ایالات متحده امریکا، تروییکای اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران (بریتانیا، چین و فرانسه) به علاوه روسیه و چین از ایران می‌خواهند برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام به پایتخت اتریش بازگردد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همزمان مقام‌های رژیم اسراییل پایتخت به پایتخت می‌روند تا شاید بتوانند این روند را متوقف کنند. مقام‌های دولت سیزدهم از وزیر خارجه تا سخنگوی این وزارتخانه و رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش تکراری «چه زمانی به وین بازمی‌گردید؟» پاسخ تکراری «به زودی» را مطرح می‌کنند اما به نظر می‌رسد که تندروهای نشسته در تل‌آویو و واشنگتن در حال سوءاستفاده از طولانی شدن روند جاری در تهران هستند. 

مقام‌های رژیم اسراییل چه در مقام میزبانی از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در واپسین روزهای حضور در این جایگاه و چه در دیدار با مقام‌های امریکایی در سفر به ایالات متحده یا برنامه‌ریزی برای دیدار با مقام‌های روس در آینده‌ای بسیار نزدیک یک هدف را دنبال می‌کنند؛ مقابله با از‌سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین و تخریب این روند با تشدید فشار بر تهران. همزمان با این رایزنی‌های سیاسی تلاش‌های تل‌آویو برای تعمیق احتلاف میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران نیز ادامه دارد و البته نمی‌توان از کنار تحرکات این رژیم در بیخ گوش ایران در منطقه قفقاز نیز ساده عبور کرد. تحرکاتی که به بروز تنش میان ایران و آذربایجان منتهی شده و وزیر خارجه ایران را به آن وامی‌دارد که در جریان دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو نگرانی‌های تهران از افزایش نفوذ اسراییل در این منطقه را بازگو کند. 

روز گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسراییل از فرصت سخنرانی در دهمین «کنفرانس دیپلماتیک جروزالم پست» استفاده کرده و ادعاهای همیشگی درباره خطرناک ‌بودن برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد. نفتالی بنت در بخش‌هایی از این سخنرانی از قدرت‌های جهانی خواست که آنچه او پرونده «نقض تعهدات هسته‌ای ایران» خواند را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند.

در حالی که ایران یک‌سال پس از خروج ایالات متحده از برجام اقدام به کاهش مرحله‌ای تعهدات هسته‌ای خود کرد، نخست‌وزیر رژیم اسراییل با سانسور تحولات منجر به توقف اجرای تعهدات از سوی ایران ادعا کرد که ایران به «طرزی فاحش» تعهداتش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض می‌کند. بنت در بخش‌هایی از سخنانش از اختلاف‌های پیش آمده پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - که آ ن‌هم دستپخت پرونده‌سازی تل‌آویو است- استفاده کرده و ادعا کرد که منظور او صرفا تعهدات ایران در برجام نیست، بلکه تهران تعهدات داده شده در حوزه پادمان را هم نقض می‌کند. 

نخست‌وزیر رژیم اسراییل در بخش‌های دیگری از سخنانش تایید کرد که در صحبت‌هایش با جو بایدن رییس‌جمهور امریکا، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از آنها خواسته است که علیه ایران اقدام کنند. بنت در این باره گفت: «من انتظار دارم قدرت‌های جهانی ایران را مسوول بدانند و پرونده این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ببرند.»

مطالب پیشنهادی از سراسر وبYektanet: Vaccine

خرید چای المنیس(450گرمی) از باسلام

خرید کتری قوری پرارین کد2023 از باسلام۱۵٪

خرید قالب آنکد، پوسته وردپرس چند منظوره Uncode با ۹۹,۰۰۰ با ضمانت بازگشت...۴۰٪

خرید چای المنیس(450گرمی) از باسلام

خرید چای المنیس(450گرمی) از باسلام

خرید کتری قوری پرارین کد2023 از باسلام۱۵٪

خرید کتری قوری پرارین کد2023 از باسلام

خرید قالب آنکد، پوسته وردپرس چند منظوره Uncode با ۹۹,۰۰۰ با ضمانت بازگشت...۴۰٪

خرید قالب آنکد، پوسته وردپرس چند منظوره Uncode با ۹۹,۰۰۰ با ضمانت بازگشت...

خرید چای المنیس(450گرمی) از باسلام

خرید کتری قوری پرارین کد2023 از باسلام۱۵٪

خرید قالب آنکد، پوسته وردپرس چند منظوره Uncode با ۹۹,۰۰۰ با ضمانت بازگشت...۴۰٪

 

نفتالی بنت در ادامه به تهدید تهران با برنامه‌های جایگزین روی آورده و ادعا کرد: ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت یک مسیر مسالمت‌آمیز است البته مسیرهای دیگری هم وجود دارد اما این مسیر (کشاندن به شورای امنیت و مسیر مسالمت‌آمیز) اقدامی درست برای انجام دادن است و ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده به در پیش گرفتن این مسیر ادامه خواهیم داد.»

«اسحاق هرتزوگ»، رییس رژیم اسراییل نیز در سخنرانی در همین کنفرانس به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت و گفت: «ما شاهد شکست جهان در انجام دادن اقدام قاطع برای رسیدن به استراتژی هستیم که بازوهای ایران در خاورمیانه را قطع کرده، برنامه موشکی بالستیک آن را محدود و برنامه هسته‌ای آن را متوقف کنند. ایران در حال بهره‌برداری از این انفعال و عدم هماهنگی با [جامعه جهانی] است که تهدیدی واضح برای صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود.»

بخش دیگری از ماموریت ضدایرانی رژیم اسراییل به «یاییر لاپید» وزیر خارجه این رژیم محول شده که از روز دوشنبه به منظور پیشبرد زنجیره‌ای از دیدارها با مقام‌های امریکایی راهی واشنگتن شده و گفته می‌شود که ایران، اصلی‌ترین سوژه رایزنی‌های او خواهد بود. مقام‌های امریکایی و اسراییلی می‌گویند که شرکت در جشن توافق آبراهام (عادی‌سازی رابطه اسراییل با امارات متحده عربی) علت سفر لاپید به واشنگتن است اما طبیعی است که اسراییلی‌ها از این فرصت برای طرح درخواست تشدید فشار بر تهران استفاده کنند. 

به گزارش خبرگزاری فارس، این سفر سه روزه شامل نشست سه‌جانبه و کنفرانس خبری با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا و «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات است. دیدار با «کاملا هریس» معاون رییس‌جمهور و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان امریکا و تعدادی از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه نیز در برنامه‌های لاپید قید شده است. 

رایزنی‌های اسراییل برای تشدید فشار بر تهران صرفا به گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی و امریکایی محدود نمی‌شود و به گزارش منابع رسانه‌ای اسراییلی، در جریان نخستین دیدار بین نفتالی بنت با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در روز 22 اکتبر (۳۰ مهر) نیز پرونده ایران روی میز خواهد بود. 

روند تصمیم‌گیری در تهران ادامه دارد 

در حال حاضر اصلی‌ترین نقطه افتراق مقام‌های اسراییلی و اعضای دولت جو بایدن نحوه مهار برنامه هسته‌ای ایران است. تیم جو بایدن که قریب به 9 ماه گذشته از آغاز به کار نتوانسته روند احیای برجام را پشت سر گذاشته و ترکیب 1+5 را در برابر ایران مهیا کند، همچنان معتقد است که بهترین راه برای کنترل برنامه هسته‌ای رو به توسعه ایران، بازگشت به برجام است. این در حالی است که تل‌آویو بازگشت اعضای اولیه برجام به اجرای این توافق را مساوی با عادی‌سازی رابطه سیاسی و اقتصادی ایران با جامعه جهانی می‌داند. 

تهران می‌گوید روند بازنگری آنچه در شش دور مذاکره در وین گذشته در دولت سیزدهم قطعا کمتر از زمانی خواهد بود که دولت جو بایدن برای آغاز مذاکرات در وین طی کرد، اما واقعیت آن است که از آخرین دور رایزنی‌ها در وین سه ماه می‌گذرد و تاکید شفاهی هر روزه تهران بر بازگشت به وین از ابهام موجود نکاسته است. از مجموع سخنان وزیر خارجه و سخنگوی وزارت خارجه دولت سیزدهم این‌گونه استنباط می‌شود که دولت سیزدهم در جمع‌بندی‌های خود در سه مورد به قطعیت رسیده است: 1. بازگشت به وین. 2. پیگیری پرونده در وزارت خارجه تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی و 3. تغییر چهره رییس تیم مذاکره‌کننده و واگذاری این مسوولیت به معاون سیاسی جدید وزارت خارجه (علی باقری). 

شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که علی باقری مسوولیت مذاکرات را برعهده خواهد داشت و تاکنون نیز چند جلسه با حضور او در وزارت خارجه پیرامون بررسی وضعیت فعلی مذاکرات برگزار شده و در این جلسه کارشناسان حوزه برجام و برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده در دولت یازدهم و دوازدهم نیز حضور فعال داشته‌اند. برخی برداشت‌های نادرست و غیردقیق از سخنان سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه موج خبری درباره باقی ماندن عباس عراقچی (رییس تیم مذاکره‌کننده در دولت قبل) به راه انداخت، اما شنیده‌های «اعتماد» حاکی از آن است که عراقچی در این ترکیب حضور ندارد و از سایر چهره‌های حاضر در تیم مذاکره‌کننده در دولت سیزدهم استفاده خواهد شد. 

در حالی که کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز با پایان ماموریت به تهران بازمی‌گردد و مسوولیت معاونت بین‌الملل قوه قضاییه را عهده‌دار خواهد شد، سه منبع آگاه به «اعتماد» خبر دادند که غریب‌آبادی در ترکیب جدید تیم مذاکره‌کننده ایران حضور خواهد داشت و از تجربه حضور او به خصوص در شش دور مذاکرات برگزار شده در وین استفاده خواهد شد. 

با وجود روشنگری‌های ایران در زمینه بازگشت به وین و ترکیب تیم مذاکره‌کننده دو نکته کلیدی همچنان مبهم است: 1- تاریخ دقیق بازگشت ایران به وین چه زمانی است؟ 2- آیا ایران مذاکرات را از نقطه توقف ادامه می‌دهد یا دولت جدید قصد دارد روند رایزنی برای احیای برجام را از نقطه صفر شروع کند. 

یک منبع آگاه در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «اگر تیم جدید تصمیم بگیرد مذاکرات را از نقطه متوقف شده ادامه بدهد، مسیر پیش‌رو چندان طولانی نخواهد بود و دوطرف می‌توانند در آینده نزدیک بازگشت به برجام را اعلام کنند.»

به گزارش «اعتماد»، همزمان با تلاش‌ اسراییل برای تشدید فشار بر ایران و امنیتی‌سازی دوباره پرونده هسته‌ای از طریق ارجاع به شورای امنیت، الجزیره به نقل از یک مقام اروپایی اعلام کرد که انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دومین‌بار از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به تهران سفر خواهد کرد. مورا برای نخستین‌بار به منظور شرکت در مراسم تحلیف ابراهیم رییسی به ایران آمد و ضمن دیدار با مسوولان وقت وزارت خارجه با حسین امیرعبداللهیان هم در حاشیه مراسم تحلیف دیداری نسبتا طولانی داشت. مورا پس از این دیدار نسبت به بازگشت ایران به وین برای ادامه رایزنی‌ها درباره برجام ابراز امیدواری کرد. 

در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم در موضع‌گیری‌های اخیر تاکید دارد که دولت جو بایدن باید به جای توسعه دامنه تحریم‌های ایران، حسن‌نیت خود را برای بازگشت به برجام به تصویر بکشد، خبر لغو تحریم‌های گروه صنعتی ماموت و شرکت ماموت دیزل از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا چندان در داخل ایران بازتاب پیدا نکرد. گروه صنعتی ماموت در سپتامبر سال ۲۰۲۰ همزمان با اقدام‌های دولت دونالد ترامپ برای افزایش فشار حداکثری بر حکومت ایران، تحریم شده بود.دولت امریکا گروه صنعتی ماموت را به همکاری با گروه صنعتی شهید همت وابسته به وزارت دفاع ایران متهم کرده بود و آن را از «تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان اصلی تجهیزات با کاربرد دوگانه مورد استفاده در برنامه موشکی جمهوری اسلامی» معرفی کرده بود.وزارت خزانه‌داری امریکا جمعه گذشته با اعلام خبر لغو تحریم این گروه صنعتی، این اقدام را «بی‌ارتباط با تلاش‌های صورت گرفته برای بازگرداندن ایران به مذاکرات احیای برجام عنوان کرد.»