جعفر قنادباشی گفت: اکنون که ایران به عضویت پیمان همکاری شانگهای درآمده است، غربی‌ها سعی می‌کنند راه ارتباطی ایران با اروپا را ببندند. تردید نکنید این سیاست از سوی غرب گرفته شده است و آذربایجان و ترکیه ابزار غربی‌ها در تحقق این هدف‌اند.

ارتباط پیمان شانگهای با تحرکات آذربایجان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان و سخنان گستاخانه الهام‌علی‌اف رئیس‌جمهور این کشور این پرسش را به وجود می‌آورد که پشت پرده اقدامات اخیر این کشور چه کشورهایی حضور دارند؟

جعفر قنادباشی، تحلیگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «چند مسئله مهم در تحلیل تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان وجود دارد که باید آنها را در نظر داشت تا تحلیل درستی ارائه داد. در مسئله قره‌باغ ایران سال‌ها بود که حسن نیت خود را نشان داده بود و می‌کوشید که بحران قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رفع شود زیرا ما هر نوع اشغالی مخالفیم، چه اشغال قره‌باغ و چه اشغال کرانه باختری و بلندی‌های جولان که از سوی رژیم صهیونیستی تحت اشغال است. از قضا اسرائیل مخالف حل مسئله قره‌باغ بود زیرا نمی‌خواست تنها مناطق اشغال‌شده در دنیا از سوی خودش باشد و این رژیم از فرهنگ اشغالگری استقبال می‌کند».

او ادامه داد: «رژیم صهیونیستی همواره سعی کرده است که نفوذ خود را در جمهوری آذربایجان بالا ببرد و از آن سو هم ترکیه با فعال‌کردن داعش در دام غربی‌ها افتاد؛ بنابراین هم ترکیه و هم جمهوری آذربایجان ابزار دست صهیونیست‌ها و غربی‌ها هستند. به خصوص جمهوری آذربایجان که اراده‌ای از خود ندارد و صهیونیست‌ها هر طور بخواهند الهام‌ علی‌اف را می‌چرخانند».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «اکنون که ایران به عضویت پیمان همکاری شانگهای درآمده است، غربی‌ها سعی می‌کنند راه ارتباطی ایران با اروپا را ببندند. تردید نکنید این سیاست از سوی غرب گرفته شده است و آذربایجان و ترکیه ابزار غربی‌ها در تحقق این هدف‌اند؛ وگرنه اگر این دو کشور می‌خواستند منافع ملت خودشان را تأمین کنند، هرگز با کشور همسایه خود چنین وارد مناقشه نمی‌شدند. آنها آلت دست غربی‌ها هستند و برای تأمین امیال غربی‌ها هر کاری می‌کنند».

او در پاسخ به ابعاد مانور نظامی ایران هم مطرح کرد: «مانور نظامی ایران برای این نبود که جنگی شود؛ ایران مانور نظامی برگزار کرد تا بگوید هر تحرک غیرعقلانی از سوی آذربایجان می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری برای این کشور داشته باشد و گوشزد کرد که حواسشان باشد که خطایی نکنند».

قنادباشی در پایان درباره اینکه چه‌قدر از تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان به بحث‌های جدایی طلبانه و پان‌ترکیستی مربوط می‌شود، گفت: «شعارهای جدایی‌طلبانه جمهوری آذربایجان و ترکیه صرفا مصرف داخلی دارد. آنها می‌خواهند با چنین شعارهایی سرپوشی بر مشکلات داخلی‌شان بگذارند».