پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای راه‌اندازی یک شرکت در هر حوزه کاری لازم است در ابتدا اقدام به ثبت شرکت فوق نمود. همچنین ممکن است نیاز باشد شما با ثبت برند، آرم یا نشان خاصی را برای شرکت خود برگزینید تا بتوانید پس از آن تحت این نشان به فعالیت‌های تجاری خود ادامه دهید. علاوه بر این گاهی ممکن است لازم باشد یک شرکت پس از ثبت، تغییراتی را در مواردی از اساسنامه خود ایجاد نماید، در این شرایط ثبت تغییرات شرکت نیز مانند ثبت شرکت ضروری خواهد بود. اگر در حال حاضر قصد ثبت شرکت و یا برندی را دارید، این مطلب می‌تواند به شما کمک نماید تا با مراحل انجام هر یک آشنا باشید. ما در این مطلب ضمن پرداختن به این موارد به معرفی مجموعه اخذ رتبه و ثبت شرکت نیک پارس خواهیم پرداخت که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کرده و مراحل انجام کار را با سرعت بالایی انجام دهد.

شرکت به چه مجموعه‌ای گفته می‌شود؟

پیش از آن که به مقوله ثبت شرکت و یا برند و .. بپردازیم لازم است ببینیم اصولا شرکت چیست و به چه مجموعه‌ای گفته می‌شود؟ شرکت به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که در آن دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور اجرای اهداف تجاری و کسب درآمد با هم به فعالیت می‌پردازند. در این نوع از شرکت‌های تجاری عموما هر یک از شرکا سرمایه‌ای را وارد می‌کنند که این سرمایه می‌تواند به صورت نقدی، غیر نقدی و یا حتی سرمایه فکری و مهارتی باشد، که البته در تمامی شرکت‌ها بر اساس سهم هر یک، سود و زیان آن‌ها نیز مشخص می‌گردد.

ثبت شرکت چیست و چه مراحلی دارد؟

هنگامی که چند نفر تصمیم گرفتند فعالیتی را با هم آغاز کنند و در سود و زیان آن شریک باشند لازم است یک سری مراحل را طی کنند تا بتوانند با ثبت شرکت فعالیت خود را به طور قانونی ادامه دهند. برای این امر نیز لازم است شرکت خود را در اداره ثبت شرکت‌ها که زیرنظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت دارد، به ثبت برسانند. همچنین گاهی ممکن است چند سال و یا مدتی پس از ثبت شرکت، نیاز باشد تا در اساسنامه شرکت تغییراتی ایجاد شود در این صورت برای تغییرات شرکت نیز شما باید به اداره ثبت مراجعه کنید و این تغییرات را اعمال نمایید.

البته در خصوص ثبت شرکت  یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد. ثبت هر یک از شرکت‌ها با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال ثبت یک شرکت سهامی عام، خاص، شرکت تضامنی و یا شرکت‌هایی با مسئولیت محدود در برخی جزئیات با یکدیگر متفاوتند اما در کل لازم است همان طور که گفتیم در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده باشند و مراحل زیر را طی نماید

  • تکمیل مدارک مورد نیاز: در این مرحله باید مدارکی از قبیل کپی مدارک شناسایی از جمله کارت ملی و شناسنامه همه اعضا، امضای اقرارنامه، گواهی عدم سوء پیشینه افراد و مجوز در صورتی‌ که شرکت فوق برای عالیت نیاز به مجوز داشته باشد، به مجموعه‌های ثبت شرکت ارائه شود.
  • انتخاب نام شرکت: در مرحله بعد باید برای شرکت نامی شایسته و مرتبط انتخاب شود و در قوانین ایران لازم است این نام دارای ریشه فارسی بوده و لاتین نباشد. همچنین اسم نباید با فرهنگ انقلاب اسلامی و شئونات نظام جمهوری اسلامی تضاد و منافاتی داشته باشد.

دیگر آن که بهتر است نام شرکت قبلا توسط شرکت یا برند دیگر استفاده و ثبت نشده باشد. ضمن آن که نباید از حروف مجزا استفاده شده باشد و به طورکل باید سه سیلابی بوده و دارای نام معنی‌دار و مشخصی باشد.

  • تنظیم مدارک و امضا مدارک مورد ثبت: در این مرحله مدارک آماده شده تنظیم شده و توسط اعضا امضا شده و به اداره ثبت ارائه می‌شود.
  • درج آگهی: آخرین مرحله از مراحل ثبت شرکت، آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار کشور می‌باشد که این امر باید در طی اولین ماه ثبت شرکت و به هزینه خود شرکت مورد نظر انجام گیرد.

ثبت برند چیست؟

پس از اینکه مراحل ثبت شرکت انجام شد لازم است متناسب با نوع فعالیتی که دارید ثبت برند خود را انجام دهید. برند در واقع همان علامت و نام تجاری است که با استفاده از حروف فارسی و یا لاتین می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. برند و یا نشان تجاری که همان آرم و لوگوی شرکت شما است باید به صورتی باشد که بتواند نوع فعالیت تجاری شما را مشخص کرده و جذابیت و تناسب داشته باشد. اما ممکن است این پرسش پیش آید که ثبت برند علاوه بر ثبت شرکت  چه ضرورتی دارد؟ ثبت برند کمک می‌کند تا از فعالیت صاحب اثر محافظت شود که البته دارای زمان مشخصی است و لازم است دوباره با پرداخت مبلغی این مدت تمدید گردد. در این صورت دست بسیاری از افراد متقلب و همچنین رقبای بی‌انصاف برای استفاده از برند و نشان شما بسته خواهد شد. همچنین شما از طریق ثبت برند می‌توانید برای مشتریان خود اعتماد سازی کرده و طبیعتا به آن متعهد باشید.

ثبت برند چه تفاوتی با ثبت شرکت دارد؟

هر دو این اقدامات توسط اداره کل ثبت شرکت‌ها انجام می‌گیرد و می‌توان گفت مدارک مورد نیاز برای هر دو یکسان است. اما در خصوص تفاوت آن‌ها باید گفت شرکت یک بار ثبت می شود، مگر نیاز به تغییرات شرکت در اساسنامه باشد، اما همان شرکت می‌تواند برای هر یک از محصولات خود نام مجزایی در نظر گرفته و تک تک آن‌ها را به ثبت برساند و دیگر آن که برند قابل انتقال به غیر نخواهد بود و نیاز نیست برای آن مالیات و یا عوارضی پرداخت نمود.

موسسه نیک پارس

چنانچه قصد راه‌اندازی شرکت و ثبت آن و همچنین ثبت برند و نشان مخصوصی برای فعالیت خود دارید بهتر است پروسه انجام آن را به شرکت‌هایی که در این زمینه سابقه فعالیت بالایی دارند بسپارید. موسسه بین‌المللی نیک پارس با سابقه ای ۱۵ ساله در زمینه ثبت شرکت و ثبت برند فعالیت دارد و می‌تواند علاوه بر این دو موضوع در خصوص اخذ رتبه پیمانکار و مشاور، تغییرات شرکت و ... به شما کمک نماید تا کارهای ثبتی خود را به انجام رسانید. برای اطلاع از تمامی خدمات موسسه نیک پارس می‌توانید سایت این مجموعه را به آدرس الکترونیکی  https://nikepars.com/  مشاهده کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این موسسه با شماره تماس  02122881235 ارتباط برقرار نمایید.