پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سالانه بیش از 3 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از جعل و دستکاری اسناد و اوراق امنیتی متوجه دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی بزرگ می شود که رقم بسیار بزرگی است! با این مبلغ می شود برای کل مردم ایران یک ماه یارانه واریز کرد! عمدتا این خسارات به دلیل سهل انگاری مدیران و استفاده از شیوه های چاپ معمولی برای اوراق بهادار و اسناد و زائد دانستن هزینه ایمن سازی اسناد ایجاد می شود. تنها در سال گذشته گفته می شود 350 مورد جعل اسناد ملکی گزارش شده که اگر از چاپ امنیتی و ضد جعل استفاده کرده بودند اساسا امکان جعل منتفی می شد. بماند که صدها مورد نیز اصلا اصلا کشف نمی شند.

 

چاپ امنیتی چیست؟

چاپ امنیتی یا چاپ ضد جعل اوراق و اسناد نوع پیشرفته ای از چاپ است که در آن با استفاده از ابزار و تکنولوژی پیشرفته ویژگیهای منحصر بفردی به سند مورد نظر داده می شود که امکان دستکاری، کپی یا مخدوش کردن آن از بین می رود.

این ویژگیهای منحصر بفرد، در مراحل طراحی امنیتی، کاغذ واترمارک ضد جعل، چاپ امنیتی، درج مولفه های امنیتی ، مرکب امنیتی و ... در داخل اسناد ثبت می شود.

 

چاپ ضد جعل آرتا هنر شایورد

 

طراحی امنیتی چیست؟

در طراحی امنیتی، متخصصان با کمک نرم افزارهای پیچیده طراحی اشکال هندسی و طرح هایی خلق می کنند که به وسیله الگویتم های ریاضی و مهندسی رمزنگاری شده هستند و امکان کشف و تکرار این طرح ها برای دیگران مهیا نمی باشد.

این نرم افزارها توسط چند شرکت معدود در جهان تولید می شود و به دلیل هزینه سنگینی که دارد نسخه اصلی آن در دسترس مجموعه های کمی قرار دارد و همین عامل کار جعل و کپی اسناد طراحی شده به این روش را دشوار می کند.

 

کاغذ واتر مارک ضد جعل

کاغذ واتر مارک شاید مهمترین مولفه امنیتی اوراق ضد جعل باشد که نشان دهنده توانایی و عیار یک شرکت در تولید اسناد ایمن است. کاغذ واتر مارک با آلیاژ منحصر بفرد خود، کار را برای جاعلان بسیار دشوار می کنند و میزان امنیت سند بستگی مستقیم به کیفیت کاغذ واترمارک آن دارد تا جایی که برخی از کاغذ های واتر مارک به هیچ عنوان قابل جعل نیستند و استفاده از این اوراق امنیت 100 درصدی به همراه دارد.

 

مرکب امنیتی

مرکب امنیتی نیز یکی از مولفه های چاپ ضد جعل است. این مرکب ها با مرکب های موجود در بازار بسیار متفاوتند و از ترکیب شیمیای منحصر بفرد و محرمانه ای تشکیل می شوند که هم شناسایی آن بسیار دشوار خواهد بود و هم ساخت و کپی آن. 

هچنین نوع این مرکب ها باعث می شود، مخدوش سازی اسناد به روشنی دیده شود و امکان دستکاری نوشته  ها و اعداد در سندها از بین برود.

 

مولفه های امنیتی

در اسناد امنیتی سطح بالا و پیچیده مولفه های امنیتی دیگری مانند فیبرهای نوری، نخ و... دهها مولفه دیگر بسته به اهمیت سند و تقاضای افراد در اوراق امنیتی قرار می گیرد که اسکناس نمونه خوبی برای آن به شمار می رود.

 

کاغذ واتر مارک ضد جعل

 

برخی مولفه های امنیتی اسکناس

در وهله نخست اسکناس از ترکیب کاغذی ساخته شده است که برای افراد و شرکت های دیگر اساسا تولید آن ممکن نیست. اسکناس ترکیب کاغذ و واتر مارک انحصاری خود را دارد که این واتر مارک به شکل تصاویر امام خمینی، اماکن مذهبی و تاریخی، لوگو و ... در برابر نور دیده می شود.

مولفه دیگر اسکناس نخ آن است که به سختی قابل کپی و تکرار است و به شکلی در داخل اسکناس قرار گرفته که با دستکاری به سادگی مشخص شود.

مولفه های حرارتی از دیگر مولفه های اسکناس هستند که با مالش و افزایش دما تغییر رنگ و شکل ی دهند و طرح های آن مرعی می شود.

همچنین مولفه های نوری در برخی اسکناس ها وجود دارد که در برابر اشعه ماورابنفش دیده می شود. به دلیل تعدد و تکثر این مولفه های امنیتی است که اسکناس از چنین سطح ایمنی بالایی برخوردار است.

 

مهمترین مولفه اوراق امنیتی چیست؟

مهمترین مولفه اوراق امنیتی کاغذ واترمارک ضد جعل است که تکنولوژی پیچده تری نسبت به سایر مولفه ها دارا است و به هیچ عنوان یک کاغذ واتر مارک درجه یک قابل جعل نیست.

پس از آن طراحی، مرکب و سایر مولفه ها قرار می گیرند.

 

https://artahonarshayvord.com/

 

چگونه از امنیت اسناد و اوراق خود مطئن شویم؟

در حال حاضر خدمات تخصصی مذکور، توسط مجموعه های و نهادهای انگشت شماری ارائه می گردد. در سطح دولتی طبیعتا بانک مرکزی قرار دارد که اسکناس و چک پول با بالاتری ضریب امنیتی را چاپ می کند. در بخ خصوصی نیز شرکت آرتا هنر شایورد با ارائه سطح بالایی از کیفیت کاغذ واتر مارک، خدمات طراحی زیبا و امن و ترکیب های شیمیایی منحصربفرد مرکب ها، توانسته اسنادی را منتشر کند که به هیچ عنوان امکان جعل آن وجود ندارد و هیچ یک از اسناد منتشره کپی یا جعل نشده اند.

 

این شرکت از کاغذ واتر مارک انحصاری و ترکیباتی بهره می برد که در اختیار هیچ شرکت خصوصی دیگری قرار ندارد و به همین دلیل در این سطح امکان رقابت با آن وجود ندارد.

سطح امنیت اسناد آرتا هنر شایورد تا حدی بوده که این شرکت در فراخوانی از جاعلان خواسته است سربرگ این شرکت را جعل کنند و جایزه یک میلیاردی بگیرند! برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آرتا هنر شایورد می توانید به آدرس  artahonarshayvord.com سر بزنید.