سیدابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه ۲۶ مهرماه در گفت‌وگوی تلویزیونی خبر از بررسی موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ داد البته او تاکید کرد که این کار را با غافگیری دنبال نمی‌کند و به بازار و اقتصاد شوک وارد نخواهد کرد.

تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعی است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهرداد گودرزوند عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه آیا دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم جدی دارد یا خیر گفت: «این امر تنها پیش بینی دولت است و در کمیسیون هم مطرح نشده. جدی بودنش را نمی‌دانم، اما اگر تصمیم به حذف باشد، باید مشخص کند، چون در بودجه ۱۴۰۰ ارز ۴۲۰۰ تومانی را ما دیده‌ایم و پیش بینی شده. اگر دولت تصمیمش جدی باشد باید برای گران نشدن برنامه داشته باشد که فشار ارز ۴۲۰۰ تومانی بر مردم وارد نشود.»

او درباره اینکه در صورتی که اگر دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصمیم جدی داشه باشد، چه زمانی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: «این را باید از دولت پرسید، چون کار اجرایی است. در بودجه ۱۴۰۰ که ما این ارز ۴۲۰۰ تومانی را به اندازه نیاز کالا‌های ضروری دیده‌ایم. اگر بخواهند اجرایی کنند در بودجه ۱۴۰۱ باید باشد.»

گودرزوند ادامه داد: «به زعم من حذف و مدیریتش کار دشواری است و فعلا نمی‌تواند کمکی به جامعه کند. به باور من باید این ارز را کنترل کنند تا از فساد جلوگیری شود. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمانی کارساز است که اقتصاد ما شرایط بهتری داشته باشد، اما الان با این بی ثبات بودن نرخ ارز در کشور، حذف آن کمکی به کشور نخواهد کرد.»

این نماینده مجلس در پایان افزود: «وظیفه دولت این است که راه‌هایی که مانع دسترسی مردم به ارز ۴۲۰۰ تومانی‌ست را کنترل و مدیریت کند که ارز ۴۲۰۰ کالا‌های اساسی به دست مردم برسد. ما در بودجه ۱۴۰۰ روی این مهم بسیار فکر کردیم و جمع بندی ما این بود که ارز ۴۲۰۰ بماند و هر زمان که بتوانیم کنترل و نظارت بر بازار را داشته باشیم، آن موقع شاید بتوانیم قیمت‌ها را واقعی‌تر کنیم.»

می‌تواند یک شوک به جامعه وارد کند

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اینکه آیا دولت تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، به خبرنگار «انتخاب» گفت: «هنوز زود است که درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گرفته شود، چون این مستلزم فراهم شدن مقدماتی است که هنوز فراهم نشده و چون این تصمیم آثار و پیامد‌های مختلفی دارد و می‌تواند یک شوکی به  جامعه وارد کند. بعید می‌دانم دولت با این سرعت بخواهد و بتواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.»