یک روزنامه اصولگرا با اشاره به بازدیدهای اخیر سفیر استرالیا از اماکن مقدسه به این گشت و گذارها با دیده تردید نگاه می کند.

سفیر استرالیا در ایران جاسوس است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک روزنامه اصولگرا با اشاره به بازدیدهای اخیر سفیر استرالیا از اماکن مقدسه  به این گشت و گذارها با دیده تردید نگاه می کند.

روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: 

این روز‌ها در برخی رسانه‌ها تصویر حضور خانم «لیندال ساکس» سفیر استرالیا در ایران در بین طلاب خانم «جامعه‌الزهرا» قم و نیز تصاویری از حضور وی با حجاب کامل در برخی اماکن مذهبی و در حرم حضرت معصومه (س) منتشر شده است. هرچند خانم سفیر قبلاً سابقه سفارت در عراق و لبنان و البته پیشینه حضور با چادر در عتبات عالیات را دارد، اما این تصاویر یادآور تصاویر خانم «کایلی مور گیلبرت» تبعه استرالیا است که در سال ۱۳۹۷ در همین اماکن مذهبی گرفته شده بود. وی که بعداً مشخص شد تابعیت انگلستان و اسرائیل را نیز دارد، تحت پوشش فعالیت‌های آکادمیک وابسته به «دانشگاه ملبورن» به ایران سفر کرد تا با شناسایی و ارتباط‌گیری با مبارزان بحرینی مستقر در ایران، مأموریت قبلی خود در بحرین را که «شناسایی شبکه گروه‌های مقاومت و منابع حمایتی این شبکه» بود، کامل نماید.

کایلی به عنوان یک افسر آموزش دیده در پوشش فعالیت آکادمیک، گام به گام مأموریت خود را پیگیری کرد و توانست با سوءاستفاده از جنسیت خود و ارائه تصویر یک خانم جوان علاقه‌مند به مسائل شیعیان، پروژه خود را تحت هدایت مرکز ICT (بازوی تحقیقات علمی برای سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی «امان») به پیش ببرد. وی دو سفر به ایران انجام داد و در مدت حضور خود در ایران به طور مداوم به اماکن مقدس شهر ری و شهرمقدس قم، مراکز مطالعات اسلامی، مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمیه سر می‌زد و تلاش می‌کرد با حضور در محافل علمی مرتبط با مأموریت خود مثل سلسله جلسات «شیعه‌شناسی» دانشگاه «ادیان و مذاهب»، چتر اطلاعاتی خود را وسیع‌تر و نفوذ خود را کامل‌تر نماید. نتیجه این تلاش‌ها این بود که او توانست اعتماد برخی افراد را جلب کند و از این طریق به برخی شهروندان غیرایرانی مقیم قم متصل شود. وی برای این منظور با بسیاری از طلاب و دانشجویان بحرینی به گفتگو نشست و توانست خود را به عنوان یک پژوهشگر علاقه‌مند به مسائل بحرین جا بزند. اگرچه کایلی در مأموریت خود به توفیقاتی نیز دست پیدا کرد و توانست تا حدی به افراد مدنظر خود نزدیک شود و اطلاعاتی راجع به آن‌ها و فعالیت‌هایشان به افسر هادی خود ارسال کند، ولی نتوانست مأموریت خود را تکمیل کند و در نهایت در همان سال به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی از سوی نهاد‌های امنیتی بازداشت شد. البته بعد‌ها کایلی در ۵ آذر ۱۳۹۹ با سه زندانی ایرانی که به اتهام اقدام علیه منافع رژیم صهیونیستی در تایلند زندانی شده بودند، مبادله شد.

مهم‌ترین ویژگی‌های جاسوسی کایلی استفاده از یک زن جوان باسواد و باانگیزه به عنوان یک پژوهشگر علاقه‌مند به مسائل مذهبی شیعیان و با پوشش تابعیت کشور استرالیا بود که سابقه و به تبع آن حساسیت کمتری نسبت به اقدامات جاسوسی این کشور علیه ایران وجود داشت.

سؤالی که اکنون در برابر ما قرار دارد این است که هدف سفیر استرالیا از حضور در این اماکن با همان سبک و سیاق و روش جاسوسی به نام کایلی چیست؟ آیا دولت استرالیا همکار و بخشی از پروژه رژیم صهیونیستی برای نفوذ و «جاسوسی نیابتی» در ایران شده است؟ آیا سوءاستفاده از زنانگی به عنوان یک ابزار و گرفتن ژست علاقه‌مندی به مذهب و سوءاستفاده از احساسات مذهبی، سبک و شیوه تعریف شده برای پیشبرد این مأموریت نیابتی است؟ موضوعی که به نظر هوشیاری جدی سازمان‌های اطلاعاتی ایران برای شناسایی و جلوگیری از توسعه این روند و مقابله با آن را می‌طلبد.