صالح‌ آبادی در واکنش به قیمت ۳۲هزارتومانی دلار که یک نفر از میان جمعیت بدان اشاره می‌کند، با تعجب می‌گوید: «نه‌بابا! چه خبر است؟»

 قیمت دلار افزایش یافت/آخرین قیمت دلار در بازار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری رستانیوز: قیمت دلار این روزها دچار نوسانات بسیاری شده است..متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند و برای این بحران چاره ای کنند.

صالح‌آبادی در واکنش به قیمت ۳۲هزارتومانی دلار که یک نفر از میان جمعیت بدان اشاره می‌کند، با تعجب می‌گوید: «نه‌بابا! چه خبر است؟»

‍‍‍‍صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی، همزمان با افزایش چشم‌گیر قیمت ارز از خیابان فردوسی و مرکز خرید و فروش ارز در تهران بازدید کرده و تاکید کرده «کشور مشکل کمبود ارز ندارد» و «حتی در سامانه نیما عرضه از تقاضا بیش‌تر است» -
بر مبنای گزارشات دریافتی از بازار ارز و طلا هم اکنون دلار در صرافی ملی با کاهش قیمت بسیار اندک (14 تومان ) 27 هزار و 810 تومان رسیده، همچنین یورو نیز با کاهش قیمت 17 تومانی به قیمت 31 هزار و 374 هزار تومان رسید و علاوه بر این دو ارز قیمت پوند با اینکه همچنان بالای 41 هزار تومان است اما کاهشی 51 تومانی را تجربه کرده و به قیمت 41 هزار و 67 تومان رسیده است. 
قیمت دلار در بازار امروز روند افزایشی داشت و به کانال ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت طلا و سکه در بازار امروز افزایشی بود و با سقف شکنی همراه شدند. قیمت سکه و نرخ ارز به سقف ۱۴ ماهه خود رسیدند و قیمت دلار در بازار امروز روند افزایشی داشت و به ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه به افزایش قیمت دلار واکنش صعودی نشان داد و وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد.

قیمت سکه در بازار امروز به کانال ۱۳ هزار تومان رسید. نایب رئیس اتحادیه طلا تهران عقیده دارد مهم‌ترین عامل افزایشی قیمت سکه در بازار امروز افزایش قیمت دلار است.

 

محمد‌ کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا تهران از سقف شکنی همزمان دلار و سکه خبر داد و گفت: قیمت دلار در بازار امروز رکورد ۱۴ ماهه خود را شکست و به دنبال آن سکه به سقف ۱۴ ماهه خود رسید.

کشتی‌آرای در ادامه توضیح داد که اونس جهانی با وجود افزایش در دو روز گذشته در بازار هفته گذشته عملکرد منفی داشت.

نایب رئیس اتحادیه طلا درباره آینده بازار طلا و سکه گفت: با توجه به آن که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به کاهش اونس جهانی واکنش نشان نداده است، پیش‌بینی قیمت طلا و سکه دشوار است. قیمت طلا و سکه به افزایش قیمت دلار واکنش نشان داد و باید دید در روزهای آینده قیمت دلار چه مسیری خواهد داشت.

او از سقف شکنی ۱۴ ماهه دلار گفت و توضیح داد که افزایش قیمت دلار در بازار امروز موجب افزایش قیمت طلا و سکه شد. همین نوسان قیمتی در بازار طلا و ارز موجب شد داد و ستد در بازار کاهش پیدا کند و فعلا رکود در بازار شکل گرفته است.

اگر افزایش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه داشته باشد انتظار می‌رود قیمت سکه کانال ۱۳ میلیون تومان را حفظ کند. اگر نرخ ارز از کانال ۳۰ هزار تومان کاهش یابد احتمالا قیمت سکه از ۱۳ میلیون تومان کمی فاصله می‌گیرد.

بازار طلا هم بر خلاف روز گذشته که روند صعودی را تجربه کرده بود امروز روند نزولی دارد به گونه‌ای که قیمت طلای 18 عیار با اندکی کاهش یعنی 1800 تومان به قیمت یک میلیون و 318 هزار تومان رسیده و سکه امامی و بهار آزادی نیز به ترتیب با 23 و 105 هزار تومان کاهش به قیمت‌های 13 میلیون و 223 هزار تومان و 12 میلیون و 949 هزار تومان رسیده‌اند.

 

علاوه بر این نیم سکه و ربع سکه نیز روند نزولی قیمت را تجربه کردند و با کاهش قیمت به ترتیب 35 و 14 هزار تومان قیمت‌های آنها به 6 میلیون و 865 هزار تومان و 3 میلیون و 936 هزار تومان رسید.

اولین واکنش دلار به پایان مذاکرات

دلار در روزهای مذاکرات در کانال ۲۹ هزار تومان نوسان کرد، اما نرخ‌های اعلام شده از نرخ ارز سبزه میدان نشان می‌دهد که امروز قیمت دلار در بازار آزاد وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد.قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر افت ارزش دلار و ارزیابی تاثیر امیکرون بر اقتصاد جهانی از سوی سرمایه گذاران، اندکی افزایش یافت.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۷ دلار و ۷۰ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۹۰ دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۰.۲ درصد کاهش، در ۱۷۸۲ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود.شاخص دلار در معاملات روز جاری ۰.۱ درصد کاهش یافت و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی اندکی ارزان‌تر کرد.

شمار رو به رشدی از کشورها برای مقابله با شیوع واریانت جدید ویروس کرونا، محدودیتهای سفر اعمل کرده اند. سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد واریانت جدید ریسک بسیار بالای افزایش موارد ابتلا را به همراه دارد.

ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس اظهار کرد: این نوع اخبار هستند که قیمت طلا را بالاتر می برند. این حقیقت که چنین اتفاقی نیافتاده است، نشان می دهد ضعف بنیادی زیادی در طلا وجود دارد.

سرمایه گذاران منتظر اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره هستند. وی روز دوشنبه هشدار داد واریانت جدید کووید ۱۹ دورنمای تورم بانک مرکزی را مبهم کرده و قیمتها ممکن است برای مدت طولانی‌تر از حد انتظار افزایش پیدا کنند.

تعدیل تدابیر محرک مالی و افزایش نرخهای بهره برای محدود کردن تورم، بازده اوراق قرضه دولتی را بالا برده و هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازدهی است، افزایش می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اسپیواک پیش بینی کرد اگر بانک مرکزی آمریکا به جای تورم، بیشتر روی رشد اقتصادی متمرکز شود، قیمت طلا پشتیبانی می شود. اما اگر آمار اشتغال ماهانه که روز جمعه منتشر می شود، اشتغالزایی ضعیف‌ و دستمزد بالاتر را نشان دهد، بر دورنمای سیاست بانک مرکزی سایه افکنده و این ابهامات باعث قویت‌ر شدن دلار می شود و به طلا ضربه خواهد زد.

 

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۲۲ دلار و ۹۰ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، به ۹۶۷ دلار و ۸۴ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، ۱۸۰۰ دلار و ۲۶ سنت بود.

قیمت دلار در بازار امروز روند افزایشی داشت. شاخص بورس به مذاکرات واکنش منفی نشان داد و با افت شاخص همراه بود. در بازار طلا و سکه روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشت.

بازار سهام در ابتدای امروز با رشد حدود ۴۰۰۰ واحدی شاخص کل کار خود را آغاز کرد. اما در میانه بازار به تدریج از سرعت این رشد کاسته شد و در نهایت شاخص کل با ۴۱۸۳ واحد ریزش در کانال یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد به کار خود پایان داد.

علی عصاری، کارشناس بازار سهام گفت: شاخص کل طی چند روز گذشته در یک روال نزولی قرار گرفته است. امروز شاخص به یک میلیون ۳۶۵ هزار واحد رسید. لذا دوشنبه را می‌توانیم برای شاخص کل نقطه عطفی بدانیم.

وی افزود: به نظرم شاخص کل می‌تواند کانال ۱٫۴ میلیون واحد را در هفته آینده پس بگیرد. فرای نتیجه مذاکرات احتمال می‌دهم هفته آینده برای بازار سرمایه پربار باشد.

اگرچه بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته مقاومت محدوده ۵۵ تا ۵۶ هزار دلار را پشت سر گذاشته اما کارشناسان عقیده دارند بیت‌کوین برای شروع روند صعودی باید سقف قبلی خود را پشت سر بگذارد.

ابوالفضل قاسمی، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با پیش‌بینی بازار در کوتاه‌مدت گفت: بازار در کوتاه‌مدت روندی رنج دارد چون بعد از روند صعودی تا سقف تاریخی بسیاری از نهنگ‌ها و کسانی که در کف قیمتی بیت‌کوین خریدند سیو سود می‌کنند. همانطور که شاهد بودیم روی محدوده ۶۰ هزار دلار سفارش فروش برای سیو سود به شدت زیاد بود.

قاسمی در رابطه با احتمال از دست رفتن محدوده حمایتی ۵۳ هزار دلار گفت: احتمال از دست رفتن محدوده حمایتی ۵۰ تا ۵۳ هزار دلار وجود دارد اما به نظرم این احتمال بسیار کم است. زمانی که بیت‌کوین سقف قبلی خود را زد عرضه بیت‌کوین توسط نهنگ‌های صرافی کراکن شروع شد و نهنگ‌های دیگر در گف قیمتی بیت‌کوین‌ها را جمع کردند و به نظر می‌رسد خریدها در محدوده حمایتی توسط خریداران بلندمدت انجام شده و این می‌تواند سیگنالی مثبت برای بازار باشد.

قیمت رمزارزها به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است و ممکن است در زمان انتشار این ویدئو قیمت‌ها تغییراتی داشته باشد.

اثر مذاکرات به بازار طلا و ارز

معامله‌گران در بازار طلا و سکه نگاهی به قیمت اونس طلا دارند. در صورتی که در روز دوشنبه، اونس طلا در مسیر صعودی قرار بگیرد، ‌‌احتمال افزایش قیمت سکه وجود دارد.

علی صدیقین، کارشناس بازارهای مالی درباره شرایط بازار طلا و سکه در روزهای مذاکرات گفت: فعلا هیچ خبر اثرگذاری از مذاکرات منتشر نشده است و همین مساله باعث شده بازارا فعلا به مذاکرات واکنشی نداشته باشد.

قیمت دلار در پایان معاملات روز یکشنبه در بازار متشکل و سنا کاهشی بود اما قیمت دلار در بازار آزاد همچنان در کانال ۲۹ هزار تومان باقی ماند. این روند در معاملات امروز هم ادامه داشت و اختلاف نرخ ارز صرافی ملی با بازار آزاد به حدود سه هزار تومان رسید.

علی صدیقین از ضد و نقیض‌های بازار دلار و این اختلاف قیمت‌ها گفت و توضیح داد: در معاملات پشت خطی روز دوشنبه (قبل از شروع مذاکرات) قیمت دلار در بازار متشکل ارزی و سامانه سنا کاهشی بود اما در بازار آزاد همچنان در کانال ۲۹ هزار تومان باقی ماند.

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تاثیر واریانت جدید ویروس کرونا بر بهبود اقتصاد جهانی، به رغم قوی‌تر بودن دلار، افزایش یافت.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۸۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۷۹۴ دلار و ۲۰ سنت رسید.

با شناسایی موارد جدید واریانت اومیکرون در هلند، دانمارک و استرالیا، کشورهای بیشتری محدودیتهای سفر را برای جلوگیری از موج جدید شیوع بیماری وضع کردند.

هارشال باروت، مشاور تحقیقاتی ارشد شرکت متالز فوکوس در جنوب آسیا اظهار کرد: با توجه به ابهامات در خصوص این که واریانت جدید خطرناک‌تر از دلتا است یا خیر، قیمت طلا پشتیبانی خواهد شد و در محدوده بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۳۰ دلار معامله می شود. باروت گفت: اگرچه زود است ارزیابی کنیم آیا نگرانیهایی کرونایی انتظارات برای افزایش نرخهای بهره را پایین برده است اما اگر واریانت جدید باعث شود بانک مرکزی آمریکا از تعدیل تدابیر محرک مالی خود عقب نشینی کند، ریسک صعودی برای طلا ایجاد خواهد شد.

رافائل بوستیک، رییس بانک فدرال رزرو آتلانتا جدیدترین مقامی است که اظهار کرد با شتاب گرفتن روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا موافق است. تعدیل محرکهای مالی و افزایش نرخهای بهره، بازده اوراق قرضه دولتی را بالا می برد و هزینه نگهداری طلا را افزایش می دهد.

عاملی که رشد قیمت طلا در معاملات روز جاری را محدود کرد، دلار قوی‌تر بود که هزینه خرید طلا را برای خریداران غیرآمریکایی افزایش داد.

بر اساس گزارش رویترز، جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA عقب نشینی طلا از اوج قیمت روز جمعه را به افت چشمگیر قیمت پلاتین و پالادیم نسبت داد و اعلام کرد ناتوانی طلا برای افزایش قابل توجه از قیمت روز دوشنبه، عامل منفی برای حرکت قیمت طلا بود و احتمالا آن را پایین‌تر می برد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، پالادیم برای نخستین بار از اوت سال ۲۰۱۹ قیمتی پایین‌تر از قیمت طلا پیدا کرد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۲.۴ درصد افزایش، به ۱۷۹۰ دلار و ۳۷ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری یک درصد افزایش یافت و به ۲۳ دلار و ۳۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۱.۶ درصد افزایش، ۹۶۸ دلار و ۸۳ سنت معامله شد.

هوشنگ شیشه بران ،گفت: در حال حاضر معاملات و داد و ستد در بازار به دلیل نوسانات قیمت طلا با کاهش روبرو است و معامله گران و خریدارن طلا در انتظار نتیجه مذاکرات وین هستند.

وی با اشاره به وضعیت بازار طلا، اظهار کرد: دیروز نرخ دلار به ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت و این عامل موجب شد قیمت طلا و سکه در معاملات بازار داخلی کمی افزایشی شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان توضیح داد: روز (شنبه- ۶ آذر ماه) قیمت سکه طرح جدید با ۱۲۰ هزار تومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم بدون تغییر ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه با ۲۰ هزار تومان افزایش به ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، ربع سکه بدون تغییر به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه های یک گرمی بانک مرکزی نیز به ۲ میلیون ۳۲۰ هزار تومان رسید.

وی همچنین افزود: دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۷ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز با ۲۴ هزار تومان افزایش به ۵ میلیون و ۴۳۴هزار تومان رسید.

شیشه بران اضافه کرد: در این هفته به دلیل نزدیک شدن به مذاکرات وین و همچنین از طرفی نزدیک شدن به سال نو میلادی، بهای اونس جهانی و قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به دلیل متغیرهای زیاد در پیش رو قابل پیش بینی نیست.

وی تاکید کرد: در حال حاضر معاملات و داد و ستد در بازار به دلیل نوسانات قیمت طلا با کاهش روبرو است و معامله گران و خریدارن طلا در انتظار نتیجه مذاکرات وین هستند.

نایب رئیس اتاق اصناف اصفهان، توضیح داد: همواره در مواقعی که بازار طلا و سکه با نوسان قیمت روبرو است، رکود و کاهش تقاضا در خرید و فروش و معاملات بیشتر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تدابیر بانک مرکزی هر چه زودتر نرخ ارز به ثبات برسد تا خرید و فروش در بازار طلا و سکه رونق بگیرد.

چند دستگی بازار درباره روند قیمت طلا

طبق نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، سرمایه گذاران طلا باید خود را برای نوسانات فزاینده بازار در کوتاه مدت آماده کنند.

در جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز تحلیلگران وال استریت به سه گروه مساوی تقسیم شدند در حالی که سرمایه گذاران خُرد بی‌نهایت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند و علاقه رو به رشدی از سوی آنها مشاهده شد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۵ نفر شرکت کردند و برای دومین بار در تاریخ این نظرسنجی، هر کدام از سه سناریو پنج رای آورد.

در این بین مجموعا ۱۵۲۷ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد شرکت کردند که از میان آنها ۱۰۲۴ نفر معادل ۶۷ درصد به افزایش و ۳۰۴ نفر معادل ۲۰ درصد به کاهش رای دادند و ۱۹۹ نفر معادل ۱۳ درصد نظر خنثی داشتند شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی هفته جاری، بالاترین تعداد از اواسط ژوئن بود که بسیاری از افراد ریزش قیمت را یک فرصت خرید جدید قلمداد کرده بودند.

سه دستگی در میان تحلیلگران تعجب آور نیست زیرا بازار طلا هفته پرنوسانی را به پایان رساند که طی آن قیمت اونس پس از اعلام تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا برای انتصاب مجدد جروم پاول در سمت رییس بانک مرکزی آمریکا، به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد. بازارها این تصمیم را به منزله سیگنالی برای تسریع روند تحکیم سیاست پولی تعبیر کردند و قیمت طلا به پایین‌ترین حد سه هفته اخیر نزول کرد اما نزدیک به پایان هفته، تجدید نگرانیها نسبت به پاندمی کووید ۱۹ تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را برانگیخت و قیمتها برای تست مقاومت در سطح ۱۸۰۰ دلار حمایت شدند. با این حال هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۸۵ دلار و ۵۰ سنت بسته شد.

بسیاری از تحلیلگران اظهار کردند که ریزش قیمت طلا در ابتدای هفته بیش از حد بود. بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند اگرچه جروم پاول ممکن است به اندازه لائل برینارد، نامزد دیگر سمت ریاست بانک مرکزی آمریکا موافق سیاست تسهیلی نباشد اما به هیچ وجه موافق تحکیم سیاست پولی نیست.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی به کیتکونیوز گفت: جروم پاول موافق افزایش نرخها نیست و ریزش قیمتی که با اعلام خبر انتصاب مجدد وی اعلام شد، بی‌معنی بود.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA، قیمت بالاتر طلا در هفته جاری را پیش بینی کرد زیرا بازارها همچنان به ظهور واریانت جدید کووید ۱۹ واکنش نشان می دهند.

ظهور واریانت جدید کووید ۱۹ سرمایه گذاران را مضطرب کرد و باعث فرار سرمایه به سوی پناهگاه‌های امنی مانند طلا شد. قیمت نفت خام و مس هم ریزش کرد بنابراین تورم کالا ممکن است کاهش پیدا کند. حمایت برای طلا اخیرا افزایش پیدا کرده است اما دلایل آن به نظر می رسد که در حال تغییر باشد.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: اگر طلا نتواند به بالای ۱۸۳۵ دلار برگردد، درباره روند قیمت این فلز زرد نظر خنثی خواهد داشت. وی افزود: ضعف نقره و پلاتین هم در هفته جاری نوید خوبی نمی دهد.

مارک چندلر، مدیرکل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس اظهار کرد: اگرچه نگرانیهای کووید ۱۹ کمک کرده است کاهش قیمت طلا محدود شود اما وی قیمت پایین‌تر برای طلا در کوتاه مدت را پیش بینی می‌کند.

آدام بوتون، مدیر استراتژی کالا در فارکس لایو اظهار کرد: وی نگران تغییر مواضع میان مقامات بانک مرکزی آمریکاست. رشد فشارهای تورمی ممکن است بانک مرکزی آمریکا را وادار کند سیاست پولی را زودتر از موعد تحکیم کند. هنگامی که چنین تغییری روی دهد، زمان بدی برای طلا خواهد بود.