محمد اسلامی در حاشیه مراسم توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره آخرین روند همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به برخی ادعاهای اخیر گفت: روابط ایران و آژانس باید بر اساس قوانین و اساسنامه آژانس پادمان وNPT باشد

رئیس سازمان انرژی اتمی: چیزی غیر از پادمان و NPT را قبول نداریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستور کار مذاکرات ایران و آژانس ادعاهایی است که در برجام به‌ آن پاسخ داده و بسته شده است،‌ گفت: اگر قرار است برجام عملیاتی باشد همه باید به تعهدات خود عمل کنند و این طور نیست که ایران کاملا به تعهداتش پایبند باشد و طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند.

محمد اسلامی در حاشیه مراسم توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره آخرین روند همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به برخی ادعاهای اخیر گفت: روابط ایران و آژانس باید بر اساس قوانین و اساسنامه آژانس  پادمان وNPT باشد. ما در چارچوب این قوانین روابط خود را با آژانس برقرار می‌دانیم و متاثر از همین ضوابط قانونی در تعامل هستیم و آژانس هم طبق قوانین و موازین بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت می‌کند.

 وی اضافه کرد: آن چیزی که در رسانه‌ها و در اخبار و مباحث، منتشر می‌شود، مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی است. مقابل ما جریانی قرار دارد که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران را برنمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد جوسازی‌های و عملیات روانی این گونه القا می‌کند که جمهوری اسلامی هدف غیر موجه دارد و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیست.

 رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هیچ کدام از این موارد هیچ وقت وارد نبوده و اتهاماتی است که رژیم صهیونیستی به آنها دامن می‌زند و ما نسبت به این عملیات روانی و هیاهوها هیچگونه خللی در خود راه نمی‌دهیم و راه خود را پیش می رویم و امیدوار هستیم کشور از این مرحله هم عبور کند.

اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه همکاری ایران با آژانس در موضوع کرج گفت: موضوع سایت کرج و سایر مواردی که در برجام بوده، خارج از پادمان است. اگر برجام یک معاهده بوده و کشورهای متعهد تعهداتی در این زمینه داشته اند و ایران هم تعهدات خود را پذیرفته است.

چیزی غیر از پادمان و NPT را قبول نداریم/ دستور کار ما و آژانس مطالب ادعاهایی است که در برجام بسته شد

 وی خاطرنشان کرد: زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی شدیدی علیه ایران اعمال کرده و هر روز هم آن را گسترش می‌دهند، دلیلی ندارد که برای انجام تعهدات برجامی بر ما فشار آورند که ما بر آنها پایبند باشیم. ما در چارچوب پادمان وNPT اقدام می‌کنیم و چیزی غیر از آن را قبول نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره دستور کار ایران و آژانس هم گفت: دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعائی بوده است. این مطالب مواردی است که پاسخ آن داده شده و در برجام بسته شده است. اگر قرار باشد برجام عملی و عملیاتی باشد همه طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند.

 اسلامی تصریح کرد: این امکان وجود ندارد که بخش مربوط به ایران به صورت صد در صد اجرا شده و ایران متعهد به اجرای آن باشد ولی طرف‌های متعهد هیچ کدام از تعهدات خود را انجام ندهند اینها مواردی است که در حال مذاکره است و امیدوارم منطقی در این زمینه حاکم باشد و به یک اصول و ضوابطی پایبند باشند.

 وی یادآورشد: اگر برجام است همه باید به آن عمل کنند و اگر پادمان و NPT  است، ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم و هرچیزی غیر از این هم فشار سیاسی است.

منبع: ایرنا