خبرآنلاین | رسانه آمریکایی به نقل از دیپلمات های غربی مدعی شد که ایالات متحده آمریکا پیشنهاد خوبی روی میز مذاکره با ایران گذاشته است.

افشای پیشنهاد جدید آمریکا روی میز مذاکره با ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایران در ۲۹ نوامبر مذاکرات را با آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، از سر گرفت. 

اکنون، دیپلمات‌ها گفتند، آنها موافقت کرده‌اند که پیش نویس قبل از انتخابات ایران را با اصلاحات جزئی برای در برگرفتن آخرین پیشنهادات تهران تغییر دهند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «پیشرفت اندکی است. ما اکنون درک مشترکی از متنی داریم که مبنای مذاکرات در مورد مسائل هسته ای خواهد بود.»

به نفع همه طرف ها است که مذاکرات را زنده نگه دارند، حتی با ضربان قلب ضعیف. کشورهای اروپایی مدت‌هاست که از این توافق دفاع{دیپلماتیک} کرده‌اند، اقتصاد ایران تحت تحریم‌های سنگین قرار دارد و ایالات متحده می‌خواهد نشان دهد که تمام تلاش دیپلماتیک خود را انجام می‌دهد.

با این حال، مقامات گفتند که مذاکرات برای موفقیت آمیز بودن باید ادامه یابد، زیرا سرعت بالای پیشرفت های هسته ای ایران مزایای بالقوه یک توافق را از بین می برد.

دیپلمات‌های ارشد اروپایی در نشستی مشترک هشدار دادند: «این فقط ما را به جایی که مذاکرات در ژوئن برگزار شد نزدیک‌تر می‌کند».


خواسته های جدید

ایران و ایالات متحده مذاکره مستقیمی انجام نمی دهند، و تهران همچنان به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، معترض است. در عوض، آنها به دیپلمات های اروپایی متکی هستند تا به عنوان واسطه عمل کنند.

مقامات غربی گفتند، زمانی که ایران در ماه نوامبر به میز مذاکره بازگشت، تمایلی به از سرگیری مذاکرات بر اساس متونی که توسط دولت قبلی ایران در اوایل سال مذاکره شده بود، نداشت و تقریباً ۹۰ درصد از آنچه در ژوئن بر سر آن توافق شده بود را تغییر داد.

مذاکره کنندگان اروپایی و آمریکایی این رویکرد را غیرقابل قبول دانستند و گفتند که این اقدام ایران، آنها را از "مذاکره واقعی" باز داشته است.

تیم مذاکره‌کننده جدید ایران به ریاست علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه خواسته‌های جدیدی را به روی میز آورد. به گفته یک دیپلمات ارشد غربی، ایران از جمله می‌خواهد دسترسی وسیع‌تری به فیبر کربن داشته باشد. این ماده معمولاً در هواپیماها و تجهیزات ورزشی استفاده می شود، اما می توان از آن برای تولید روتورهای سانتریفیوژ که برای غنی سازی اورانیوم استفاده می شود نیز استفاده کرد.

مقامات غربی گفتند که آمریکا پیشنهاد خوبی را روی میز گذاشته است و این به ایران بستگی دارد که آن را بپذیرد یا نه. به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، اما موضوع لغو تحریم ها در دور هفتم از مذاکرات محور اصلی گفتگوها نبوده و ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.»