پس از سوئد، دانمارک و نروژ نیز به دلیل نگرانی از عوارض جانبی واکسن مادرنا استفاده جوانان از این واکسن علیه کرونا را به طور موقت متوقف کردند.

هشدار : جوان ها این واکسن کرونا را نزنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

از ای بی سی نیوز، مقامات اسکاندیناوی روز چهارشنبه (به وقت محلی) استفاده واکسن مادرنا را برای جوانان به دلیل افزایش خطر التهاب قلب که یک عارضه جانبی بسیار نادر در ارتباط با واکسن است، متوقف یا از انجام آن منصرف شدند.

در همین خصوص سوئد استفاده از این واکسن را برای افراد زیر ۳۰ سال متوقف کرد، دانمارک نیز اعلام کرد که به افراد زیر ۱۸ سال واکسن ساخت سوئیس داده نمی‌شود و نروژ از افراد زیر ۳۰ سال خواست به جای مادرنا واکسن فایزر را دریافت کنند.به گفته دکتر هانا نوهینک پزشک ارشد موسسه بهداشت و رفاه فنلاند، انتظار می‌رود مقامات این کشور نیز تصمیم خود در مورد توقف استفاده از واکسن مادرنا را پنجشنبه اعلام کنند.

به گزارش ان بی سی نیوز، هر سه کشور حوزه اسکاندیناوی استفاده از واکسن یاد شده را بر اساس یک مطالعه منتشر نشده آژانس بهداشت عمومی سوئد مبنی بر اینکه افزایش خطر عوارض جانبی مانند التهاب عضله قلب یا پریکارد پس از تزریق واکسن مادرنا وجود دارد، متوقف کردند.

واکسن کرونا

اندرس تگنل اپیدمیولوژیست اصلی سوئد گفت: آن‌ها وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که واکسیناسیون علیه کرونا همیشه تا حد ممکن ایمن است و در عین حال محافظت موثری را در برابر این بیماری ایجاد می‌کند.

واکسن مادرنا از ماه ژانویه (دی) چراغ سبز تزریق در افراد ۱۸ سال به بالا در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

در ماه ژوئیه (خرداد) نیز آژانس داروهای اروپایی توصیه کرد که واکسن کرونا مادرنا برای کودکان ۱۲ تا ۱۷ ساله مجاز است.