جعفرقنادباشی گفت: البته عادی‌شدن روابط با عربستان به معنای ایجاد روابط دوستانه نیست و اگر قرار باشد در آینده روابط دوستانه شود، عربستان باید اقداماتی مورد انتقاد ایران را انجام ندهد.

عادی‌شدن روابط ایران و عربستان به معنای شکل‌گیری روابط دوستانه نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مذاکرات ایران و عربستان در حال انجام است و چشم‌انداز روشنی از آن وجود دارد اما مشخص نیست قرار است نتیجه مذاکرات این دو کشور را تا سرحد چه میزان از روابط پیش ببرد؟ و آیا باید انتظار داشت که رابطه‌ای دوستانه میان ایران و عربستان برقرار شود یا آنکه صرفا عادی‌سازی روابط در کار خواهد بود؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان به عادی‌شدن روابط ایران و عربستان خوش‌بین بود و تا اینجای کار مذاکرات خوب پیش رفته است. به هر حال مسئله حج برای ایران فرای سیاست است و یک مسئله عبادی است و ما می‌خواهیم مردم بتوانند به سفر حج بروند؛ از سوی دیگر هم ایران و هم عربستان تمایل دارند که رابطه‌شان از حالت‌ تنش‌آلود بیرون آید».

او ادامه داد: «البته باید گفت اکنون همه‌چیز بستگی به رویکرد عربستان دارد؛ اینکه آیا آنها می‌خواهند از شیوه نادرست گذشته خود دست بردارند یا خیر؟ عربستان اشتباهات بزرگی در قبال ایران انجام داد و اگر بناست شرایط عادی شود، این کشور باید نشان دهد که دیگر دست از اقدامات ضدایرانی خود کشیده است».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «یکی از مسائلی که میان ایران و عربستان به عنوان موضوع مشترک همیشه وجود داشته، نفت است؛ به هر حال هم ایران و هم عربستان از اعضای مهم اپک محسوب می‌شوند و منافعشان در جاهایی به هم گره می‌خورد و برای این منظور هم که شده لازم است روابط فی‌مابین عادی شود».

او مطرح کرد: «البته عادی‌شدن روابط با عربستان به معنای ایجاد روابط دوستانه نیست و اگر قرار باشد در آینده روابط دوستانه شود، عربستان باید اقداماتی مورد انتقاد ایران را انجام ندهد؛ از جمله آنکه دیگر اجازه ندهد پای قدرت‌های بزرگ به منطقه باز شود، به آنها پایگاه نظامی ندهد و بر سر اینکه یکی از عوامل پیشبرد تحریم‌ علیه ایران بوده است، جبران خسارت کند. عربستان به گروهک منافقین کمک کرد، گروه‌های تجزیه‌طلب را علیه ایران تقویب کرد و همه اینها اقدامات ضدایرانی مهمی بودند که اگر روزگاری قرار باشد روابط ایران و عربستان دوستانه شود، این کشور باید به تمام چنین اقداماتی خاتمه دهد و حتی در مقام جبران برآید».

قنادباشی در پایان گفت: «به نظر می‌رسد مذاکرات تا پایان سال جاری به نتیجه نهایی برسد که با همین عادی‌سازی روابط سفارتخانه‌ها در دو کشور بازگشایی می‌شود».