انتخاب | چه بسا استقرار نیرو‌ها در مرز‌ها و تهدید روسیه در مورد حمله به اوکراین، دلیل اصلی برنامه‌های طولانی مدت اسرائیل و آمریکا برای جنگ فعلی با ایران باشد. در این میان، واضح است که ولادیمیر پوتین در طول مذاکرات دشوار غرب با ایران، فرصت خوبی برای فشار شدید بر اروپا و آمریکایی یافته است که ناچارند پرونده هسته‌ای با ایران را با کمترین ضرر ممکن ببندند.

افشای دو پیمان واشنگتن و تل آویو در مواجهه با تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه عرب زبان القدس العربی، چاپ لندن در سرمقاله خود نوشت: همزمانی اخباری که در ماه‌های اخیر در مورد نقشه‌های اسرائیل برای جنگ با ایران شنیده می‌شود، نشان دهنده تقسیم نقش‌ها بین ایالات متحده‌ای است که وارد مذاکرات سختی با ایران در مورد احیای توافق هسته‌ای شده و تل آویوی که از سال‌ها پیش خود را قربانی اول تبدیل تهران به یک کشور هسته‌ای جدید می‌داند.

در ادامه این مطلب آمده است: در مقابل، می‌توان زنجیره طولانی عملیات در منطقه خلیج فارس و کشور‌های عربی که تهران در آن‌ها تاثیر زیادی دارد و همچنین اظهارات مسئولان سیاسی و نظامی ایرانی را به عنوان یک درگیری موازی از سوی جمهوری اسلامی در کنار مذاکرات هسته‌ای وین دانست.

اخباری که در مورد آمادگی برای جنگ از سوی اسرائیل شنیده می‌شود، عنصری است که ایران نمی‌تواند از آن چشم پوشی کرده و این اخبار را بخشی از جنگ رسانه‌ای نداند. عمل زیرکانه در این شرایط آن است که ایران این تهدیدات را نادیده نگرفته و برای فهم آن نه تنها در چارچوب برنامه هسته‌ای خود، بلکه با در نظر گرفتن تحولات جهانی و منطقه‌ای و براساس محاسبات استراتژیک آمریکا تلاش کند. شاید طرح ریزی برای رهایی از برنامه هسته‌ای ایران، بتواند بخشی از راهبرد آمریکا برای مقابله با روسیه و چین و ورود به درگیری مستقیم با آن‌ها باشد.

چه بسا استقرار نیرو‌ها در مرز‌ها و تهدید روسیه در مورد حمله به اوکراین، دلیل اصلی برنامه‌های طولانی مدت اسرائیل و آمریکا برای جنگ فعلی با ایران باشد. در این میان، واضح است که ولادیمیر پوتین در طول مذاکرات دشوار غرب با ایران، فرصت خوبی برای فشار شدید بر اروپا و آمریکایی یافته است که ناچارند پرونده هسته‌ای با ایران را با کمترین ضرر ممکن ببندند.

با وجود تفاوت دیپلماسی چین با همتای روسی اش، پکن سعی می‌کند بر تایوان مسلط شوند، چرا که تایوان بعنوان یک الگوی حکومت دموکرات لیبرال، همواره تهدیدی برای مشروعیت سیاسی نظام کمونیستی چین محسوب می‌شود.

چین و روسیه هر دو تلاش می‌کنند دو الگوی نظام سیاسی متفاوتی را ارائه دهند و در این بین، احزاب راست گرای افراطی غربی از این گرایش استبدادی پکن و مسکو حمایت می‌کنند. این در حالی است که آمریکا، اسرائیل را -که یک نظام متکی بر اشغال و تبعیض نژادی است- بعنوان سرباز گوش به فرمان واشنگتن برای انجام مأموریت حمله به ایران انتخاب کرده است.

در مقابل این مأموریت «انتحاری»، اخبار حاکی از آن است که دولت آمریکا متعهد شده است در صورتی که اسرائیل در جریان جنگ با ایران متحمل آسیب‌هایی شود، به آن در راستای بازسازی زیربناها، بنادر، شبکه‌های برق، تلفن، آب‌ها و خیابانهایش، کمک می‌کند!

تاریخ این تعهد آمریکا، طبق آنچه تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت احرونوت آورد، به سال ۲۰۱۸ باز می‌گردد و «نقشه دفاع مشترک» هم به روز‌های حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ مربوط است. اما آیا با روی کار آمدن جو بایدن، ایالات متحده به تعهد سابق خود در مورد کمک به اسرائیل برای بازسازی اش در صورت صدمه دیدن در جنگ با ایران عمل می‌کند؟