ایسنا | سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که امشب سفر آقای گروسی به تهران را داریم، گفت: همواره سعی شده رابطه ایران و آژانس روابطی فنی و در چارچوب پادمان باشد و امیدواریم این سفر هم سازنده باشد وی همچنین درباره روابط ایران و آذربایجان تاکید کرد که خبرهای خوبی در راه است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین اظهارات سخنگوی وزارت خارجه

سفر  گروسی به تهران

* امشب سفر گروسی را به تهران داریم. روابط ایران و آژانس همواره سعی شده فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون قبل سازنده باشد. 

*همواره آژانس را توصیه‌ کرده‌ایم در مسیر همکار‌ی‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی را به نام آژانس جلو ببرد. در چارچوب تحولات و شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.

*تاریخ این سفر از قبل مطرح شده بود. این سفر هم دستورکار مشخصی از سوی ایران و آژانس دارد.

*آژانس به خوبی می داند اعمال تروریستی رژیم صهیونیستی در ایران که با سکوت برخی کشورهای مدعی همراه بوده تأثیر قابل‌توجهی بر برخی ابعاد فنی گذاشته و بین ما و آژانس این موضوع در چارچوب خود پیگیری شده و می‌شود.

مذاکرات وین 

*سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مباحث مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ گفت:درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌های موضع نمی‌گیرم.

*ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌ها و با یک تیم کامل عازم وین خواهد شد. امیدواریم طرف‌های مقابل به جای شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای با اراده جدی و نیت خوب به وین بیایند. اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعاً پاسخ ایران متناسب خواهد داد.

* درباره اظهارات مقام آمریکایی  مبنی بر این‌که در صورت شکست دیپلماسی، برای دیگر گزینه‌ها آماده‌ایم، گفت: ما همه گزینه‌هایی که آن‌ها داشتند در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را دیدند. فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.

روابط ایران و آذربایجان

*خبرهای خوبی از روابط ما با آذربایجان در راه است 

*سفرهایی بین دو کشور در هفته های آتی انجام خواهد شد.

*سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان به تهران سفرِ قابل‌توجه و سازنده‌ بود. 

 موضع ایران در مورد آوارگان افغانستانی

 *وضعیت آوارگان افغان نا مطلوب است ایران بیش از چهار میلیون آواره را میزبانی کرده است اما این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند

 *تلاش می کنیم تا مردم افغاستان کشور خودشان را بسازند

 *سیاست ما در خصوص افغانستان به دقت توسط سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان شده است

 *آنچه که ما تا به امروز گفته ایم کاملا روشن است هیئت حاکمه بر سرپرستی افغانستان به عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است تمام تلاشش را برای افغانستان بکند

 *افغانستان بخش جدا ناپذیری از منطقه است

این خبر تکمیل می‌شود.