روزنامه ایران : «مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر از سرگرفته می‌شود. معمولاً شرکت در یک برنامه و کار جدی بین کریسمس کاتولیک و سال نو روال نیست اما در این مورد خاص، نشان می‌دهد که تمامی مذاکره‌کنندگان تمایلی به اتلاف وقت ندارند و به‌دنبال احیای برجام در سریع‌ترین زمان ممکن هستند»

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این صحبت‌های اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی است که خبر از یک تابوشکنی می‌دهد. خبری که تأیید کننده این نکته است که رویکرد جدید ایران راه را برای بازی‌های سیاسی و اتلاف وقت طرف‌های بدعهد در مذاکرات بسته است و آنها را مجاب کرده تا حتی از زمان بین کریسمس و سال نو میلادی برای مذاکرات رفع تحریم استفاده کنند. اما آنها تلاش دارند تا با وانمود کردن عجله داشتن برای حصول توافق، توپ را در زمین ایران بیندازند و از آن به‌عنوان دستاویزی برای کاهش دستاوردهای ایران استفاده کنند.

بر اساس اعلام اتحادیه اروپا کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک روز دوشنبه 27 دسامبر یعنی ششم دی ماه در وین تشکیل جلسه خواهد داد. اتحادیه اروپا در بیانیه خود آورده است: شرکت کنندگان به بحث در مورد چشم‌انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به توافق و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق از سوی همه طرف‌ها ادامه خواهند داد.

هدف از وانمود کردن زمان اندک برای ایران

تعیین کردن ضرب الاجل برای تیم ایرانی در دستور کار رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف از تروئیکای اروپا تا امریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در جدیدترین اظهار نظر خود در این زمینه گفته که زمان برای دستیابی به توافق «بسیار، بسیار، بسیار کوتاه است.» همزمان رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران نیز به سی‌ان‌ان گفت زمان باقی‌مانده رو به اتمام است. کشورهای اروپایی نیز چند روز پیش در این مورد بیانیه‌ای صادر کردند. این مواضع درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع شدن مذاکرات در دولت پیشین در عالی‌ترین سطح سیاسی اعلام کرده است که به‌شدت با فرسایشی شدن گفت‌و‌گوها مخالفت دارد. کشورهای غربی که از زمان خروج امریکا از برجام هیچ تلاشی برای احیای آن نکرده بودند علت پروژه تعجیل خود را پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان اعلام می‌کنند اما تاریخچه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد در سال 1392 که ایران در مذاکرات شرکت کرده بود نیز پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان ادامه داشت، بنابراین، این استدلال آنها نمی‌تواند مسموع و مشروع باشد. علاوه بر این ایران در طی سال‌های اخیر تحت شدیدترین نظارت‌ها بوده و بر اساس محدودیت‌های برجامی به‌عنوان یک استثنا در نظام بین‌الملل بیشترین دسترسی‌ها را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده و بیش از پانزده بار فعالیت‌های هسته‌ای و صلح‌آمیز ایران مورد اعتراف این نهاد قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد تمام ادعای دشمنان ایران در دو دهه اخیر کذب و در راستای پرونده‌سازی برای کشورمان بوده است. حالا با وجود اینکه ایران همچنان همکاری‌های پادمانی با آژانس را داشته و حتی به‌صورت داوطلبانه اجازه نصب دوربین‌های آفلاین در سایت کرج را داده است غربی‌ها تلاش دارند تا با ادعای کمبود زمان ایران را وادار به یک توافق بد کنند، توافقی که رفع تحریم‌ها به طور مؤثر در آن محقق نشود و ایران نتواند از آن انتفاع ببرد. ادعای محدود بودن زمان همراه با عدم اراده جدی برای رفع تحریم‌ها و تمایل نداشتن به رفع نگرانی‌های ایران در خصوص تکرار بدعهدی‌ها این گزاره را بیشتر تأیید می‌کند که غرب به‌دنبال یک سناریوی تبلیغاتی صرف است و برخلاف ادعاهای صورت گرفته حاضر به برداشتن تحریم‌ها نیست.

ایران مسلط بر فضای مذاکرات

اما نگاهی به آرایش مذاکرات و جایگاه ایران نشان می‌دهد که نه تنها ایران برخلاف دولت پیشین «هر توافقی بهتر از بی‌توافقی» را قبول ندارد که صرفاً به‌دنبال «توافق خوب» بوده است. همچنین خالی شدن دست امریکا از تحریم‌های جدید و اساسی نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای مطرح شده اساساً زمان به ضرر ایران نیست.

دور جدید مذاکرات درحالی ششم دیماه در وین از سر گرفته می‌شود که اکنون پیش‌نویس مشترک ایرانی روی میز گفت‌و‌گوها قرار دارد و پیش‌نویس دور ششم مذاکرات که در دولت گذشته روی میز بود تا حد قابل توجهی اصلاح شده است. این اتفاق و عقب رانده شدن غرب از پافشاری بر نتایج شش دور مذاکرات ناموفق ایران و کشورهای 1+4 در حالی رخ داد که تروئیکای اروپا و امریکا از ابتدای شروع مذاکرات در هشتم آذرماه همواره رویکرد مخرب رسانه‌ای را پیگیری کرده‌اند. آنها تلاش داشتند تا مذاکرات موشکی و منطقه‌ای را بر ایران تحمیل کنند اما تأکید ایران بر محور بودن توافق 2015 و همراه کردن دیگر کشورها دست آنها را خالی کرد و باعث عصبانیت و در عین حال عقب نشینی آنها شده است.

blame game یا  بازی مقصر نمایی، فشار رسانه‌ای بر تیم ایرانی و افکار عمومی کشورمان و همصدایی با صهیونیست‌ها از جمله فعالیت‌های مخرب تروئیکای اروپا در طول مذاکرات بود. اما منطق مستحکم تیم ایرانی، دیپلماسی پویا با متحدان شرقی، خارج شدن مسأله مذاکرات از موضوع حیاتی برای آینده اقتصاد و سیاست ایران و گسترش تعامل ایران با همسایگان و دوستان منطقه‌ای باعث شد تا عرصه برای یکه تازی بازیگران غربی سخت شود. آرایش جدید سیاست خارجی کشورمان منجر به این شده تا مقامات دولتی به صراحت اعلام کنند که دوران گرفتن 10 امتیاز در ازای یک امتیاز گذشته است. حالا باید دید کشورهایی که این روزها در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان ابراز نگرانی می‌کنند حاضر به پذیرش تعهدات پیشین خود همراه با تضامین لازم می‌شوند یا خیر.

۸۰ درصد مطالبات ایران در پیش‌نویس وین لحاظ شده است

یک منبع اروپایی در ارزیابی جدیدترین شرایط مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا، گفت که طی دو مرحله گفت‌و‌گوی انجام شده بین ایران و ۱+۴، تیم ایرانی پیشنهادهای جدید مکتوبی را ارائه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها در پیش‌نویس موجود درج و لحاظ شدند. به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایران و ۱+۴ قرار است دوشنبه آینده ۶ دی برابر با ۲۷ دسامبر مذاکرات خود در وین را از سربگیرند. این مذاکرات جمعه هفته گذشته برای بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها و همچنین تعطیلات کریسمس طرف‌های اروپایی با وقفه‌ای ۱۰ روزه مواجه شد. در همین حال، اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک برجام روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوها گفت: در دور اخیر مذاکرات وین ما توانستیم بعد از دو مرحله گفت‌و‌گو به یک سند واحد و دستور کار واحد برسیم و این پیشرفت مهمی بود.

در همین حال، یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، به‌ ایرنا گفت: از ابتدا قرار بود مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس ۶ دور قبلی پیش برود. تیم مذاکره کننده جدید ایران در دورتازه مذاکرات که از ۲۹ نوامبر در وین شروع شد، دو متن پیشنهادی مکتوب را ارائه کرد. وی ادامه داد: طرف ایرانی تأکید داشت که پیشنهادهایشان بر اساس پیش‌نویس وین ۶ بوده، اما حاوی اصلاحات و نکات جدیدی است که پس‌از گفت‌وگوهای فشرده بین ما و هیأت ایرانی درنهایت طرفین توانستند به سند و دستور کار مشترکی دست یابند که در آن ۸۰ درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است. این منبع آگاه اروپایی درباره روند مذاکرات نیز گفت: گفت‌وگوها طبیعتاً بسیار سخت و دشوار است، اما همین که روند رو به رشدی را تجربه می‌کند، ما را برای ادامه آن و رسیدن به نتیجه‌ای که مورد رضایت طرفین باشد، امیدوار می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان نیز درباره دور آتی مذاکرات گفته بود: با صراحت اعلام می‌کنیم که با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب، مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد مذاکرات شوند.

وی افزود: طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام می‌کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم. ما با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.