آیت‌الله سیستانی در پیامی نوشت: شاهد آن هستیم که کشورهای اسلامی و جامعه جهانی ملت بی‌دفاع افغانستان را تنها گذاشته‌اند.

داعش، طالبان و بزنگاه تاریخی افغانستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: روز جملعه رسانه‌های محلی در افغانستان از وقوع انفجار در مسجد سیدآباد شهر قندوز(کندز) واقع در شمال شرقی این کشور خبر دادند که در پی آن دست‌کم ۵۵ نفر کشته شدند. پس از آن بر اساس بیانیه‌ای که در کانال‌های تلگرامی گروه داعش منتشر شد، این گروه تروریستی مسئولیت حمله انتحاری به این مسجد را بر عهده گرفت. طبق بیانیه داعش، مهاجم انتحاری ملقب به «محمد اویغور» بود که نشان می‌دهد او بخشی از اقلیت مسلمان چین است که به گروه داعش پیوسته‌ بود.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌ها حدود 60 نفر در این انفجار کشته و ۱۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شده‌‌اند. قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان بدون ارائه جزئیات خبر انفجار در مسجد شیعیانِ شهر قندوز را تایید کرد. خبرگزاری فرانسه با استناد به اظهارات برخی از ساکنان شهر قندوز اعلام کرد که انفجار هنگام برپایی نماز جمعه روی داده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی؛ با انتشار توئیتی کشته‌شدن تعدادی از شهروندان افغان در جریان این انفجار را تایید کرد. در این پیام آمده است: «انفجار در مسجد هموطنان اهل شیعه روی داده و علاوه بر کشته چند مجروح به جا گذاشته است».

مطیع الله روحانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان هم در قندوز گفته است که در حمله انتحاری روز گذشته در این حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندوز ۴۶ نفر کشته و ۱۴۳ تن دیگر زخمی شده اند اما منابع محلی تعداد کشته ها این حمله را ۶۰ تن و مجروحان را ۱۴۰ نفر ذکر کرده‌اند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و سفارت ایران در کابل هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این حمله تروریستی با جان باختگان و زخمی ها این حمله ابراز همدردی کرد. سعیدخطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اضافه کرد: «حمله تروریستی به هر شکل و هدفی که انجام شود، محکوم است».

وزارت امور خارجه پاکستان نیز این حمله را وحشیانه توصیف کرد و آن را محکوم کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای، مراتب اندوه و تأسف مردم و دولت پاکستان نسبت به حمله تروریستی به نمازگزاران در قندوز را ابراز داشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز حمله تروریستی به مسجد شیعیان در قندوز افغانستان را محکوم کرده و گفته است که مردم افغانستان شایسته زندگی خوب هستند.

دفتر سیاسی گروه طالبان در کابل نیز با محکوم کردن حمله به مسجد سیدآباد قندوز اعلام کرد این سومین حمله مرگبار داعش پس از تصرف کابل بدست طالبان می باشد. طالبان در ادامه این بیانیه اضافه کرد است که به طور عمیق نگران حمله های تروریستی در افغانستان است.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور اسبق  و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افعانستان نیز این حمله تروریستی را نکوهش کردند. کرزی این حادثه را اسف‌بار و خلاف تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی دانسته و با اشاره به حملات تروریستی یک هفته اخیر در مسجد عیدگاه کابل و نیز مدرسه‌ای در «خوست» اضافه کرد  این اعمال کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان است. عبدالله عبدالله نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که از این رویداد بشدت غمگین شده است.

همچنین دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در بیانیه‌ای آورد: «انالله‌وانا‌الیه‌راجعون، ملت شریف و مظلوم افغانستان، سلام‌علیکم و رحمه‌الله و برکاته، صمیمانه‌‌ترین تسلیت‌ها وهمدردی‌ها را ملت شریف و ستم دیده افغانستان به‌ویژه خانواده‌های داغ‌دار این فاجعه بزرگ ابراز داشته از خداوند متعال می‌خواهیم به بازماندگان صبر و شکیبایی و به مجروحین شفای عاجل مرحمت فرماید. با قلبی آکنده از درد و اندوه شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر از نمازگزاران بی‌گناه که قربانی انفجار تروریستی مسجد مؤمنین شهر قندوز شدند را محکوم کرده و از خداوند برای بازماندگان صبر و برای مجروحین شفا و بهبودی مسألت می‌کنیم. با کمال تأسف و تعجب شاهد آن هستیم که کشورهای اسلامی و جامعه جهانی ملت بی‌دفاع افغانستان را تنها گذاشته و زمینه را برای آن که تعداد بیشتری از مؤمنان بیگناه افغانستانی در معرض حملات و جنایات گروه‌های تندروی افراطی قرار بگیرند، فراهم کرده اند. در چنین شرایط سختی از تمامی شما عزیزان می‌خواهیم تا وحدت و همبستگی ملی خود را تقویت و در پی راه‌حل‌های موفقی برای حمایت از غیرنظامیان از سرکوب و جنایات‌های گروه‌های تروریستی باشید و راهکارهای مناسب را برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در مساجد و اماکن عمومی بیاندیشید. از خداوند علی قدیر عزت و سربلندی را برای ملت بزرگوار افغانستان خواهانیم».

خبرگزاری  صدای افغان(آوا) هم در واکنش به این حمله گفته است اکنون که آمریکا از کشور خارج شده و دولت دست نشانده واشنگتن  نیز در کابل بر سرکار نیست ،مسوولیت تامین امنیت همه اقوام، اقشار و مذاهب افغانستان بر عهده طالبان است و این گروه باید درباره آنچه در قندوز رخ داده به مردم افغانستان به طور شفاف و مسئولانه توضیح دهد.

این منبع از طالبان خواسته است که عاملان و آمران این جنایت وحشتناک را به سرعت به دست عدالت بسپارند و اجازه ندهد که امنیت ملی افغانستان، قربانی اقدامات و توطئه های فرقه گرایانه و نفاق انگیزانه استعمار نو و تروریست‌های دست‌آموز و مزدور آن قرار بگیرد.

حمله هفته گذشته به مراسم ترحیم یکی از مقامات طالبان و حمله روز گذشته بر مسجد شیعیان که مسئولیت هردوی این رویداد را داعش برعهده گرفته است، بیانگر آن است که این گروه تکفیری چالش مهمی برای آینده امنیت این کشور است.

هرچند مقامات طالبان بارها گفته اند که داعش در حدی نیست که چالش جدی  در برابر این گروه بوجود آورند اما عملکرد آنها نشان می دهد که چنین نیست و داعش می تواند چالشی در برابر طالبان و مردم این کشور باشد.

شماری از کارشناسان معتقدند بسیاری از این  انفجارها با هدف ایجاد رعب و وحشت  در بین مردم و بویژه کوچاندن اجباری آنها از شهرها و  روستاها باشد.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر کوچ اجباری شیعیان در برخی از مناطق و تصرف منازل و زمین های کشاورزی آنان برای تقسیم در بین خان ها و جنگجویان طالبان منتشر شده بود که با دستور طالبان به طور موقت متوقف شده است.

شماری از صاحب‌نظران نیز معتقدند حملات اخیر - چه حملاتی که علیه اهداف طالبان صورت می‌گیرد و مسئولیت آن را گروه تکفیری داعش می پذیرد و چه حمله هایی که مردم بی دفاع غیرنظامی و نمازگزاران شیعه و دیگر اهداف را آماج قرار می‌دهد - بخشی از تلاش  مذبوحانه امریکا و قدرت‌های همپیمان آن برای جبران شکست شرم‌آور و غیرقابل دفاع شان در افغانستان است؛ زیرا آنها نمی خواهند مردم افغانستان پس از ۴۳ سال به امنیت و آرامش و ثبات برسند و امکان تصمیم گیری برای سرنوشت خویش را بدون سلطه و نفوذ و اشغال خارجی پیدا کنند.

با این همه هیچ تردیدی نیست که طالبان به عنوان مسوول امنیت افغانستان باید در برابر این  حملات  وحشیانه پاسخگو باشد و تمام تلاش خود  را برای  تامین  امنیت  تمامی اقوام ،گروهها و اقلیت ها به کار گیرد و  عاملان اینگونه حملات تروریستی را به دست عدالت بسپرد.