عراق به تهران و ریاض احداث بزرگراه بین المللی را پیشنهاد کرده که مشهد را به مکه و از طریق کربلا به هم وصل می کند. گفتنی است که مقامات رسمی ایران و عربستان سعودی نگاه مثبتی به این ابتکار عمل دارند. تنها مورد این است که نرمش های اقتصادی عربستان سعودی در قبال ایران چگونه خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیپلماسی ایرانی: دولت های ایران و عربستان سعودی در خصوص ازسرگیری فعالیت کنسولگری های خود در دو کشور به توافق رسیدند. رسانه های گروهی غربی این خبر را منتشر کردند. براساس گزارش های غیر رسمی، این دشمنان منطقه ای موفق شده اند، در خصوص مکانیسم حل و فصل اختلافات در یمن به توافق برسند. به رغم آن که این تحول دیپلماتیک تاثیر مثبتی بر امنیت خاورمیانه دارد، اما می توان تصور کرد که دولت جو بایدن را که هنوز به اعمال تحریم ها علیه تهران ادامه می دهد، به بن بست خواهد رساند.

ایران و عربستان سعودی در رابطه با تضعیف تنش ها در منطقه خلیج فارس آمادگی دارند. در آینده نزدیک، احتمال دارد یک دور مذاکرات میان تهران و ریاض برگزار شود که بر اساس نتایج آن، آخرین دستاوردهای توافق حاصل خواهد شد. در این اواخر عراق، میدان اصلی مذاکرات بوده است.

تا به امروز، چند دور مذاکرات برگزار شده است: چهار دور در بغداد و یک دور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک. در حالی که تهران نگران مبارزه با پیامدهای فشار بین المللی بود، عربستان سعودی نیز نگران خنثی سازی تهدیدها در مرزهایش بوده است. از سال 2014 میلادی، در یمن، رویارویی میان نیروهای رژیم و حوثی ها در جریان است. موشک های حوثی ها اغلب، به پایتخت عربستان سعودی پرتاب می شوند و صنعت نفت را به خطر می اندازند.

در روزهای اخیر، حسین امیرعبدالهیان اعلام کرده که کشورش و عربستان سعودی دو بازیکن مهم منطقه ای هستند که تحکیم امنیت منطقه به آنها منوط می شود. ایران معتقد است که گفت وگو و شفافیت بهبود وضعیت در آینده خاورمیانه را به همراه خواهد داشت. به گفته امیرعبدالهیان، تهران چندین ابتکار عمل را اتخاذ کرده است که در نتیجه آن در آینده نزدیک ثبات در منطقه برقرار خواهد شد.

بر اساس نتایج دور آخر مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی، مقامات رسمی تصمیم گرفتند، از شرکت در تبلیغات های اطلاعاتی علیه یکدیگر امتناع کنند و در بسترهای سازمان های بین المللی گوناگون، از یکدیگر حمایت متقابلی داشته باشند. ریاض و تهران در خصوص تشکیل مکانیسم حل و فصل اختلافات در خصوص جنگ یمن به توافق رسیده اند. مذاکرات پیرامون یمن زمانی آغاز شد که آنها تصمیم گرفتند تا رهبران حوثی ها نیز در این بحث و گفت وگو شرکت داشته باشند. فرماندهان گروه شورشی انصار الله نیز برای کمک به اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند.

عراق نیز به نوبه خود، به تهران و ریاض احداث بزرگراه بین المللی را پیشنهاد کرده که مشهد را به مکه و از طریق کربلا به هم وصل می کند. گفتنی است که مقامات رسمی ایران و عربستان سعودی نگاه مثبتی به این ابتکار عمل دارند. تنها مورد این است که نرمش های اقتصادی عربستان سعودی در قبال ایران چگونه خواهد بود.  

منبع: نزاویسیمایا گازتا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11