محمدکاظم انبارلویی گفت: در انتصاب‌های اینچنینی صلاحیت علمی افراد اهمیتی ندارد و یک فرد صرفا بر مبنای قرابت سببی یا نسبی اهالی قدرت مسئولیتی را به‌دست می‌آورد.

قانون تعارض منافع جلوی باندبازی‌ها را می‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا کلیات طرح تعارض منافع تصویب شده است تا بتوان امید داشت که با قانونگذاری در این امر دیگر شاهد انتصاب‌های فامیلی نباشیم.

محمدکاظم انبارلویی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تعارض منافع یکی از بحث‌های کلیدی است که باید به آن اهمیت داد؛ مشخصا گاهی میان دولت و مردم تعارض منافع ایجاد می‌شود که باید در این بین حقوق عمومی محفوظ داشته شود. در جوامع امروزی تعارض منافع بیشتر ناظر به مسائل مربوط به بودجه‌ریزی و اداره اقتصادی کشور است».

او ادامه داد: «یکی دیگر از مزایای تصویب قانون تعارض منافع در بحث شایسته‌سالاری دیده می‌شود. اصل بر این است که افرادی مناصب و مسئولیت‌ها را بگیرند که صلاحیت علمی و عملی لازم را داشته باشند. وقتی به این مسئله توجه نشود، پدیده انتصاب‌های فامیلی به‌وجود می‌آید. در انتصاب‌های اینچنینی صلاحیت علمی افراد اهمیتی ندارد و یک فرد صرفا بر مبنای قرابت سببی یا نسبی اهالی قدرت مسئولیتی را به‌دست می‌آورد که حتما چنین شرایطی آسیب‌های جدی بر دولت و کشور وارد می‌کند زیرا با مسئولانی بی‌تخصص مواجه می‌شویم».

این فعال سیاسی بیان کرد: «در جوامع کنونی موضوع تعارض منافع با قانون‌گذاری‌های سفت‌وسختی مواجه شده است که یکی از مصادیقش منع انتصاب‌ها برخلاف شایسته‌سالاری است و حوزه‌های دیگری مانند مالیات، اقتصاد، حقوق دولت و... را شامل می‌شود. متأسفانه در کشور ما به دلیل نبود قوانین کافی در این زمینه یا عدم اجرای کامل قوانین موجود برای مثال کسی شغلی را به‌دست می‌آورد که صلاحیت لازم برای آن شغل را ندارد».

انبارلویی در پایان گفت: «به هر روی به نظر می‌رسد که تصویب قانون اخیر می‌تواند گامی بزرگ در جهت رسیدن به شایسته‌سالاری واقعی در کشور باشیم و حتما این قانون می‌تواند جلوی گسترش رانت‌ها و باندبازی‌ها را بگیرد».