مشرق | در سایه شکست همه گزینه های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی در برابر ایران، این رژیم «نبرد سایبری» را آخرین راه برای مقابل با نظام کشورمان می داند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اصطلاح «جنگ سایبری» طی دوره اخیر یکی از مفاهیم بارز تقابل میان ایران و رژیم صهیونیستی بوده و کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف این نبرد پرداخته اند.

آغاز جنگ سایبری میان ایران و رژیم صهیونیستی

آغاز جنگ سایبری بین اسرائیل و ایران به بیش از پانزده سال قبل برمیگردد. به ویژه به سال ۲۰۰۴ زمانی که «مائیر داگان»، رئیس وقت موساد (۲۰۰۲-۲۰۱۰)، جلسه ای برای بحث درباره چگونگی مقابله با پروژه هسته ای ایران تشکیل داد.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر

در این جلسه که با حضور شماری از شخصیت های سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی برگزار شد، داگان یک طرح شامل تقویت عملیاتهای مخفی مانند استفاده از قابلیت‌های فناوری اسرائیل برای حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران ارائه کرد.

جهش قابل توجه ایران در زمینه سایبری

هم زمان با این رویکرد صهیونیستها و تحرکاتی که در این زمینه انجام دادند، ایران نیز توانایی خود را در زمینه سایبری توسعه بخشید. طی یک دهه گذشته، ایران خود را در برابر یک جنگ الکترونیکی شدید از سوی ایالات متحده و اسرائیل دید. بنابراین، به جای کار بر روی استراتژی‌های دفاعی، سیاست‌های تهاجمی از جمله عملیات امنیت سایبری و فعالیت‌های اطلاعاتی سایبری علیه واشنگتن و تل‌آویو را تعریف کرد. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و وظیفه حفاظت از مردم، کشور و فضای مجازی در برابر هرگونه تهدید سایبری داخلی و خارجی بر عهده آن نهاده شد.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر

به گفته «یوگال اونا»، رئیس «مرجع داخلی سایبری اسرائیل»، این رژیم در سال ۲۰۱۷ ایران را در زمره فعال‌ترین کشورها در حوزه سایبری قرار داد که نشان داد ایرانی‌ها مدت‌هاست که به طور مستمر برای راه‌اندازی حملات مجازی تلاش می‌کنند.

در سال ۲۰۱۹، مایکروسافت یک نظرسنجی انجام داد که حمله سایبری ایران را در طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به هزاران اسرائیلی و بیش از ۲۰۰ شرکت تابعه آنها در سراسر جهان مستند کرد. اما بزرگترین حمله در ۲۴ آوریل سال گذشته بود که ایران به صورت الکترونیکی تأسیسات آب و فاضلاب در اراضی اشغالی را هدف قرار داد و کنترل سیستم های پمپاژ آب را در دست گرفت.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر

اعتراف صهیونیستها به شکست در جنگ سایبری با ایران

چند هفته قبل بود که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» فاش کرد، یک گروه هکری فایل‌های اطلاعاتی مربوط به اطلاعات ارتش این رژیم را فاش کرده‌ که شامل اطلاعات صدها سرباز بوده است.

این روزنامه گزارش داد، گروهی که خود را «عصای موسی» (Moses Staff) نامیده، فایلی را منتشر کرده که شامل مشخصات کامل نیروهای گردان رزمی ارتش رژیم صهیونیستی است. این اطلاعات، شامل مشخصات صدها نظامی این ارتش از جمله نام، ایمیل، آدرس منزل و شماره تلفن بود.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر

چند روز بعد، روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» مدعی شد که گروه هکری ایرانی موسوم به «سایه سیاه» (Black shadow) سرورهای شرکت اینترنتی رژیم صهیونیستی «سایبرسرو» (Cyberserve) را مورد حمله هکری قرار داده و آن را از دسترس خارج کرده و تهدید به افشای اطلاعات آن کرده است. سایبرسرو یک شرکت میزبان (هاستینگ) وب است که برای شرکت‌های صنعتی، خدمات سِروِر و ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می دهد.

بر اساس این گزارش داده‌هایی که هکرهای ایرانی به آن دست پیدا کرده‌اند، طیف گسترده‌ای از مشاغل را دربرمی گیرد: از شرکت رزرو سفر «پگاسوس» گرفته تا شرکت اتوبوسرانی «دان» و حتی شامل اطلاعات مربوط به موزه کودکان رژیم صهیونیستی نیز می‌شود.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر انتشار طلاعات حساس مربوط به رئیس جدید سازمان تروریستی اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی(آمان)

حملات سایبری پی درپی به مراکز حساس رژیم صهیونیستی سران این رژیم را دچار سردرگمی کرده و قادر به مقابله با آن نیستند. در همین راستا موسس و مدیرکل شرکت «کونفیدنس» ویژه امنیت سایبری گفته است، اگر اطلاعات به سرقت رفته توسط هکرهای سایه سیاه منتشر شود این بزرگترین عملیات تخریبی علیه حریم خصوصی رژیم صهیونیستی خواهد بود و بیم آن می‌رود که خسارتی ریشه‌ای به زندگی هزاران صهیونیست وارد شود؛ مقامات نیز در این رابطه سکوت اختیار کرده‌اند.

«هرئل مناشری» یکی از موسسان بخش سایبری «شاباک» گفته، ایران با حملات سایبری دنبال وارد کردن خسارت به زیرساخت‌ها و بخش مالی رژیم اسرائیل ونیز جمع‌آوری اطلاعات است.

از سوی دیگر اوایل آبان سال جاری سامانه سوخت گیری در پمپ بنزین های سراسر ایران دچار اختلال شد که بعد از انجام تحقیقات مشخص شد اختلال به وجود آمده ناشی از یک حمله سایبری بوده است. پس از آن گزارشهای متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه این حمله سایبری یک اقدام خرابکارانه از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر

از دیدگاه تحلیل گران سرویس‌های امنیتی ضربات وارد شده به سامانه سوخت رسانی در ایران با هدف بروز هرج و مرج عمومی در کشور انجام شده بود تا زمینه برای شورشی شود که ارکان نظام را تهدید کند اما پیش بینی این تحلیل گران به هیچ وجه محقق نشد، چون ایرانی‌ها قصدی برای آمدن به خیابان نداشتند و اتفاق خاصی بعد از اختلال در سامانه سوخت گیری در کشور نیفتاد.

به این ترتیب بسیاری از ناظران معتقدند جنگ سایبری میان ایران و رژیم صهیونیستی که از سالها قبل آغاز شده اکنون به اوج خود رسیده و البته شرایط حاکی از دست برتر کشورمان در این نبرد است. ۲ نمونه ای که به آن اشاره شده مدلهایی از یک نبرد سایبری بی وقفه میان تهران و تل آویو است که سرعت آن گاهی زیاد و گاهی کم می شود.

جنگ سایبری؛ آخرین گزینه صهیونیست‌ها در تقابل با ایران

بر این اساس آنچه که تحت عنوان حملات سایبری میان ایران و اسرائیل در معرض دید عموم قرار گرفته، به ویژه از نظر صهیونیستها، یک جنگ کامل نیست. بلکه عمده هدف رژیم صهیونیستی و پشت سر آن آمریکا از انجام اقدامات سایبری ضد ایران ایجاد اختلال در مراکز حساس با هدف برهم زدن نظم زندگی روزمره و در نهایت ایجاد بهانه ای برای تحریک مردم جهت آمدن به خیابانها و انجام اقداماتی همچون تظاهرات و شورش است.

دسته قابل توجهی از کارشناسان بر این باورند که درواقع رژیم صهیونیستی اهداف مستقیمی را از حمله سایبری به ایران دنبال می کند و تلاش دارد نتیجه آن را فورا مشاهده کند. این درحالی است که یک حمله سایبری موفق حمله ای است که اهداف و نتایج آن پنهان مانده و ضربه ریشه ای به دشمن وارد کند.

دست برتر ایران در جنگ سرد با اسرائیل/ وقتی صهیونیست‌ها «نبرد سایبری» را آخرین راه تقابل با ایران می‌دانند +تصاویر

طبق اطلاعات فاش شده از محافل تصمیم گیری در تل آویو، این نهادها به هکرهای اسرائیلی اعلام کرده اند که زیرساختهای حیاتی ایران مانند ایستگاه های سوخت را هدف بگیرید؛ چرا که اختلال در این مراکز موجب تحریک افکار عمومی ضد نظام ایران و در نتیجه آغاز یک شورش خیابانی گسترده می شود و نبرد سایبری تنها راه برای مقابله با نظام ایران و نابودی آن است.

اما آیا واقعا صهیونیستها به این نتیجه رسیده اند که راهی جز تقابل سایبری با جمهوری اسلامی ایران ندارند؟ ناظران معتقدند که این طرز فکر اسرائیلیها از شکست گزینه های دیگر آنها در برابر ایران ناشی می شود:

 ۱- رژیم صهیونیستی همه ابزارهای خود چه در سطح سیاسی و چه رسانه ای را برای مقابله با تهدیدهای ایران از دست داده است.

۲- اسرائیل توانایی فعال سازی گزینه های جایگزین در مقابله با ایران را ندارد؛ به ویژه اینکه به این نتیجه رسیده که قادر به تقابل نظامی با ایران نیست.

۳- رژیم صهیونیستی درحال حاضر دیگر توانایی تاثیرگذاری بر تصمیمات دولت ایالات متحده را به شدت قبل ندارد که نمونه بارز آن را می توان در شکست تلاشهای مقامات اسرائیل برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و استفاده این کشور از گزینه نظامی ضد ایران مشاهده کرد.

بر این اساس تلاشهای رژیم صهیونیستی برای گسترش اقدامات سایبری ضد ایران همچنان درحال افزایش است، اما خود صهیونیستها نیز به خوبی واقفند که هر ضربه سایبری به ایران پاسخی شدیدتر خواهد داشت.