انتصاب علی لاریجانی به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان داد او هنوز مورد اعتماد رهبر انقلاب است.

بازگشت لاریجانی؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: مقام معظم رهبری در حکمی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای یک دوره چهارساله منصوب کردند که رؤسای سه قوه و دستگاه‌هایی که تاکنون عضو شورای عالی بوده‌اند، اعضای حقوقی این شورا و آیت‌الله اعرافی، ایمان افتخاری، امیرحسین بانکی‌پور‌فرد، حمید پارسانیا، عادل پیغامی، غلامعلی حدادعادل، حسن رحیم‌پورازغدی، علی‌اکبر رشاد، حسین ساعی، ابراهیم سوزنچی، سعیدرضا عاملی، منصور کبکانیان، علی لاریجانی، محمود محمدی‌عراقی، محمدرضا مخبردزفولی، مرتضی میرباقری، صادق واعظ‌زاده و احمد واعظی اعضای حقیقی این شورا را تشکیل می‌دهند.

با این حکم می‌توان دریافت که افرادی چون محمدرضا عارف، علی‌اکبر ولایتی، عبدالله جاسبی و عزت‌الله ضرغامی که پیش از این عضو شورای انقلاب فرهنگی بودند، دیگر در دوره جدید حضور ندارند اما در میان تمام این‌ نام‌ها انتصاب علی لاریجانی بسیار مهم به نظر می‌رسد زیرا او از در مدت اخیر با حواشی متعددی مواجه شد؛ از یک‌سو بسیار مورد هجمه برخی نیروها قرار گرفت، از سوی دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت و در نهایت به اراده خودش از مسئولیت پیگیری تفاهم‌نامه راهبردی ایران و چین استعفا داد. البته در این بین حتما یکی از حاشیه‌های لاریجانی نامه‌نگاری‌های او با شورای نگهبان بود که مدام اصرار می‌کرد علت ردصلاحیتش علنی شود و درخواست می‌کرد که قید محرمانگی از نامه شورای نگهبان برداشته شود تا بتواند دلایل ردصلاحیتش را اعلام کند. افزون بر این موضع‌گیری رهبر انقلاب بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و ذکر این نکته که به برخی اجحاف شد و باید جبران شود، اذهان عمومی را به این سمت برد که مصداق سخنان رهبر انقلاب، لاریجانی است؛ البته که بعد از آن موضع‌گیری، لاریجانی هم در نامه‌ای از رهبری تشکر کرد.

به هر روی با گذشت همه این فرازونشیب‌های چندوقت اخیر برای لاریجانی، اینک رهبر انقلاب او را در مسئولیتی منصوب کرده است تا بتوان دریافت که علی لاریجانی هنوز مورد اعتماد رهبر انقلاب است. از طرفی با این انتصاب این تحلیل وجود دارد که لاریجانی بازهم به عرصه سیاست بازگردد و اگر احیانا این‌بار برگردد، شورای نگهبان نتواند مانند سال 1400 او را ردصلاحیت کند. هرچه هست باید منتظر ماند و دید که سرنوشت سیاسی علی لاریجانی، این سیاست‌مدار پر رمز و راز چه می‌شود؟