رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش پراکنده باران طی امروز، پنج شنبه(۲۸ بهمن ماه) در برخی نقاط استان‌های گیلان، زنجان، قزوین، ارتفاعات البرز مرکزی و غربی، همچنین در برخی نقاط استان کرمان خبر داد و گفت: فردا، جمعه، در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است.

هشدار سازمان هواشناسی | شروع یخبندان از آخر هفته
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش پراکنده باران طی امروز، پنج شنبه(۲۸ بهمن ماه) در برخی نقاط استان‌های گیلان، زنجان، قزوین، ارتفاعات البرز مرکزی و غربی، همچنین در برخی نقاط استان کرمان خبر داد و گفت: فردا، جمعه، در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است.

صادق ضیاییان در این باره اظهار کرد: بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری امروز، پنجشنبه(۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰) در برخی نقاط استان‌های گیلان، زنجان، قزوین، ارتفاعات البرز مرکزی و غربی، همچنین در برخی نقاط استان کرمان، بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی می‌شود.

وی افزود: در روز جمعه(۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰) در بیشتر مناطق کشور جوی آرام حاکم است و فقط در نوار مرزی آذربایجان غربی بارش پراکنده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه در روز شنبه(۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰) نیز جوی پایدار در کشور حاکم است، تا اینکه به تدریج از بعد از ظهر با نفوذ تدریجی سامانه‌ای بارشی به غرب کشور، در برخی نقاط غرب و شمال غرب بارش پراکنده شروع می‌شود گفت: یکشنبه(اول اسفند ماه ۱۴۰۰)، در غرب و جنوب غرب کشور، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی، برخی نقاط شمال غرب، برخی نقاط گیلان و مازندران، شمال فارس، غرب اصفهان و مرکزی بارش باران و برف رخ می‌دهد.

ضیاییان افزود: شدت بارش در زاگرس مرکزی است. در ارتفاعات و مناطق سردسیر به صورت برف و در جنوب غرب و برخی مناطق غرب، به صورت رگبار و رعدوبرق و وزش باد خواهد بود. روز دوشنبه (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) گستره بارش مناطقی از مرکز، شمال شرق و همچنین سواحل شمالی کشور را در بر خواهد گرفت و به تدریج بارش در شمال غرب، کاهش می‌یابد.

وی ضمن پیش بینی اینکه شدت بارش در لرستان، ایلام، کرمانشاه، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری و همدان و مرکزی است گفت: لازم به ذکر است پنجشنبه و جمعه ارتفاع موج در خلیج فارس و غرب تنگه هرمز افزایش می یابد. تا شنبه در شمال غرب، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز، ۳ تا ۶ درجه افزایش دما و در سواحل شمالی کشور، تا شنبه، حدود ۷ تا ۱۰ درجه، افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا وضعیت جوی پایتخت طی سه روز آتی را نیز اعلام کرد و گفت: دمای هوای تهران امروز، پنج شنبه در بیشترین حالت به ۱۱ و در کمترین حالت خود به ۴ درجه سانتیگراد می‌رسد و آسمان نیمه ابری، همراه با گاهی وزش خواهد بود. دمای تهران فردا، جمعه در کمترین و بیشترین حالت خود بین ۱۲ و ۳ درجه سانتیگراد متغیر است و آسمانی نیمه ابری تا ابری همراه با غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد را تجربه خواهد کرد. همچنین پس فردا، شنبه، دمای هوا بین ۱۵ و ۴ درجه سانتیگراد متغیر و قسمتی ابری همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف در ارتفاعات و احتمال سقوط بهمن خبر داد.

صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی ارتفاعات اظهارکرد: امروز(۲۶بهمن‌ماه) شاهد بارش‌های خفیف در گیلان، غرب مازندران و ارتفاعات گیلان هستیم.

وی افزود: چهارشنبه(۲۷ بهمن‌ماه) در ارتفاعات گیلان، مازندران، تهران و البرز بارش برف و باران دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: روز پنجشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) بارش‌ها در ارتفاعات استان تهران و البرز شدید است و در مازندران و شرق گیلان نیز بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به بارش برف و احتمال سقوط بهمن در ارتفاعات گفت: کوهنوردان حرفه‌ای به شرط احتیاط و همراه داشتن وسایل و تجهیزات زمستانی می‌توانند به ارتفاعات صعود کنند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: پنجشنبه و جمعه (۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه) ارتفاعات تهران بسیار خطرناک‌تر از سایر ارتفاعات است و شرایط فقط برای کوهنوردان حرفه‌ای مناسب است و افراد غیرحرفه‌ای باید از کوهنوردی اجتناب کنند.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: کوهنوردان مشخصات خود را به پایگاه‌های امدادی ارائه دهند تا این پایگاه‌ها در جریان مشخصات و مسیر کوهنوردی آن‌ها باشند تا در صورت وقوع حادثه امدادرسانی کنند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران و وزش باد شدید در ۷ استان و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد در نوار شمالی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان اظهارکرد: براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز یکشنبه(۲۴ بهمن‌ماه) در استان‌های کرمان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب استان‌های یزد و اصفهان بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، و در ارتفاعات زاگرس جنوبی بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: دوشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) در بخش‌هایی از جنوب سیستان وبلوچستان و شرق هرمزگان بارش پراکنده انتظار می‌رود و ب‌ تدریج سامانه از جنوب شرق کشور خارج می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: از اواخر وقت امروز(۲۴ بهمن‌ماه) و طی روز دوشنبه(۲۵ بهمن‌ماه) در سواحل دریای خزر بارش باران و در بخش‌هایی از اردبیل، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی بارش پراکنده باران و برف و وزش باد انتظار می‌رود. 

وی درباره بارش برف و باران در نوار شمالی کشور گفت: از سه‌شنبه (۲۶بهمن‌ماه) با گذر متناوب امواج تراز میانی جو در سواحل غربی دریای خزر و بخش‌هایی از شمال غرب و چهارشنبه (۲۷بهمن‌ماه) در نوار شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود. 

به گفته ضیاییان، پنجشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) علاوه بر نواحی ذکر شده در استان‌های مرکزی، قم، همدان و شمال اصفهان بارش پراکنده انتظار می‌رود. امروز و فردا (۲۴ و۲۵ بهمن‌ماه) در نوار شرقی کشور وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک دور از انتظار نیست. 

ضیاییان با اشاره به کاهش دما در جنوب کشور گفت: امروز (۲۴بهمن‌ماه) در نواحی جنوب شرق کشور کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و دوشنبه (۲۵بهمن‌ماه) در سواحل دریای خزر، اردبیل و خراسان شمالی کاهش دمای ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد رخ خواهد داد. 

وی افزود: یکشنبه و دوشنبه (۲۴ و۲۵ بهمن‌ماه) دریای خزر، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و چهارشنبه و پنجشنبه (۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه) نیمه شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۵ بهمن ماه) نیمه ابری تا ابری گاهی همراه با غبارمحلی با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۱۱ درجه سانتیگراد و برای روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن ماه) کمی ابری گاهی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۴ و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) اهواز با دمای ۲۳ و ۲۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و همدان با دمای ۶- و ۴- سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از افزایش آلودگی هوای برخی شهرهای صنعتی طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه) و کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: سه شنبه و چهارشنبه (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه)در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش غلظت آلاینده‌های جوی همراه با کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. طی این مدت در سواحل دریای خزر افزایش محسوس دما بین ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد انتظار می‌رود.

وی افزود: امروز(۱۹ بهمن‌ماه) در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) به‌تدریج با ورود سامانه بارشی به کشور در مناطقی از غرب، شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد، گفت: شدت بارش در این روز در نوار غربی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان خواهد بود همچنین در این روز در جنوب غرب و غرب کشور وزش باد شدید در برخی مناطق می‌تواند باعث خیزش گردوخاک شود.

وی افزود: جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) گستره فعالیت این سامانه علاوه بر مناطق ذکر شده، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سواحل دریای خزر را نیز در بر خواهد گرفت.

ضیاییان در ادامه گفت: شنبه (۲۳ بهمن‌ماه) در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب و مرکز کشور، سواحل دریای خزر، شمال استان فارس و جنوب استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل بارش‌ها ادامه خواهد داشت. در این روز در استان‌های خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به کاهش دما در برخی مناطق کشور اظهارکرد: روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ بهمن‌ماه) در سواحل دریای خزر کاهش محسوس دما بین ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد و در شمال غرب، غرب کشور و دامنه های جنوبی البرز کاهش نسبی دما حدود ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد رخ خواهد داد.

به گفته ضیاییان سه شنبه تا ظهر چهارشنبه (۱۹ تا ۲۰ بهمن‌ماه) خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا ( ۲۰ بهمن‌ماه) صاف تا قسمتی ابری و غبارآلود با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۵  درجه سانتیگراد و طی پنجشنبه ( ۲۱ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری و غبار صبحگاهی و در بعداز ظهر به‌تدریج ابری و وزش باد با احتمال بارش باران با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۹ و ۲۰ بهمن‌ماه) بندرعباس با دمای ۲۴  و ۲۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل با  دمای ۱۰- و۵-  درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

صادق ضیاییان با بیان اینکه بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی ۲۴ ساعت آینده سامانه بارشی از شمال غرب و غرب وارد کشور می‌شود اظهار کرد: پیش‌بینی می شود این سامانه در استان‌های ساحلی خزر، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، همدان، مرکزی و از بعدازظهر در قزوین، البرز و تهران سبب بارش برف، باران و وزش باد و در مناطق کوهستانی کولاک برف بشود.

وی افزود: این سامانه جمعه(اول بهمن ماه) در مازندران، گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، ارتفاعات سمنان و شرق استان تهران سبب بارش می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه تا روز جمعه در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید است گفت: همچنین از بعدازظهر پنجشنبه(۳۰ دی ماه) و روز جمعه در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، سمنان و اصفهان نیز وزش باد شدید است و در مناطق مستعد می‌تواند منجر به گرد و خاک شود.

ضیاییان ادامه داد: تا روز جمعه در نیمه غربی و نواحی مرکزی کشور و روزهای جمعه (اول بهمن ماه) و شنبه (دوم بهمن ماه) در نیمه شرقی کشور کاهش محسوس دما بین پنج تا ۱۰ درجه رخ خواهد داد. همچنین طی دو روز آینده خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر مواج و توفانی است. از روز شنبه تا اواخر هفته آینده در غالب مناطق کشور جوی پایدار همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت پیش بینی می‌شود.

وی وضعیت جوی پایتخت را نیز اعلام کرد و گفت: دمای هوای تهران امروز، پنج‌شنبه در کمترین و بیشترین حالت خود بین صفر تا ۸ درجه سانتیگراد، در روز جمعه بین ۷ تا ۳- درجه سانتیگراد و در روز شنبه بین ۶ تا ۲- درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود.

وی افزود: آسمان تهران در طول روز جاری قسمتی ابری به تدریج نیمه ابری و با غبار محلی و در شب نیمه ابری به تدریج ابری، گاهی بارش پراکنده و وزش باد و گاهی با وزش باد شدید همراه است. همچنین برای فردا، جمعه پیش بینی شده است که در طول روز کمی ابری و وزش باد و گاهی با وزش باد شدید و در شب کمی ابری و وزش باد گاهی وزش باد شدید همراه است.  تهران در روز شنبه آسمانی صاف همراه با غبار محلی را تجربه خواهد کرد.

هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۰۹/۲۱؛ هشدار یخ‌زدگی محصولات کشاورزی | پیش‌بینی بارش‌های "خوب" برای نیمه غربی کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به آغاز بارش برف و باران از روز جمعه نسبت به افزایش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی برای تمام گروه‌های سنی هشدار صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۳ روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم است و در مناطق صنعتی و پرتردد انباشت آلایندهای جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.روز جمعه با ورود سامانه بارشی در نیمه غربی کشور، ارتفاعات زاگرس مرکزی،‌ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی شده است.

این شرایط شنبه هفته آینده در مناطق ذکر شده ادامه دارد و شدت بارش در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی افزایش می‌یابد.بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده بارش در مناطق شمال غرب کاهش یافته و گستره فعالیت سامانه بارشی به مناطق غرب، جنوب غرب و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی محدود خواهد شد.

امروز و فردا در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. از اواخر وقت فردا تا یکشنبه آینده غرب خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: وزش باد و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: اواخر وقت پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۵

زمان پایان: ظهر یکشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۸

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی ۱.۵ تا ۲ متر و در نواحی فراساحل تا ۲.۵ متر.

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۵ : شمال خلیج‌فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان،

جمعه ۱۴۰۰/۰۹/۲۶ : نیمه غربی و شمال خلیج‌فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.

شنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ : نیمه غربی و شمال خلیج‌فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۸ : شمال خلیج‌فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان.

اثر مخاطره: آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و نیمه سنگین و اختلال در فعالیت‌های دریایی

توصیه: محدودیت در ترددهای دریایی، به‌ویژه اجنتاب از تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فراساحل.

توصیف سامانه: پایداری هوا

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۰۹/۲۶

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۰/۰۹/۲۶

نوع مخاطره: سکون نسبی در جو، همراه با افزایش غلطت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا.

منطقه اثر: تهران، اصفهان و کرج.

اثر مخاطره: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) افزایش شاخص کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق صنعتی و پرتردد، احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها.

توصیه: پرهیز از هرگونه رفت وآمد غیرضروری در سطح شهرها، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلانشهرها.

 

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: پنجشنبه شب سامانه بارشی وارد کشور می‌شود که آغاز بارش‌ها در بسیاری از مناطق کشور از جمله شمال غرب تا جنوب غرب و شهرهای حاشیه زاگرس و البرز را به دنبال دارد.

فریبا گودرزی امروز (سه‌شنبه۲۳ آذر) افزود: فعالیت سامانه بارشی از پنجشنبه شب ۲۵ آذر آغاز می‌شود و جنوب آذربایجان غربی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان و جنوب ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، شرق لرستان، کردستان و ارتفاعات استان‌های تهران و البرز را در روزهای جمعه و شنبه پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: زمان پایان فعالیت این سامانه شنبه هفته آینده است و بارش باران، برف، وزش باد شدید و احتمال رعدوبرق در مناطق با اقلیم گرم را هم انتظار داریم.

کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: اثر مخاطره این سامانه جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، تاخیر یا احتمال لغو پروازها، برف در ارتفاعات و احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر خواهد بود.

گودرزی افزود: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی توصیه می‌شود.

وی ادامه‌ داد: از امروز تا روز پنجشنبه جوی پایدار و آرام بر روی اغلب شهرها حاکم است که موجب افزایش آلودگی هوا در شهرهای اصفهان، اراک، تهران و البرز خواهد شد و  شرایط را برای همه گروه‌های سنی ناسالم می‌کند. همچنین هم‌زمان امروز و فردا دمای هوا در سواحل خزر افزایش خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به بارش برف و باران در شمال کشور از تشدید آلودگی هوای ۵ کلانشهر خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: طبق بررسی تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی، اواخر هفته در غالب مناطق کشور آسمان صاف و جو پایدار خواهد بود و شرایط برای افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش دید و کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت فراهم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: طی روزهای سه شنبه (۲۳آذر) و چهارشنبه (۲۴آذر) در شهرهای تهران، البرز، اصفهان، اراک و تبریز کاهش قابل توجه کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: با نفوذ جریانات پر فشار طی ۲۴ ساعت آینده در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و دوشنبه (۲۲آذر) علاوه بر این مناطق در شمال خراسان رضوی و شرق اردبیل بارش پراکنده باران و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: از روز دوشنبه (۲۲آذر) تا اواخر وقت روز چهارشنبه (۲۴آذر) به سبب افزایش گرادیان فشاری (نیرویی که باعث حرکت هوا می‌شود) کاهش قابل توجه دما، وزش باد و خیزش گرد و خاک در شرق کشور قابل پیش بینی است.

وی در ادامه گفت: از اواخر وقت روز پنج‌شنبه(۲۵آذر) سامانه بارشی نوار غربی کشور را متاثر خواهد کرد که انتظار می‌رود بارش‌های خوبی را طی روز جمعه (۲۶آذر) و اوایل هفته آینده در نیمه غربی کشور به همراه داشته باشد.

به گفته ضیاییان خلیج فارس امروز (۲۱ آذر) و دریای عمان سه شنبه (۲۳آذر) مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۲آذر) صاف وغبارآلود با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۲ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه (۲۳ آذرماه) صاف و غبارآلود اواخروقت قسمتی ابری با حداقل دمای ۳ و حداکثر دمای ۱۲درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۱و ۲۲ آذرماه) بندرعباس با دمای ۲۸و ۲۹درجه سانتیگراد گرم‌ترین و ارومیه با  دمای ۱۰ و ۹ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

در نیمه غربی کشور، استان‌های ساحلی دریای خزر، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان و برخی مناطق اصفهان بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

در بوشهر و خوزستان رگبار و رعدو‌برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.خلیج فارس و دریای خزر مواج است.

منبع: ایرنا