ایسنا/ سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در گفت‌وگویی ادعایی را درباره مواضع ایران در قبال مذاکرات از سرگیری روابط دیپلماتیک با ریاض مطرح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبدالله المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه سعودی عرب‌نیوز درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: ما مایلیم این مذاکرات را به سمت مسائل مهم‌تری ببریم که در برگیرنده رفتار دولت ایران در منطقه می‌شود.

المعلمی با مطرح کردن ادعایی درباره مواضع ایران در این مذاکرات گفت: اما تا زمانی که ایران این مذاکرات را به بازی بگیرد، به جایی نخواهند رسید.

بر اساس گزارش رویترز، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در ادامه ادعا کرد : ایرانی‌ها رویکردی بلند مدت نسبت به این مذاکرات دارند. ما تمایلی به مذاکره برای مذاکره نداریم.

المعلمی در ادامه با ادعایی علیه نقش ایران در منطقه، درباره یمن گفت: یمن به دلیل این که حوثی‌ها همچنان از حامیانشان به ویژه ایران تسلیحات و مهمات دریافت می‌کنند، از خود سرکشی نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سال 2016 به دلیل تنش‌هایی که در مناسبات دو کشور ایجاد شده بود، قطع شد. اما تهران و ریاض از سال گذشته در راستای از سرگیری روابط، چند دور مذاکره برگزار کرده‌اند.

ادعاهای این سفیر سعودی درباره مذاکرات تهران-ریاض در حالی مطرح می‌شود که فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی ماه گذشته در گفت‌وگویی با شبکه فرانس‌24 در این باره گفته بود: مذاکرات تاکنون مقدماتی بوده‌ و ریشه‌ای نبوده‌اند. ما در مذاکراتی ریشه‌ای و جامع با ایران به طرح نگرانی‌هایی که خود و دیگر کشورهای منطقه داریم، متعهد هستیم. این ما را قادر خواهد ساخت روابطی عادی با همسایه‌مان ایران داشته باشیم. ما بر این عقیده‌ایم که یکی شدن منافع امکان‌پذیر است اما این مستلزم پرداختن به نگرانی‌هایی است که همه‌ی ما داریم. تاکنون به نتایجی کلی برای این مذاکرات دست نیافته‌ایم اما به اندازه کافی پیشرفت داشته‌ایم که به ما اجازه دهد جلو برویم.

بن فرحان در پاسخ به این که آیا این به معنای دور دیگری از مذاکرات در آینده‌ای نزدیک است یا نه، گفت: امیدواریم. ما هنوز برنامه‌ای برای آن نداریم اما پذیرای آن هستیم.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره گفته بود:  گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد شروع یک فرایند است که انتهای این فرایند می‌تواند به این موضوع ختم شود که البته همه آن مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در مهرماه در این باره مطرح کرد: گفت‌وگوهای انجام شده بین ایران و عربستان در فضای دوستانه و مثبتی بوده است و در مورد مسائل دوجانبه و منطقه رایزنی و گفت‌وگو شده است. نکاتی که باید مطرح می‌شد بین هیئت‌های دو کشور مورد بحث و رایزنی قرار گرفته است. این گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد.

وی ادامه داد:‌واژه ای که می‌توانم در مورد این گفت‌وگوها بگویم این است که این گفت‌وگوها محترمانه و به همان مقدار جدی است و امیدواریم که به نتیجه برسد و باید اجازه بدهیم که این گفت‌وگوها در مسیر و کانال خود ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.