یکی از طراحان طرح صیانت با بیان اینکه هر پلتفرم خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید در کشور دفتر حقوقی داشته باشد اظهار داشت به موجب طرح صیانت امکان رفع فیلتر توییتر و تلگرام نیز وجود دارد.

تلگرام و توئیتر رفع فیلتر می‌شود!؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از طراحان طرح صیانت با بیان اینکه هر پلتفرم خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید در کشور دفتر حقوقی داشته باشد اظهار داشت به موجب طرح صیانت امکان رفع فیلتر توییتر و تلگرام نیز وجود دارد.

«صادق ستاری‌فر» کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس و یکی از طراحان طرح صیانت در گفتگو با روزنامه جوان درباره این طرح گفت:

«این طرح بیشتر برای حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی یعنی پلتفرم‌هایی که به کاربران خدماتی را ارائه و شرایط و ضوابط فعالیت را پیش بینی می‌کند و اصلا هدف آن مسدودکردن پلتفرم‌های کرابردی مانند اینستاگرام نیست. چه بسا اگر این پلتفرم‌ها بتوانند در بستر قانونی فعالیت کنند، حمایت‌هایی را از آن‌ها داشته باشد.»

او با بیان اینکه هزاران کاربر از طریق اینستاگرام امرار معاش می‌کنند اظهار داشت فضایی دوگانه در خصوص این پلتفرم وجود داد. با توجه به آزاد بودن دسترسی‌ها، این فضا برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست در حالی که در طرح به جد اشاره شده که محیط کودک و نوجوان بایستی محیطی امن، سالم، ارزان و صیانت شده‌ای باشد.

ستاری‌فر فضای مجازی را یکی از ابزارهای نفوذ فرهنگی دانسته و گفت: «بایستی امکان انتخاب برای کاربر وجود داشته باشد و فضا به نحوی نباشد که یک پلتفرم از انحصار سوء استفاده کند و با انتشار محتواهای نامناسب، فرهنگ یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد.»

او با بیان اینک طرح صیانت فعلا در حد یک پیش‌نویس بوده و مشخص نیست نمایندگان مجلس با آن چگونه مواجهه خواهند کرد، گفت:

«در این طرح پیش‌بینی شده پلتفرم‌های اثرگذار که دارای کاربران زیاد هستند، مادامی که جایگزینی برایشان تعریف نشود، از دسترس خارج نشوند. جایگزین هم باید به گونه‌ای باشد که در درجه نخست زیرساخت فنی لازم را داشته باشد و تعداد قابل توجهی از کاربران در شبکه‌های پیش‌بینی شده به عنوان جایگزین حضور داشته باشند و مردم آزادانه بتوانند از بین پلتفرم‌های موجود مثل توییتر، اینستاگرام و تلگرام انتخاب کنند.»

او در پاسخ به این سوال که در این طرح قرار است توییتر رفع فیلتر شود، آن را تایید کرد و اظهار داشت به موجب طرح صیانت امکان رفع فیلتر توییتر و تلگرام نیز وجود دارد.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد در این طرح قرار نیست شبکه‌های خارجی مسدود شوند بلکه بناست فضا به نحوی مدیریت شده که فعالیت این شبکه‌ها در فضایی رقابتی ادامه داشته باشد و مردم از خدمات آن‌ها استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که در صورت عدم اقبال مردم به جایگزین‌های معرفی شده و تلاش برای دور زدن قوانین طرح صیانت، آیا نتیجه معکوسی مانند ممنوعیت نصب ماهواره خواهیم گرفت، گفت:

«این قانون ایجابی است و قرار نیست محدودیتی برای فعالیت مردم ایجاد کند. در طرح صیانت برای دولت و دستگاه‌های دولتی جرم انگاری در نظر گرفته شده و برای مردم حق آزادی و انتخاب قائل شده است. در قانون ماهواره یا قانون جرائم رایانه ای مجازاتها متوجه کاربر و شخص استفاده کننده و مردم بود، اما اینجا متوجه مسئول است.»