تفاوت بلبرینگ های شعاعی و محوری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تفاوت بلبرینگ های شعاعی و محوری

بلبرینگ پر مصرف ترین نوه مفصل در اتصالات محور های دوار در صنایع و ماشین آلات محسوب می شود. استفاده از بلبرینگ بر روی ماشین آلات نه تنها به سبب تعلیق بار های ناشی از اتصال که بخشی از آن به سبب وزن شافت و اتصالات وابسته و بخشی از ان بر اثر نیروی گریز از مرکز بوجود می آید است بلکه بلبرینگ نقشی بسیار موثر در ممانعت از ایجاد اصطکاک و یا به حداقل رساندن اصطکاک حرکتی با جلوگیری از لغزش و تبدیل آن به غلطش در اتصالات دارند. بلبرینگ ها در انواع مختلفی مناسب با زاویه و نوع اتصال با محور ها داشته و در سه دسته بندی مختلف شامل بلبرینگ هایی برای تعلیق بار های محوری از نوع کف گرد، بلبرینگ های شعاعی و بلبرینگ هایی برای تعلیق بار های ترکیبی تولید می شوند.

بلبرینگ های شعاعی بلبرینگ هایی هستند که به تعلیق بار شعاعی یا RADIAL LOAD می پردازند. در ساختار بلبرینگ شعاعی از یک قفسه نگهدارنده ساچمه ها به شکل یک بوش استفاده شده است که در درون و در بیرون می تواند توسط رینگ هایی پوشانیده شده باشد. از جمله بلبرینگ های شعاعی می توان به بلبرینگ شیار عمیق و از رولبرینگ های شعاعی می توان به رولبرینگ شعاعی استوانه ای اشاره نمود. بلبرینگ شعاعی  بر روی شافت های افقی اتصال پیدا می کنند و در برخی از طراحی ها که در آنها رینگ بلبرینگ دارای یقه بیرونی است و یا در مورد بلبرینگ تماس زاویه ای تا اندازه ای نیز قابلیت تحمل بار محوری اغلب در یک جهت وجود دارد. توزیع بار بر روی بلبرینگ های شعاعی نا موزون است.

بلبرینگ های محوری (کف گرد)

02

بارهای محوری یا Axial loads با فراوانی کمتری در صنایع بکار گرفته می شوند و در واقع در اتصال محور هایی که وضعیت عمودی دارند پدید می آیند. البته در اتصال شافت های افقی نیز که دارای گریز از مرکز زیادی باشند گاهی بارهای محوری نیز پدید می آید و از این رو در طراحی برخی انواع بلبرینگ شعاعی مانند بلبرینگ تماس زاویه ای نیز رینگ ها و قفسه را بگونه ای طراحی می کنند که قابلیت تعلیق بار محوری حداقل در یک راستا را داشته باشد. محور های افقی که در ساختار بسیاری ماشین آلات صنعتی مانند گیربکس های عمودی، دستگاه های حفاری و غیره بکار گرفته می شوند اغلب تنش های فشاری بسیار بالایی را در سرعت زاویه ای محدود بر پیکر بلبرینگ ها وارد می آورند. در تعلیق بار های شعاعی از بلبرینگ کف گرد و یا رولبرینگ کف گرد استفاده می شود.

بلبرینگ و رولبرینگ کف گرد بگونه ای طراحی می شوند که تمامی ساچمه ها در ساختار آنها بر روی یک سطح و همتراز واقع می شود که این امر از تمرکز تنش بر روی یک ساچمه جلوگیری به عمل می آورد و به تعلیق میزان بسیار زیادی از بار ناشی از وزن شافت و اتصالات شافت کمک می کند. بلبرینگ و رولبرینگ کف گرد Thrust roller bearing هم با ساچمه های کروی بصورت بلبرینگ و هم با ساچمه های استوانه ای، بشکه ای و سوزنی تولید می شود.

دیجیتال مارکتینگ : نانوتجارت