حسن بهشتی‌پور گفت: نشست تهران می‌تواند نگاه‌های همسایه‌های افغانستان را به یکدیگر نزدیک کند تا بتوانند درباره ثبات و امنیت این کشور به راهبردی جامع برسند.

نشست تهران می‌تواند برای افغانستان تعیین‌کننده باشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: امروز تهران میزبان کشورهای همسایه افغانستان است تا مهم‌ترین چالش‌های کنونی این کشور بررسی شود تا بتوان به راهکاری برای برقراری ثبات و امنیت در کشور دست یافت.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره شرایط فعلی افغانستان به «مثلث‌آنلاین» گفت: «میان آنچه در افغانستان وجود دارد و آنچه باید باشد فاصله است. سیاست ایران در قبال افغانستان دقیق و راهبردی نیست و متأسفانه ایران وقتی اتفاقی رخ می‌دهد تازه تصمیم می‌گیرد که چه باید کرد؛ در صورتی که می‌شد پیش از خروج آمریکا این اتفاق پیش‌بینی می‌شد و فرضیه‌های مختلف در صورت نبود آمریکا پیش‌بینی می‌شد و در مواجهه با هریک از آن فرضیه‌ها راهبردی در نظر گرفته می‌شد».

او ادامه داد: «افغانستان برای ایران کشوری مهم است زیرا امنیت شرق ایران به وضعیت افغانستان گره خورده است. ما در مواجهه با افغانستان هم بحث مواد مخدر را داریم هم در حوزه امنیتی مسئله طالبان وجود دارد؛ گروهی که نسبت به اسلام نگاهی خاص دارد و اهل افراط‌گرایی است».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «یکی از اقداماتی که می‌شود برای ثبات و امنیت در افغانستان انجام داد، برگزاری همین نشست‌هاست. البته بهتر بود که وزرای خارجه روسیه و چین هم به صورت حضوری در این نشست شرکت می‌کردند زیرا شرکت به صورت ویدئوکنفرانس باعث می‌شود که این دو کشور به صورت کامل در بحث‌ها مشارکت نداشته باشند اما نفس برگزاری این جلسه بسیار مفید است».

او درباره نشست تهران مطرح کرد: «نشست تهران می‌تواند نگاه‌های همسایه‌های افغانستان را به یکدیگر نزدیک کند تا بتوانند درباره ثبات و امنیت این کشور به راهبردی جامع برسند و می‌تواند برای افغانستات تعیین‌کننده باشد. البته منظور دخالت در امور داخلی افغانستان نیست بلکه همه همسایگان این کشور باید کمک کنند تا مناقشات کاهش یابد».

او تصریح کرد: «واقعیت این است که طالبان یک گروه شورشی است و تخصصش ساقط‌کردن دولت‌هاست نه اداره دولت زیرا در آن چندسالی که طالبان حکومت افغانستان را در اختیار داشت، نشان داد که به هیچ‌وجه تونایی اداره کشور را ندارد و به همین دلیل به رسمیت‌شناختن طالبان یک فاجعه است».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «ایران و کشورهای همسایه افغانستان باید کمک کنند تا ثبات و امنیت در افغانستان به وجود آید و حتی روسیه نیز از تحولات افغانستان تأثیر می‌گیرد زیرا شرایط کشورهای آسیای مرکزی برایش مهم است. سازمان ملل و نشست شانگهای هم می‌توانند با اتخاذ تصمیماتی در بهبود شرایط افغانستان مفید باشند تا در این کشور حکومتی مبتنی بر رأی مردم و با حضور تمام گروه‌ها شکل بگیرد تا با یک دولت ملی در افغانستان مواجه باشیم».