ایران جایگزینی دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج را پذیرفت و آژانس هم پذیرفت که دوربین‌های جدید پیش از نصب از سوی کارشناسان ایران بررسی شوند.

جزئیات توافق مهم ایران و آژانس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حسین امیرعبداللهیان روز گذشته خبر مهمی داد و گفت: «به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را بر طرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد».

منظور امیرعبداللهیان از توافق با آژانس اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج است؛ موضوعی که به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ایران و آژانس تبدیل شده بود که حالا این اجازه با دلیل «اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضائی و امنیتی روی دوربین‌های آسیب‌دیده» عنوان شده است و آژانس نیز پذیرفته است دوربین‌های جدید پیش از نصب از سوی کارشناسان ایران بررسی شوند.

به گزارش «نورنیوز» ایران در قبال درخواست آژانس درخصوص تعویض روربین‌های آسیب‌دیده در اقدام خرابکارانه بر علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود که تا زمانی که نهادهای مسئول، بررسی‌های فنی و امنیتی خود را برروی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین ها  داده نخواهد شد.

از سویی ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضاء خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خراب‌کارانه بر علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت.

بر این اساس و به دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضایی -امنیتی  بر روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه ، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین های اسیب دیده را به آژانس داده است..

نکته مهم اینکه؛ صدور این مجوز به هیچ وجه نقض کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و بر اساس همان قانون، تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.