البته بیشتر صرافی‌ها دیروز از اعلام نرخ ارز خودداری کرده و حتی خرید و فروش را نیز متوقف کرده بودند. با این حال دلالان بازار همچنان فعال بوده و تا شامگاه دیروز دست به نرخ‌گذاری هم می‌زدند

دلار 31 هزار تومانی با سیگنال ارزی رییسی به بازار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در آخرین ساعات معاملات بازار ارز که عمدتا به دست دلالان کف بازار صورت می‌گیرد؛ قیمت فروش دلار به کانال 31 هزار تومان نیز وارد شد. این بالاترین رقمی است که از اردیبهشت‌ماه امسال تاکنون برای نرخ فروش دلار به ثبت رسیده است. بازار ارز، در ساعات ابتدایی دیروز با افزایش قیمت درهم روبرو بود. صعودی شدن قیمت درهم موجب شد تا نرخ دلار تا 30700 تومان نیز بالا برود. اما در یک واکنش سریع به اظهارات رییس‌جمهور که شامگاه یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی ایراد شد؛ نرخ دلار سطح مقاومتی 30 هزار تومان را نیز رها کرد و به یک کانال بالاتر ورود کرد. 

البته بیشتر صرافی‌ها دیروز از اعلام نرخ ارز خودداری کرده و حتی خرید و فروش را نیز متوقف کرده بودند. با این حال دلالان بازار همچنان فعال بوده و تا شامگاه دیروز دست به نرخ‌گذاری هم می‌زدند. به نظر می‌رسد با روند موجود، ‌نرخ امروز دلار با 31هزار تومان کلید بخورد و در ادامه اعلام قیمت دلار توسط صرافی ملی به عنوان بازیگر اصلی بازار ارز نقش تعیین‌کننده‌ای در روند قیمت‌ها داشته باشد. 

 رییسی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود که «ما امروز با کسری جدی بودجه مواجه هستیم و باید این کسری را تا آخر سال حل کنیم چرا که اگر این مساله سر و سامان پیدا نکند مشکلات جدی برای کشور به وجود خواهد آورد و این موضوع نیازمند این است که هزینه‌ها افزایش پیدا نکند.» برخی از معامله‌گران بازار این سخنان را به عنوان سیگنال تازه به بازار برداشت کرده و معتقدند که دولت قرار است با افزایش نرخ ارز برخی از هزینه‌های خود را جبران کند؛ موضوعی که البته پیش از این هم مطرح شده بود اما بارها توسط مسوولان دولتی و بانک مرکزی تکذیب شده است. از طرف دیگر، صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه نیز بر بازارها تاثیر گذاشت. خطیب‌زاده گفته است که گفت‌وگوهای وین آخر هفته از سر گرفته می‌شود و تاریخ دقیق آن در گفت‌وگوی باقری و مورا قطعی خواهد شد. رویکرد اروپایی‌ها و امریکا‌ در‌ پایبندی به تعهدات‌شان حداقلی است. متون ما بر‌اساس پیش‌نویس دورهای قبلی است و نمی‌تواند حداکثری باشد. ما‌ می‌دانیم که در وین چه می‌خواهیم و خواسته‌های ما همگی در چارچوب برجام است. با این حال طرف‌های اروپایی معتقدند که برخی از خواسته‌های ایران در این دور مذاکرات غیر قابل پذیرش است. این موضوع نیز سیگنال منفی به بازار ارز داده و موجب شد تا اثر روانی آن بر بازار دیده شود. هرچند برخی از دیدگاه‌ها بر این است که عامل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار ارز «نقدینگی» است. این یک واقعیت است که دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی شده است. همین امر تاثیر زیادی بر نقدینگی گذاشته است. اثرات افزایش نقدینگی نیز در بازارهایی مانند بازار غیررسمی ارز با رشد قیمت‌ها دیده می‌شود. از طرفی هم کسری بودجه باعث می‌شود تا توان دولت برای عرضه دلار و کنترل قیمت کاهش پیدا کند. هرچند رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود بر این موضوع تاکید کرده جریان ورود ارز صادراتی به کشور تسهیل شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.