اسحاق بن اسرائیل به عنوان یک افسر جوان، برنامه ریز اصلی حمله اسرائیل به رآکتور هسته‌ای عراق بود. او بعداً به عنوان رئیس اطلاعات نیروی هوایی و به عنوان فرمانده نسخه‌ی اسرائیلی آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) فعالیت کرد، جایی که بر توسعه سیستم‌های تسلیحات استراتژیک نظارت داشت. او در حال حاضر یکی از روسای مرکز ابتکار ملی هوش مصنوعی اسرائیل است. او همچنین ریاست آژانس فضایی ملی اسرائیل را برعهده دارد.

اسرائیل نمی‌تواند پروژه هسته‌ای ایران را نابود کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انتشار تحلیل ها و مطالب رسانه های خارجی تنها به منظور اطلاع رسانی و آگاهی از برداشت آنها انجام می شود و انتشار آن به منزله تایید محتوای آن توسط «مثلث» نیست.

زیو چافتس در بلومبرگ نوشت: اسرائیل دولتی است که ژنرال‌ها و استراتژیست‌های نظامی زیادی دارد. آن‌ها نظرات متفاوتی در مورد چگونگی ادامه تلاش‌های بین المللی برای احیای توافق هسته‌ای ایران که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما منعقد شد، دارند. همانطور که می‌دانید، دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ آمریکا را از این توافق خارج کرد. ستیزه جویان اصرار دارند که اسرائیل باید با این توافق مخالفت کند و آماده اقدام یکجانبه علیه برنامه هسته‌ای ایران باشد. دیگران می‌گویند این کار یک اشتباه است. اسرائیل توان مقابله با جامعه بین المللی را ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: نظر اسحاق بن اسرائیل را در این زمینه جویا شدم، کسی که بیش از چهار دهه در زمینه‌های مرتبط با امنیت ملی اسرائیل فعالیت داشته است. او به عنوان یک افسر جوان، برنامه ریز اصلی حمله موفقیت آمیز اسرائیل به رآکتور هسته‌ای عراق بود. او بعداً به عنوان رئیس اطلاعات نیروی هوایی و به عنوان فرمانده نسخه‌ی اسرائیلی آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) فعالیت کرد، جایی که بر توسعه سیستم‌های تسلیحات استراتژیک نظارت داشت.

بن اسرائیل به عنوان یک غیرنظامی، اولین دفتر ملی سایبری اسرائیل را تأسیس کرد و به عنوان مشاور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق فعالیت کرد. او در حال حاضر یکی از روسای مرکز ابتکار ملی هوش مصنوعی اسرائیل است. او همچنین ریاست آژانس فضایی ملی اسرائیل را برعهده دارد. بن اسرائیل دارای مدارک عالی در فلسفه و فیزیک و استاد دانشگاه تل آویو است، وی در اینجا دو اتاق فکر دانشگاهی معتبر را رهبری می‌کند.

بن اسرائیل نه ستیزه جو است و نه سازش کار بلکه یک واقع گرا است. آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفتگوی ما با بن اسرائیل در مورد این موضوع است که در موقعیت استراتژیک پیچیده‌ی کنونی اسرائیل، چه چیز‌هایی ممکن و چه چیز‌هایی ناممکن است.

زیو چافتس: اسرائیل در دوران پسا ترامپ و پسا نتانیاهو قرار دارد. به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای مورد بحث در وین خوشایند دولت نیست. شما مدت زیادی است که نخست وزیر نفتالی بنت را می‌شناسید. از نقطه نظر استراتژیک چه توصیه‌ای به او می‌کنید؟

اسحاق بن اسرائیل: من مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن بنت با او گفتگو و توصیه‌ای به او کردم، همانطور که به سلفش توصیه کردم. توصیه‌ی من این بود که به مخالفت اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام پایان دهد.

سوال: به نظر می‌رسد نخست وزیر توصیه شما را نپذیرفته است. او اصرار دارد که اگر توافق هسته‌ای بر اساس شرایطی که اسرائیل احساس می‌کند ناامن است، حاصل شود، تل آویو پروژه بمب اتم ایران را یک‌جانبه نابود خواهد کرد.

بن اسرائیل: برای انجام این کار خیلی دیر شده است. شاید ده سال پیش، این امکان وجود داشت، اما امروز تمام تکنولوژی مورد نیاز برای تولید بمب در اختیار ایرانیان قرار دارد. تنها سوال این است که آیا ایران تصمیم خواهد گرفت که به این روند ادامه دهد یا خیر؟ در حال حاضر فقط موضوع زمان انجام این کار مطرح است.

سوال: فرمانده نیروی هوایی اسرائیل اخیرا گفته است که نیروی هوایی تضمین ملی سیاست اسرائیل در برابر ایران هسته‌ای است. نظرتان در این باره چیست؟

بن اسرائیل: الان موضوع انجام یک بمب گذاری در اینجا یا آنجا مطرح نیست. این طور نیست که بخواهیم یک یا دو عملیات انجام دهیم. در واقع، ما چیز‌های زیادی در مورد برخی از امکانات ایران بیشتر به دلیل بازرسی‌های بین المللی قبلی می‌دانیم و توانایی نابود کردن آن‌ها را داریم.

سوال: حتی بدون سنگر شکن ۳۰۰۰۰ تنی ایالات متحده؟
بن اسرائیل: بله، ما می‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم. ابزار‌های مختلفی در اختیار داریم. اما الان بیشتر مسئله‌ی اثربخشی هزینه مطرح است. اگر ما یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران را تخریب کنیم، تهران می‌تواند ظرف یک یا دو سال آن را بازسازی و فعال کند. البته، با توجه به عدم وجود بازرسی ها، پایگاه‌های جدیدی وجود دارد که ما کمتر در مورد آن‌ها اطلاعات داریم. واقعیت این است که اسرائیل دیگر نمی‌تواند پروژه هسته‌ای ایران را نابود کند.

سوال: راهکار جایگزین چیست؟
بن اسرائیل: تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ به منظور خروج از توافق هسته‌ای بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل بود. ما باید به مخالفت خود پایان دهیم و ایالات متحده را تشویق کنیم تا توافقی را با تمرکز بر موضوع اصلی با تهران منعقد کند.

سوال: کدام موضوع اصلی؟
بن اسرائیل: جلوگیری از دستیابی قریب الوقوع ایران به بمب.

سوال: بسیاری از کارشناسان فکر می‌کنند که هر توافقی باید شامل برخورد با حمایت تهران از تروریسم باشد.
بن اسرائیل: پیچیده کردن موضوعات، اشتباه است. ما می‌توانیم به صورت جداگانه با تروریسم مقابله کنیم. غزه یک تهدید استراتژیک نیست. تنها دلیلی که ما حماس و داعش را شکست نمی‌دهیم این است که نمی‌خواهیم بر یک یا دو میلیون فلسطینی دیگر حکومت کنیم.

سوال: حزب الله لبنان حدود ۱۵۰۰۰۰ راکت و موشک دارد.
بن اسرائیل: ما می‌توانیم به راحتی وارد جنوب لبنان شویم، راکت‌ها و موشک‌ها را از بین ببریم و برگردیم. ما قبلا این کار را انجام داده ایم.

سوال: حزب الله می‌تواند به سمت شمال لبنان حرکت کند و به حملات ادامه دهد.
بن اسرائیل: حزب الله کمتر از هزار موشک با برد بیش از ۴۵ تا ۵۰ کیلومتر (۲۸ تا ۳۱ مایل) دارد و این چیزی است که ما می‌توانیم آن را کنترل کنیم.

سوال: اگر ایران بمب داشته باشد، حمله به نیرو‌های نیابتی آن می‌تواند چالشی کاملا جدید باشد.
بن اسرائیل: اگر و زمانی که این اتفاق بیفتد، همه چیز تغییر می‌کند. اسرائیل باید دکترین اولیه‌ی خود را که متعهد به جلوگیری از دستیابی دشمنان منطقه‌ای به سلاح هسته‌ای است، کنار بگذارد. ما به یک دکترین جدید امنیت ملی، شامل بازدارندگی مبتنی بر موازنه قوای هسته‌ای نیاز خواهیم داشت.

سوال: منظورتان تخریب متقابل تضمین شده یعنی همان چیزی که بر روابط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد حاکم بود، هست؟
بن اسرائیل: درست است. این استراتژی جدید مستلزم پایان دادن به سیاست ابهام هسته‌ای و شفاف سازی کامل توانایی‌ها و مقاصد خود برای دشمن است. ساختار و مأموریت نیرو‌های ما باید تغییر کند و مسائل داخلی در اولویت قرار بگیرد.

سوال: مانند؟
بن اسرائیل: یک مثال این است که اسرائیل پناهگاه‌های هسته‌ای ندارد. ساخت آن‌ها میلیارد‌ها دلار هزینه خواهد داشت. مثال دیگر مهاجرت است که موضوعی مربوط به موجودیت اسرائیل است.

سوال: این مسائل وحشتناک به نظر می‌رسد.
بن اسرائیل: دولت‌های قبلی اسرائیل در زمان نتانیاهو به وضوح درباره محدودیت‌های نفوذ اسرائیل فکر نکرده اند. اکنون زمان تفکر واقع بینانه است. یعنی زمانی است که باید به سمت همکاری با آمریکا برویم. به هر حال، ما و آمریکایی‌ها منافع ملی مشترکی در جلوگیری از تبدیل شدن ایران به تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن داریم.