فارس/ سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد از گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی استقبال کرد و آن را «بسیار مهم» توصیف کرد. 0

واکنش رسمی سازمان ملل در مورد گفتگوی ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متح گفت: «من فکر می‌کنم رایزنی‌های میان عربستان سعودی و ایران بسیار مهم هستند و به زبان صادقانه از اهمیتی حیاتی برای امنیت منطقه برخوردار هستند. بنابراین، ما از این گفت‌وگوها بسیار استقبال می‌کنیم.»

پیش از این، «رابرت مالی»، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم از گفت‌وگوهای مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود.

مالی چند روز پیش در توییتر نوشت: «ما از اعلام گفت‌وگوهای مستقیم توسط عربستان سعودی با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگوها باعث کاستن از تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دیرپای منطقه‌ای شود. بازگشت کامل و دوجانبه به برجام از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت خواهد کرد.»

 «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه گفت‌وگوها میان ریاض و تهران را تأیید کرده و ابراز امیدواری کرده بود که در جریان گفت‌وگوها مسائل فیمابین حل شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «گفت‌وگوها با عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفت‌وگو در بغداد در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه انجام شده. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. اعزام هیأتی از عربستان به ایران تأیید نمی‌شود.»

دو مقام عراقی دوشنبه روز پنجم مهرماه به آسوشیتدپرس گفته‌ بودند نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی دور جدیدی از مذاکرات را در بغداد برگزار کرده‌اند.

این دیدار که یک هفته قبل‌تر برگزار شده بود اولین دیدار میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» است.

یک مقام عراقی گفته در این دیدار درباره مسائل بلاتکلیف میان دو کشور که در نقشه‌راه قبلی بر سر آن توافق شده بود، از جمله نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور بحث و تبادل نظر شده است.

مقام مورد استناد آسوشیتدپرس که خواسته اشاره‌ای به نامش نشود گفته این جلسه در سطح وزیر نبوده است. وی با وجود این، گفت‌وگوهای انجام‌شده را مثبت توصیف کرد.

عراق اخیراً در گفت‌وگوهای تنش‌زدایی میان عربستان سعودی و ایران نقش میانجی را بازی کرده است.

نخستین دور گفت‌وگوها میان ایران عراق حدود پنج ماه پیش در بغداد برگزار شد و از ان زمان به بعد، این شهر صحنه چندین دور گفت‌وگوی دیگر میان تهران و ریاض بوده است.

این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که عربستان سعودی در تلاش است خودش را از باتلاق جنگی چند ساله در یمن خارج کند. این جنگ به کشته و زخمی شده ده‌ها هزار نفر منجر شده اما هیچ یک از اهداف ریاض را برآورده نکرده است.

بغداد ماه پیش میزبان یک کنفرانس منطقه‌ای با حضور سران کشورهای عربی و مقام‌های ارشد چندین کشور از جمله وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی بود. این نشست، نقش بغداد به عنوان میانجی جدید در منطقه را تحکیم کرد.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.