پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هود لامینار

هودهای لامینار دستگاه های محصوری هستند که از فیلترهای هپا و اولپا و همچنین جریان هوای جهت دار برای ایجاد یک محل کار عاری از آلودگی استفاده می کنند. در بسیاری از انواع آزمایشگاه ها از جمله پزشکی ، زیست شناسی ، دارویی ، صنعتی و آموزشی استفاده می شود. یک هود لامینار این اطمینان را می دهد که نمونه یا محصول مورد استفاده دربرابر هوای آلوده و ذرات گرد و غبار قرار نمی گیرد. دو نوع اصلی هود لامینار، هودهای لامینار با جریان هوای افقی و عمودی هستند.

Laminar-flow-hood-or-cabinet

کلین روم

کلین روم که معمولاً در تولید یا تحقیقات علمی استفاده می شود ، محیطی کنترل شده است که دارای سطح پایینی از آلاینده ها مانند گرد و غبار ، میکروب های هوا ، ذرات آئروسل و بخارهای شیمیایی است.

Clean_room

کاربرد کلین روم

کلین روم عملاً در هر صنعتی استفاده می شود که ذرات کوچک می توانند بر روند تولید تأثیر منفی بگذارند. اندازه و پیچیدگی آن ها متفاوت است و در صنایعی مانند تولید اجسام نیمه رسانا ، داروسازی ، بیوتکنولوژی ، تجهیزات پزشکی و علوم زیستی و همچنین فرآیندهای حیاتی رایج در هوافضا ، اپتیک ، ارتش و وزارت انرژی استفاده می شود.

فیلتر هپا و اولپا در کلین روم

کلین روم فضای مشخصی است که برای کاهش آلودگی ذرات و کنترل سایر پارامترهای محیطی مانند دما ، رطوبت و فشار استفاده می شود. جزء اصلی آن فیلتر هوای ذرات معلق با کارایی بالا (HEPA) است که برای به دام انداختن ذرات با اندازه 0.3 میکرون و بزرگتر استفاده می شود. تمام هوای منتقل شده به کلین روم از طریق فیلترهای HEPA عبور می کند و در مواردی که تمیزکاری دقیق تری لازم است ، از فیلترهای هواULPA  استفاده می شود.

جریان هوای تمیز

کلین روم هوای بدون ذرات آلوده را توسط فیلترهای HEPA یا ULPA و با استفاده از جریان هوای آرام یا آشفته حفظ می کند. سیستم های جریان هوا بصورت چند طرفه یا یک طرفه ، هوا را در یک جریان ثابت به سمت پایین هدایت می کنند.

کلاس بندی کلین روم چگونه است ؟

استاندارد ISO 14644-1 و استاندارد قدیمی تر FS 209E کلاس را بر اساس سطح غلظت ذرات تعیین می کند. اندازه ذرات بین 1 تا 5 میکرون (میکرومتر) است. کلاس حداقل سطح تمیزی را تعریف می کند ، نه یک طرح خاص. کلاس بندی بر ملاحظات طراحی مانند فیلتراسیون ، الزامات تهویه مطبوع و سایر عناصر طراحی تأثیر زیادی می گذارد.

کلین روم با توجه به سطح پاکیزگی هوا در محیط کنترل شده طبقه بندی می شود. کلاس بندی کلین روم با توجه به کمیت و اندازه ذرات در هر متر مکعب است و میزان تمیزی اتاق را نشان می دهد. مرجع اصلی در ایالات متحده و کانادا سیستم کلاس بندی ISO 14644-1 است.

استاندارد ISO شامل این کلاس های کلین روم است: ISO 1 ، ISO 2 ، ISO 3 ، ISO 4 ، ISO 5 ، ISO 6 ، ISO 7 ، ISO 8 و ISO 9 است. ISO 1 تمیزترین کلاس و ISO 9  کثیف ترین کلاس است که حتی اگر به عنوان کثیف ترین کلاس نیز طبقه بندی شود ، محیط کلین روم ISO 9 تمیزتر از یک اتاق معمولی است. رایج ترین کلاس های کلین روم ISO 7 و ISO 8 هستند.

هود لامینار

سطوح ایمنی زیستی

سطوح ایمنی زیستی سطوح مهار مورد نیاز برای رسیدگی به انواع مختلف خطرات بیولوژیکی را تعریف می کند. در ایالات متحده ، چهار سطح ایمنی زیستی وجود دارد که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) مشخص شده است. جدول زیر بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط CDC است.

سطح ایمنی زیستی 1 (BSL-1): سطح ابتدایی حفاظت ، مناسب برای عواملی است که در انسان های سالم و عادی باعث ایجاد بیماری نمی شوند.

سطح ایمنی زیستی 2 (BSL-2): سطح حفاظتی مناسب برای برخورد با عوامل خطر متوسط که با خوردن یا از طریق قرار گرفتن در معرض مخاط یا پوست آلوده باعث ایجاد بیماری های مختلف در انسان می شوند.

سطح ایمنی زیستی 3 (BSL-3): سطح حفاظت مناسب برای عواملی که ممکن است باعث عفونت های جدی و کشنده پس از استنشاق شوند.

سطح ایمنی زیستی 4 (BSL-4): بالاترین سطح حفاظت ، مناسب برای عواملی که هیچ درمانی برای آن ها در دسترس نیست.

شباهت و تفاوت های هود لامینار و کلین روم

  • هردو محیط را از آلودگی ، ذرات گرد و غبار و آیروسل حفظ می کنند.
  • هردو مجهز به فیلتر هپا و اولپا هستند.
  • هر دو کلاس بندی شده هستند. هود لامینار( کلاس I,II,II) – کلین روم(ISO1 ، ISO 2 ، ISO 3 ، ISO 4 ، ISO 5 ، ISO 6 ، ISO 7 ، ISO 8 و ISO 9)
  • از تفاوت های هود لامینار و کلین رو می توان به کوچک تر بودن هود لامینار نسبت به کلین روم اشاره کرد.