پیش بینی ها حاکی از این است که قیمت دلار به 25 هزار تومان خواهد رسید.

ثبات قیمت  دلار + جدیدترین قیمت دلار و ارز در بازار امروز تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته افزایش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز ، این روز ها اخبار برجام بار دیگر داغ شده است و معامله گران  بازار ارز در زمان مذاکرات وین ، با دقت و ملاحظه بیشتری رفتار می‌کنند و تمایل زیادی برای خرید و فروش‌های سنگین ندارند. قیمت دلار روز پنج‌شنبه با وجود انتشار اخبار منفی متعدد ۱۰۰ تومان رشد کرد و در محدوده ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. قیمت دلار در ابتدای این هفته تنها درصورتی تغییر می کند که خبر موثقی از وین مخابره شود. 

نرخ حواله درهم یکی از مهمترین نشانه‌های تعیین کننده در پیش بینی جهت قیمت دلار بازار داخلی است. در روز جاری، اگر حواله درهم بتواند با قدرت به سوی سطح ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی حرکت کند، قیمت دلار نیز در بازار تهران افزایش خواهد داشت. برگشت درهم به سوی محدوده ۸ هزار و ۳۰۰ تومانی می تواند زمینه ساز عقب نشینی قیمت دلار شود.

پیش بینی قیمت دلار در افغانستان

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار  بر روی 30 هزار و  620 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت چهارشنبه شب 80 تومان بالا رفته بود. چهارشنبه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی 30 هزار و 540 تومان قرار داشت.  

بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال افزایش قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز -شنبه 20 آذر  1400- گران  می شود.

 قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی شب گذشته 8 هزار و 400 تومان اعلام شد. این قیمت نسبت به معاملات نقدی روز پنجشنبه 20 تومان بالاتر بود. 

قیمت طلایی درهم  شب گذشته بر روی 8 هزارو 380 تومان قرار گرفت که نسبت معاملات نقدی روز پنجشنبه ثابت بود. بنابراین سیگنال افزایش یا کاهش قیمت دلار از مسیر درهم مخابره نشد. 

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی شب گذشته بر روی 30 هزار و 800 تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی چهارشنبه شب 30 تومان بالاتر بود. این بدین معناست که معامله گران فردایی بازار ارز امروز را صعودی پیش بینی کرده اند.

قیمت دلار به ۲۵ هزار تومان می‌رسد؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تلاطمات اخیر بازار دلار با توجه به افزایش تقاضای تجار و موقتی است، گفت: به نظر می‌رسد دلار تاپایان سال در کانال قیمتی ۲۵ تا ۲۶ تومان معامله شود.

به گزارش مهر، طی روزهای گذشته درپی افزایش نرخ ارز و ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی، گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص احتمال جهش نرخ ارز در فضای مجازی مطرح شده است. البته با توجه به آغاز دور جدید مذاکرات وین، تا حدود زیادی این پیش‌بینی‌ها رنگ و بوی سیاسی گرفته است. رئیس‌جمهور، روز سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه شریف ضمن اشاره به تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی برای برقراری آرامش در بازار ارز، گفت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاش هستند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا برده و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.

اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص تلاش خارج‌نشینان مبنی بر افزایش غیرواقعی و تنش‌آفرینی در بازار ارز منحصر به چند روز گذشته نیست؛ در سال‌های اخیر با حضور فعال دلالان و نوسان‌گیران بازار ارز در فضای مجازی، بازار ارز در مقاطعی تحت تاثیر پیش‌بینی‌های منفی و کاذب قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که در ایام تعطیل و در زمان خارج از فعالیت بازار رسمی، نرخ‌ها بدون اینکه تقاضای واقعی و موثری در بازار وجود داشته باشد؛ افزایش می‌یابد.

از همین رو، بنابر اعلام مدیر کل مبارزه با قاچاق معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۶ آذر؛ حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ نفر از فعالان غیرمجاز ارزی در سطح کشور با همکاری بانک مرکزی شناسایی و مسدود شده که گردش مالی برخی از این حساب‌ها در ۹ ماهه ابتدایی سالجاری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

بنابر نظر برخی از کارشناسان اقتصادی، هر چند نرخ ارز در این ایام از سال، معمولاً تحت تاثیر افزایش تقاضای تجار در انتهای سال میلادی قرار می‌گیرد، اما افزایش ۱۰ درصدی نرخ دلار در یک ماه اخیر بیشتر تحت تاثیر هیجانات و عوامل غیراقتصادی صورت گرفته است؛ چراکه بنا بر اعلام رئیس‌کل گمرک ایران صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته و وزیر نفت هم به تازگی از افزایش چشمگیر صادرات نفت نسبت به ماه‌های گذشته خبر داده است. به همین جهت برخورد با دلالان و اخلالگران بازار ارز می‌تواند بخشی از تلاطمات بازار را کاهش دهد.

پیش‌بینی نرخ دلار در انتهای سال، ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان

در همین زمینه مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار ارز متاثر از انتظارات ذهنی بخشی از جامعه است، افزود: به طور کلی در انتهای سال میلادی با یک افزایش نسبی در نرخ ارز مواجه هستیم. می‌توان این مسئله را با بررسی نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال میلادی مشاهده کرد. البته پس از طی این دوره، معمولاً نرخ ارز به حد متوسط قیمت خود در همان سال برمی‌گردد.

حریری ادامه داد: به نظر می‌رسد که دلار در پایان سال ۱۴۰۰ در کانال قیمتی ۲۵ الی ۲۶ هزار تومانی قرار خواهد گرفت و نوسانات اخیر در قیمت دلار همانطور که پیش از این اشاره کردم به دلیل افزایش تقاضا در انتهای سال میلادی است.

وی با تاکید بر نقش برخی رسانه‌های خارجی بر تلاطم بازار ارز، گفت: همانطور که می‌دانید قیمت دلار در کشور ما تحت تاثیر مسائل سیاسی و روابط بین‌المللی قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اگر در روابط خارجی کشور گشایش ایجاد شود به طور معمول شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. همچنین این مسئله می‌تواند تاثیر مستقیم بر کاهش تقاضای ارز داشته باشد چرا که افراد از نظر ذهنی انتظار جهش نرخ ارز را نداشته و عرضه ارز به صورت عادی می‌تواند بازار را متعادل کند.

ثاثیر اخبار منفی مذاکرات بر نرخ دلار

وی با بیان اینکه در سطح عرضه ارز طی ماه‌های اخیر تغییر محسوسی رخ نداده است، اظهار کرد: نسبت به چند ماه گذشته با کاهش عرضه در بازار مواجه نشده‌ایم اما با افزایش تقاضا مواجه بوده‌ایم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: بخشی از این تقاضا مربوط به اخبار منفی منتشر شده در مورد مذاکرات وین و تاثیر آن بر نرخ دلار بوده است. متاسفانه افکار برخی از مردم توسط رسانه‌های خارجی تغذیه می‌شود و این رسانه‌ها به صورت مکرر بر عوامل منفی سیاسی موثر بر بازار ارز دامن می‌زنند.

مبادلات سامانه نیما وضعیت بازار ارز را نشان می‌دهد

حریری با اشاره به اینکه تخصیص سهمیه ارز مسافرتی منطقی نیست، افزود: البته تخصیص این ارز، تاثیر چشمگیری بر تقاضای موثر بازار ندارد و در مقابل آنچه که اهمیت دارد، مبادلات ارزی در سامانه نیما است. چرا که عمده نیازهای ارزی کشور در این سامانه تامین می‌شود و برای بررسی بازار و نرخ ارز باید وضعیت سامانه نیما را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه گفت: بازار اسکناس نقدی معمولاً شامل سفته‌بازی و بازار فردایی می‌شود و بیشتر هم جنبه سیاسی دارد؛ باید به این نکته توجه کرد که بازار نقدی بخشی از تقاضا را تامین می‌کند اما در مقایسه با تبادلات ارزی سامانه نیما قابل توجه نیست.

تاثیر موقت «اثر ژانویه» بر نوسانات اخیر نرخ ارز

بر اساس این گزارش، به طور معمول شرکت‌ها و موسسات مالی با فرارسیدن سال مالی جدید، برای تسویه حساب‌های ارزی خود نیاز به تهیه ارز دارند که این موضوع تاثیر مقطعی بر بازار ارز دارد. این مسئله باعث می‌شود که سمت تقاضا در بازار ارز فشار موقتی را احساس کند و در نتیجه آن قیمت ارز در این دوره زمانی با افزایش موقت مواجه می‌شود. معمولاً این روند افزایش تقاضا از ماه‌های پایانی سال میلادی شروع می‌شود به طوری که معامله‌گران بازار، انتظار افزایش قیمت ارز را در ماه‌های منتهی به سال جدید دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، روند عرضه ارز و تامین نیازهای ارزی بخش‌های مختلف شتاب گرفته، به‌طوری که سامانه نیما و بازار متشکل به عنوان دو نهاد اصلی بازار ارز کشور با افزایش عرضه مواجه شده‌اند و عرضه روزانه در سامانه نیما ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده است.

بر اساس آمار سامانه نیما، حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در این سامانه طی هشت ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ (فروردین تا پایان آبان)، معادل ۱۰.۷ میلیارد دلار بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به کشور است.