چرا پاکستان تمایل زیادی به رفع تنش میان ایران و عربستان دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتخاب/ پاکستان ایران را همسایه نزدیک خود می‌داند و به دنبال روابط خوب با آن است، همانطور که عربستان را شریک اساسی خود در بسیاری مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی می‌داند، در این شرایط است که دخالت پاکستان برای کاهش تنش بین ریاض و تهران اهمیت می‌یابد.

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: پاکستان تمایل زیادی به کاهش تنش‌ها بین عربستان و ایران دارد و به دنبال ایفای نقش میانجی است. این در حالی است که اختلافات میان آن‌ها شدت گرفته و البته هدف پاکستان تحقق منافع سیاسی و اقتصادی است.

در ادامه این مطلب آمده است: پاکستان ایران را همسایه نزدیک خود می‌داند و به دنبال روابط خوب با آن است، همانطور که عربستان را شریک اساسی خود در بسیاری مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی می‌داند، در این شرایط است که دخالت پاکستان برای کاهش تنش بین ریاض و تهران اهمیت می‌یابد.

پاکستان ادامه اختلاف و بحرانی شدن آن بین ریاض و تهران را به ضرر منافع خود می‌داند و همین امر این کشور را به سمت وساطت بین دو کشور سوق داده، همانطور که تلاش دارد موضع بی طرفی را در مورد اختلافات اتخاذ کند.

براساس قانون پاکستان، روابط دوستانه بین کشور‌های اسلامی باید حفظ و تقویت شود، در همین راستا، اسلام اباد به دنبال میانجی گری بین عربستان و ایران است. مسئولان پاکستانی در مناسبت‌های مختلف تاکید کرده اند که تفاهم بین عربستان و ایران در ضمن منافع پاکستان جای می‌گیرد.

در همین رابطه، عمران خان در گفتگو با روسیه الیوم گفت: رسیدن به تفاهمی در روابط عربستان و ایران، به نفع ما بوده و نزاع بین دو کشور برای پاکستان فاجعه بار است.

رئیس دولت پاکستان همچنین تاکید کرد که هر اختلافی بین دو کشور در قیمت‌های نفت تاثیرگذار است و همین امر بر کشور‌های فقیر در حال توسعه نتایج منفی دارد.

تمایل پاکستان

احتشام احمد یوسفزی، پژوهشگر مسائل پاکستان تاکید می‌کند که ایران دولت همسایه پاکستان و عربستان دولت دوست آن است، از این رو اسلام آباد به دنبال آتش بس سیاسی و میدانی میان این دو است.

یوسفزی در گفتگو با الخلیج آنلاین گفت: درگیری بین ایران و عربستان به ضرر پاکستان است و حالت نگرانی بر سیاستگذاران در این کشور حاکم است، به همین دلیل در صدد حل مشکلات هستند.

پاکستان روابط مهمی با عربستان و ایران دارد، چرا که عربستان به دلیل جای دادن اماکن مقدس مسلمانان در خود جایگاه مهمی در جهان دارد و ایران از نفوذ در دولت‌های همسایه برخودار است. به این ترتیب، روابط مشترک دوستانه بین این سه دولت می‌تواند تغییری در قواعد بازی در منطقه ایجاد کند.

به عقیده یوسفزی، رهبران ایران و عربستان از پاکستان می‌خواهند علیه طرف دیگر در کنار آن‌ها بایستد، همانطور که در جریان جنگ یمن ریاض از اسلام آباد خواست در این جنگ آن را همراهی کند، اما پاکستان نپذیرفت و دلیل آن، عواقب خطرناک جنگ بود. دیپلماسی پاکستان در این اندازه قدرتمند نیست که بتواند دو کشور را وادار به صلح و عادی سازی روابط کند، اما دعوت مستمر آن برای صلح ریاض و تهران، می‌تواند بر سیاستمداران در ایران و عربستان تاثیراتی داشته باشد.

تلاش‌های پاکستان برای واسطه گری

هنگامی که بحران بین ایران و عربستان اوج گرفته بود، یعنی پس از حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان، عمران خان بعنوان میانجی وارد عمل شد. به نظر می‌رسد دخالت نخست وزیر پاکستان به درخواست ترامپ صورت گرفته که البته مانع از وقوع مقابله نظامی بین ایران و عربستان شد.

خان در جریان سفر خود به تهران در اکتبر ۲۰۱۹ تاکید کرد که کشورش نمی‌خواهد هیچ نزاع یا جنگی بین ایران و عربستان باشد، چرا که مقابله مسلحانه بین این دو می‌تواند سناریوی بدی را در خاورمیانه به نمایش بگذارد.

در کنار دخالت پاکستان در جریان کاهش تنش‌ها بین ایران و عربستان، اسلام آباد برای صلح در یمن تلاش کرده و عمران خان در اکتوبر ۲۰۱۹ دیداری با محمد بن سلمان داشت. وی در جریان این دیدار به بررسی روابط دو جانبه بین دو کشور و افق همکاری‌های دو جانبه پرداخت

علاوه بر این، خان در آگوست ۲۰۲۰ نیز از تلاش کشورش برای صلح در یمن و جلوگیری از وقوع برخورد نظامی بین ایران و عربستان خبر داده و تاکید کرد پاکستان تمام تلاش خود را برای خاموش کردن آتش جنگ در یمن خواهد کرد، همانطور که میانجی گری پاکستان بین ایران و عربستان هم متوقف نشده است.

شهید امین، دیپلمات پاکستانی در مورد مصلحت پاکستان از وساطت بین ایران و عربستان و صلح میان آن‌ها در گفتگو با الاناضول ترکیه گفت: خان گام‌هایی برای وساطت برداشته تا به نوعی توازن در روابط خود با ایران و عربستان دست یابد.