آتیلا پسیانی مشوق دخترم از ابتدا بودم

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آتیلا پسیانی نام و چهره‌ای آشنا برای مردم ایران است. پسیانی بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون ایران است که به اندازه سابقه و اعتبارش در سینما و تلویزیون، در تئاتر هم اعتبار دارد و به عنوان کارگردان و بازیگر کمک زیادی به روی صحنه رفتن نمایش‌های متعددی کرده است. آتیلا پسیانی همین‌طور در پرورش بازیگر هم فعالیت دارد و در آموزشگاه‌های بازیگری مختلفی فعالیت داشته و بسیاری از ستاره‌ها و چهره‌های امروز سینما و تلویزیون ایران رو، او اولین بار در برابر دوربین قرار داده است. او سال‌ها در کنار امین تارخ در برگزاری کلاس‌های بازیگری‌اش فعال بوده و خود نیز کلاس‌های بازیگری زیادی برگزار کرده است.

پسیانی در حدود 120 فیلم، سریال، تله‌تئاتر و تئاتر نقش‌آفرینی کرده و از پرکارترین بازیگران تاریخ سینما و تلویزیون ایران است، او همچنین بیش از 30 نمایش تئاتری را کارگردانی کرده و علاوه بر این‌ها تجربه‌هایی در بازیگردانی، دستیاری کارگردان، طراحی صحنه و لباس، انتخاب بازیگر و ... داشته است. آتیلا پسیانی با کارگردان‌های مطرحی مثل بهرام بیضایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، بهروز افخمی، رسول ملاقلی‌پور و ... همکاری داشته است.

سال‌های آغازین زندگی و خانواده

 آتیلا پسیانی متولد سال 1336 در تهران است. پسیانی در خانواده اهل هنری متولد می‌شود و همین‌طور صاحب همسر و فرزندانی می‌شود که همه فعالیت‌های هنری دارند. آتیلا پسیانی فرزند مرحوم جمیله شیخی است که از با سابقه‌ترین و مشهورترین بازیگران سینما،تئاتر و تلویزیون ایران بوده است؛ همسر آتیلا پسیانی، فاطمه تقوی است که او هم بازیگر سینما و تلویزیون است. حاصل ازدواج پسیانی با فاطمه تقوی هم که آشنایی‌شان پس از هم‌بازی شدن در فیلم «عفریت» در سال 1360 شکل می‌گیرد، دختری به نام ستاره و پسری به نام خسرو است که هر دو در تئاتر فعالیت دارند؛ اما ستاره پسیانی به خاطر حضور در سینما و تلویزیون شهرت بیشتری نسبت به برادرش دارد و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن سال تئاتر را هم در سال 88 در کارنامه خود می‌بیند. پسیانی همچنین مؤسس گروه تئاتری به نام «بازی»، متشکل از اعضای خانواده‌اش است.

آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل سال 61 رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.