مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، با ارائه توضیحاتی درباره روند مذاکرات وین، ضمن ابراز خرسندی نسبت به ادامه مذاکرات، ارزیابی خود را از دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره کننده ارائه داد.

 تیم ایرانی تا هر زمان که لازم باشد در وین می‌ماند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جوزپ بورل» با بیان چالش‌هایی که ممکن است به مذاکرات لطمه بزند، ابراز امیدواری کرد با تلاش و تعامل همه طرف ها، مذاکرات وین به سمت دستیابی به یک توافق پیش برود.

دیپلمات ارشد اروپایی تأکید کرد به آمریکا و سه کشور اروپایی یادآور شده مذاکرات باید واقع‌بینانه باشد و طرفین در آن احساس پیشرفت کنند. 

بورل همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را  مهم خواند و از تماس های موجود و تداوم گفت‌وگو و همکاری‌های فنی ابراز خرسندی کرد. او در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نیز خواستار رفع برخی نگرانی ها شد.

امیرعبداللهیان نیز گفت: ما همواره با آژانس همکاری نزدیک داریم و در همین راستا یک هیأت از سازمان انرژی اتمی ایران برای دیدار و گفت‌وگو با مقام های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی وین است.

دیپلمات ارشد ایران از مواضع سه کشور اروپایی از طریق موضع‌گیری منفی سیاسی و رسانه‌ای انتقاد کرد و با غیرسازنده خواندن این کارزارهای رسانه‌ای، آن‌را  عاملی در  پیچیده‌تر کردن اوضاع و کند کننده روند توافق توصیف کرد.

امیرعبداللهیان گفت: اگر همکاران اروپایی بدون پیش‌فرض‌های اشتباه و با دقت متون پیشنهادی ایران را مطالعه کنند متوجه خواهند شد پیشنهادها در چارچوب برجام و متمرکز بر مباحث ناتمام در گفت‌وگوهای ژوئن ۲۰۲۱ است. البته بدیهی است نظرات ایران در ابعادی با رویکرد طرف غربی تفاوت داشته باشد.

ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم.  تاکنون ما هیچ پیشنهاد سازنده و رو به جلویی را از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم و این در تعارض با اعلام حضور جدی آن‌ها در مذاکرات است.

در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می کنیم.

برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است اما رفع نگرانی هسته‌ای با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد. تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌هاست یا اینکه صرفاً به‌دنبال رفع یکطرفه نگرانی‌های خود است.

امیدواریم طرف غربی مذاکرات با حسن‌نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد تا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات باشیم. تیم ایرانی برای رسیدن به توافق و رایزنی با ۱+۴ تا هر زمان که لازم باشد در وین خواهند ماند.