی از تحمیل هزینه های مالی و انسانی فراوان بر دستگاه قضا و سرگردانی و بلاتکلیفی موکلین ممانعت می کند.

در آخر :

اگر شما برای کار حقوقی نیاز دارید با یک وکیل دادگستری صحبت کنید  نمی دانید چه کنید می توانید برای صحبت با وکیل به این وب سایت مراجعه کنید و سوال های خودتون رو از وکلای مجرب آن بپرسید.