افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو در ایران، با وجود دستورهای پی در پی عدم افزایش قیمت خودرو، در حالی است که جهان نیز به دلایل مختلف این بی ثباتی قیمت را در خودرو تجربه می کند.

خبر بد برای کسانی که امسال خودرو نخریدند / افزایش قیمت خودرو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افزایش قیمت بی حد و حساب قیمت خودرو در سالهای اخیر، در حالی صورت می گیرد که این نوسانات قیمت خودرو در سراسر جهان با وجود شیوع کرونا هم وجود دارد. اما افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو در ایران در حالی صورت می گیرد که هیچ تغییری در کیفیت محصولات صورت نمی گیرد و فقط قیمت خودرو بی ترمز افزایش می یابد و همگان سرگردان از اینکه چرا قیمت خودرو با وجود دستور بر منع افزایش قیمت خودرو افزایش می یابد و در نهایت بسیاری را در این حسرت می گذارند که ای کاش خودرو می خریدیم!

 

دلایل افزایش افسار گسیخته  قیمت خودرو 

 

کمبود جهانی تراشه و همچنین، یکه‌تازی مجدد کرونا در اروپا و آمریکا، موانعی بر سر راه امیدواری برای رشد تولید و ثبات قیمت خودرو در سال ۲۰۲۲ ایجاد کرده است.

 

 در سال 2021، به دلیل رشد هزینه‌های تولید، نبود تراشه‌های الکترونیکی و در کنار آن، شرایط پساکرونا و سرریز تقاضا، شوک بی‌سابقه‌ای به خودروسازان وارد شد. اما حالا برخی پیش‌بینی می‌کنند که روزهای سخت‌تری در انتظار صنعت خودروی جهانی باشد.

 

سال جدید میلادی؛ سال بحران صنعت خودرو

 

متقاضیانی که سال ۲۰۲۱ به دلیل رشد قیمت خودرو نخریدند، امیدوارانه خرید خود را به سال ۲۰۲۲ موکول کرده‌اند. اما بسیاری از کارشناسان و موسسات پیش‌بینی کرده‌اند که در دو فصل اول سال ۲۰۲۲، به دلیل خطرهای ناشی از سویه‌های جدید کرونا، قیمت خودروهای نو و دست‌دوم به پیک خود خواهد رسید.

قیمت خودروها و وانت‌های دست‌دوم، یکی از مهم‌ترین عوامل تورم در سال ۲۰۲۱ ارزیابی شده‌ است. فقط در سال ۲۰۲۱ هزینه‌های خرید خودروی دست‌دوم بیش از ۳۱‌درصد افزایش یافته است. البته خودروهای نو هم ۱۱‌درصد رشد قیمت داشته‌اند. کمبود تراشه باعث شده است تا عرضه خودرو در نمایندگی‌ها در برابر تقاضای آن کم بیاورد.

در این زمینه، اسپنسر هیل، از اقتصاددانان بانک گلدمن‌ساکس می‌گوید، در مقایسه با خودروهای دست‌دوم، قیمت خودروهای نو نمی‌تواند پایین نگه داشته شود و همین عامل باعث افزایش بیشتر تورم می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی «کلی بلو بوک» محصولات دست‌دوم دو سال کارکرده ۱۰‌درصد گران‌تر از مدل ۲۰۲۲ همان خودروها هستند. برای اینکه وضعیت فروش خودرو در بازار آمریکا به دوران پیش از پاندمی برگردد، باید قیمت خودروهای نو از دست‌دوم سبقت بگیرد.

به گفته اسپنسر هیل، در فصل اول سال ۲۰۲۲، اول قیمت خودروهای دست‌دوم به پیک خود می‌رسد و روند کاهشی پیدا می‌کند و سپس در فصل دوم سال ۲۰۲۲ این اتفاق برای خودروهای نو خواهد افتاد. افزایش قیمت خودروها در سال ۲۰۲۲ همچنان بر تورم سایه خواهد انداخت؛ بر اساس شاخص قیمت «هزینه‌های مصرف شخصی» ، در ژوئن سال آینده تورم به 3.4 درصد خواهد رسید. این رقم در دسامبر سال آینده تا 2.5 درصد فروکش خواهد کرد که باز هم بالاتر از ارقام پیش از شروع تورم است.

 

امیکرون؛ مانعی بر سر راه کاهش قیمت خودرو

 

انواعی از موانع بر سر راه فروکش کردن رشد قیمت‌ها در بازار خودرو در آمریکا وجود دارد. یکی از آن‌ها، سویه‌های جدید کرونا ویروس مثل اُمیکرون است که می‌تواند تولیدکنندگان تراشه و قطعات مهم در صنعت خودرو را به تعطیلی بکشاند. این مسئله، قیمت خودرو را  2.7 درصد افزایش خواهد داد و خودروهای دست دوم بین 7 تا 8 درصد رشد قیمت را تجربه خواهند کرد.

چندی پیش مجله آلمانی «منیجر مگزین» اعلام کرد که شرکت فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۲ خودروهای کمتری نسبت به سال‌جاری میلادی تولید خواهد کرد و دلیل آن نیز ادامه مشکلات تامین تراشه خواهد بود.

این خودروساز که پیش‌بینی خود را برای تحویل خودرو در سال ۲۰۲۱ در هفته گذشته از 9.3 میلیون به ۹ میلیون دستگاه کاهش داد، در حال آماده شدن برای احتمال ادامه بحران فعلی کمبود تراشه حداقل تا اوایل سال ۲۰۲۳ است. در بدترین سناریو ممکن است تعداد خودروهای تحویلی در سال آینده به ۸میلیون دستگاه کاهش یابد. همچنین خودروسازان آلمانی از جمله بی‌ام و و دایملر نیز پیش‌بینی کرده‌اند که مشکلات مربوط به تراشه تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

 

گران شدن بی حد و حساب پراید!
 

عدم عرضه جدید پراید، جوابگو نبودن عرضه خودروهای مشابه آن، نوسان قیمت دلار، وجود تقاضای بالا برای خرید این خودرو ارزان‌تر از بقیه خودروها و در نهایت اظهارات اخیر وزیر صمت مبنی بر مخالفت با آزادسازی واردات خودرو، پراید را گران‌تر از قبل کرده است.

هفته های گذشته، وزیر صمت به صراحت از مخالفت با آزادسازی واردات خودرو صحبت کرده بود که تجارت‌نیوز گزارش داد اگر این اظهارات به معنای لغو احتمالی آزادسازی واردات خودرو باشد شوک جدیدی برای بازار خودرو محسوب می‌شود و احتمالا قیمت خودرو را متاثر می‌کند.

پیش از این پیش‌بینی می‌شد پس از آزادسازی واردات خودروهای خارجی و کاهش قیمت این خودروها در بازار، این ارزانی به پراید هم سرایت کند اما هفته گذشته با اظهارات وزیر صمت این سناریو تقریبا رنگ باخت. علاوه بر این، قرار بود در این روزهای نبود پراید در خط تولید، خودروهای جایگزین بتوانند تقاضا برای پراید را پاسخ دهند اما به نظر می‌رسد خودروسازان در تحقق این هدف ناکام مانده‌اند.