پیرمحمد ملازهی گفت: باید چارچوبی برای مذاکره تعیین شود و بعد طرفین پای میز مذاکره حاضر شوند زیرا در غیر این صورت مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.

چارچوب مذاکرات تعیین نشود، هیچ نتیجه‌ای در کار نخواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی ابراز تمایل کرده است که بار دیگر به ایران بیاید و با مقامات ارشد ایران به گفت‌وگو بپردازد. در این شرایط این پرسش مطرح است که آژانس قرار است در مذاکرات هسته‌ای چه نقشی ایفا کند؟ و از سوی دیگر اروپایی‌ها در دور تازه مذاکرات برجامی چه نقش و تأثیری خواهد داشت؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر حوزه سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «نوع نگاه ایران و غرب نسبت به مقوله هسته‌ای متفاوت است. غربی‌ها می‌گویند که ایران قصد دارد تا وقت بخرد و صنعت هسته‌ای خود را گسترش دهد؛ به این دلیل تمایل ندارد مذاکرات به این زودی‌ها برگزار شود و از آن‌سو نیز ایران می‌گوید که باید تمام تحریم‌ها لغو شود تا در آن صورت بتوان مذاکراتی واقعی را انجام داد».

او ادامه داد: «این تفاوت دیدگاه به تدریج اروپا و آمریکا را به هم نزدیک کرده است. در زمان ترامپ اروپا با سیاست‌های آمریکا چندان موافق نبود اما امروز بایدن توانسته است اروپا را با سیاست‌هایش همراه کند. از آن‌سو می‌بینیم که اسرائیل می‌گوید که به تأسیسات ایران حمله می‌کند. حالا آژانس در این میان سعی می‌کند راهی پیدا کند که بحران احتمالی با مذاکره حل شود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره نقش کنونی اروپایی‌ها در مذاکرات بیان کرد: «ایران و آمریکا باید بتوانند به گفتمان مشترکی درباره مسئله هسته‌ای برسند و اگر چنین نشود از دست اروپایی‌ها کار چندانی برنمی‌آید».

او همچنین اظهار کرد: «قرار بود که مذاکراتی در بروکسل برقرار شود اما در شرایطی که ایران خبرش را رسما اعلام کرد، اروپایی‌ها گفتند چنین قراری نبوده است که نشان‌ می‌دهد اروپا هم از سوی غربی‌ها تحت فشار قرار دارند».

ملازهی درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم مطرح کرد: «اکنون در شرایطی قرار داریم که ممکن است بحرانی به وجود آید. آژانس می‌خواهد قبل از آنکه هرگونه بحرانی مانند جنگ پیش آید راه حلی پیدا کند تا مذاکرات نتیجه‌بخش باشد».

او در پایان گفت: «غربی‌ها و مشخصا آمریکا می‌خواهد بحث‌های جدیدی علاوه بر برجام به مذاکرات وین اضافه شود؛ مانند محور مقاومت در منطقه، سوریه، یمن و البته بحث موشکی ایران. ایران هم می‌گوید به جز آنچه در برجام آمده است، مذاکره‌ای نخواهیم داشت و مشخصا گفته شده است که هیچ مذاکره‌ای بر سر بحث موشکی انجام نخواهد شد. حالا در این شرایط باید چارچوبی برای مذاکره تعیین شود و بعد طرفین پای میز مذاکره حاضر شوند زیرا در غیر این صورت مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد».