ماجرای تلخ سیلی خوردن استاندار جدید آذربایجان شرقی از جنبه های گوناگون روان شناختی ، جامعه شناسانه، طنز و... مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

طنین‌های متفاوت یک سیلی در فضای مجازی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در شنبه ای که گذشت مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید  آذربایجان شرقی برگزار شد. مراسمی که شبیه دیگر مراسم تودیع و معارفه معمول نبود و با یک سیلی جنجالی به استاندار جدید حسابی حاشیه ساز شد. موضوعی تلخ و البته  قابل تامل که مثل یک بمب در فضای مجازی صدا کرد و واکنش های مختلفی به همراه داشت. ماجرا از آن قرار بود که سردار «زین ‌العابدین رضوی خرم» استاندار جدید آذربایجان شرقی در حالی که خود را آماده سخنرانی می کرد ناگهان فردی به روی سن آمد و یک کشیده محکم به صورت او نواخت و بلافاصله با حضور عوامل در صحنه فرد ضارب به بیرون از مراسم برده شد. در این بین ، روایت های متفاوتی در خصوص انگیزه ضارب در خبرها مطرح شد؛ استاندار جدید و خبرگزاری فارس مدعی شدند که واکسیناتور همسر ضارب یک مرد بوده و همین موضوع باعث ناراحتی او شده و ضارب نیز ناراحتی اش را سر استاندار جدید خالی کرده است و از سوی دیگر بعضی رسانه ها نیز برکناری او از سمت شغلی اش را دلیل این حادثه اعلام کردند. دلایلی که به نظر نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد .کاربری با اشاره به این که فرد ضارب سابقه نظامی داشته و بعید است تنها به دلیل این که واکسیناتور همسرش یک مرد بوده، نه به مسئول مرکز درمانی  یا مسئول بهداشت استان بلکه به استاندار جدید سیلی زده باشد، نوشت:« یک نظامی با سابقه چَک زده به صورت استاندار جدید آذربایجان شرقی اونم در روز معارفه استاندار. بعد اعلام می شه دلیل این کار این بوده که فردی نامحرم به همسر آقای پاسدار واکسن زده و ایشون غیرتی شده! بر فرض که دلیلش این بوده، باید به استاندار قبلی چک می‌زد، نه استانداری که هنوز شروع به کار نکرده».جالب این جاست که برخی از رسانه‌های ترکیه در قالب دامن زدن به  گرایش های  پان‌ترکی با ماهیگیری از این آب گل آلود،در حال پخش خبر جعلی هستند که فرد ضارب برای این که استاندار فارسی حرف می‌زده، به او چک زده!

واکنش های گوناگون کاربران

دراین بین اما واکنش های کاربران فضای مجازی و بررسی این حادثه  از جنبه های گوناگون  روان شناختی و جامعه شناسانه نیز جالب توجه بود.  کاربری در این باره نوشت:«مهم‌تر از سیلی زدن به صورت استانداری که هنوز سخنرانی معارفه خود را آغاز نکرده، اظهار خرسندی کاربران شبکه‌های اجتماعی با گرایش‌های سیاسی مختلف از این اتفاق نادر است. باید بررسی کرد چه نوع بازنمایی از واژه مدیر در ذهن کاربران است که چنین موضوعی سبب شعف آن ها یا حتی شهروندان می‌شود؟». همچنین کاربر  دیگری نوشت:« برخورد فیزیکی در مراسم معرفی استاندار آذربایجان شرقی مایۀ تأسفِ بسیار است. این نوع برخوردها نشانۀ خشم متراکم و همراه با از دست رفتنِ تاب‌آوری قشری از ایرانیان در فقدان راهکار تعریف شده‌ای برای تعامل مدنی بین اجزای جامعه و حکومت است. از این قبیل برخوردها با هر فرد و به هر انگیزه‌ای، نباید به شوق آمد و خوشحال شد؛ چون اگر رسم شود، رسم بدی خواهد شد با پیامدهایی مهیب.» واکنش ها اما به همین جا ختم نشد و کاربرانی هم بودند که این رفتار را هنجارشکنانه توصیف کردند و خواستار برخورد قانونی با ضارب شدند؛ کاربری در این باره نوشت:« هیچ وقت تحت هیچ شرایطی هیچ کجا از سیلی خوردن و تحقیر نماینده و نماد حکومت و دولت و مملکت تون، حتی اگر نه رقابت بلکه رابطه ای در حکم کارد و پنیر دارید خوشحالی نکنید!». کاربر دیگری هم نوشت:« استاندار جدید آذربایجان شرقی را نمی‌شناسم. اما سپاهی بودن ضارب سیلی به صورت او نباید مانع مجازات و برخورد جدی شود. قرار نیست هر کسی حکم صادر کند و خودش هم مجری حکمش شود. اگر این فرهنگ وحشیانه خودسری باب شود، مردم عادی هم در امان نخواهند بود. چون ترویج بی قانونی است.» در کنار کاربرانی که خواستار برخورد با سیلی زننده و حاکمیت قانون در اتفاقاتی از این قبیل شده بودند، کاربرانی هم با اشاره به این که اگر عکس این ماجرا اتفاق می افتاد،  ما شاهد چه واکنشی از سوی دستگاه های نظارتی و امنیتی بودیم؟ به انتقاد از آن ها پرداختند. به عنوان نمونه کاربری با اشاره به ماجرای جنجالی سیلی علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار به حامد اکبری سرباز راهور نوشت:« از باب ایجاد وحدت رویه قضایی، خوبه هر حکمی به عنابستانی داده شد، عینا برای سیلی زننده به استاندار آذربایجان شرقی هم  تکرار بشه.» کاربری هم با اشاره به این که استاندار جدید پس از سیلی خوردنش گفته بود که بیشتر از این ها را در سوریه از داعشی ها خورده است، نوشت: « سردار خرم! این که شما فرد ضارب را بخشیدید نشان از بزرگواری و سعه صدر شماست، اما آیا بهتر نبود که یک هموطن ایرانی را با یک داعشی مقایسه نمی کردید؟!». البته طنز پردازی های کاربران فضای مجازی نیز چاشنی جنجال سیلی به استاندار شد و بعضی کاربران با انتشار تصویر چند  موتورسوار با کلاه کاسکت نوشتند:« مراسم تودیع و معارفه استانداران بعدی با کلاه کاسکت برگزار خواهد شد!» همزمان،سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در صفحه شخصی خود نوشت:« زین‌العابدین خرم رضوی با سابقۀ مجاهدت در دفاع مقدس و شش ماه مقاومت ستودنی و هوشمندانه در اسارت تکفیری‌ها در سوریه، با کف نفس اشترگونۀ در پیشگاه خدا و مردم عزیزتر شد» .اکانتی در توئیتر  منسوب به وزیر کشور نیز در توئیتی نوشت :« مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی چون در راه خدمت به بشریت و مخلوقات خدا و به خاطر رضای حق تعالی در خدمت مخلوق است، از سیلی و توهین‌ نمی هراسد».