فارس | یک تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی گفت که مقامات این رژیم از اینکه ایرانی‌ها در مذاکرات موضع ثابت و محکم خود را حفظ کرده‌اند، دچار شگفتی شده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دوشنبه پیش رو، مطبوعات رژیم صهیونیستی نوشتند که مقامات تل آویو می‌دانند که توانایی آن‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن دولت آمریکا محدود است و از سوی دیگر اسرائیل در صورتی که مذاکرات وین شکست بخورد، به حمله نظامی علیه ایران فکر نخواهد کرد و همان سیاست «جنگ در سایه» را ادامه می‌دهد.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت که کابینه نفتالی بنت و یائیر لاپید سعی دارد تا واشنگتن را به این ادعا قانع کند که اگر مذاکرات با ایران شکست بخورد، تعهدی وجود ندارد که اوضاع منطقه به سمت جنگ پیش نرود. مقامات صهیونیستی می‌گویند: «آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر به راه‌حلی در مذاکرات نرسند، در آن صورت اسرائیلی‌ها احساس آزادی عمل بیشتری برای مواجه با برنامه هسته‌ای ایران خواهند کرد، تا جایی که شاید دست به حمله زده و یک جنگ منطقه‌ای رخ دهد.»

این روزنامه در ادامه نوشت: «به گفته محافل اسرائیلی، اگر معادله بدین شکل پیش رود، در آن صورت ایالات متحده آمریکا برای اجتناب از جنگ در منطقه که برای او بسیار هزینه‌ساز خواهد بود، تلاش خواهد کرد تا مسیر مذاکرات به توافق منتهی شود. اما باید آمریکا را برای عدم توافق با ایران قانع کرد، از این رو دولت اسرائیل در ارتباطات خود با آمریکا باید به راه‌حلی غیر از جنگ برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران برسد تا ایرانی‌ها به سرعت به سمت ساخت بمب هسته‌ای نروند.»

یدیعوت آحارانوت سپس نوشت که اگر اتفاق غیر مترقبه‌ای نیفتد، «جنگ در سایه» با ایران ادامه خواهد داشت و صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند به سمت جنگ پیش نروند. به طوریکه چندی پیش «تامیر بار» فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با این روزنامه مدعی شده بود که اسرائیل آماده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است؛ اما «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل پس از آن به صراحت گفته بود که فرماندهان ارتش در شرایط فعلی نباید چنین سخنانی را به زبان بیاورند.

در این راستا روزنامه معاریو نیز نوشت: «ارتش اسرائیل، نیروی هوایی و موساد در حال بررسی گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند و این وظیفه آن‌ها و طبیعی است، اما اینکه اوضاع از سیاق خود خارج شده و چنین القا شود که صبح فردا قرار است به ایران حمله شود، این کار ژورنالیست‌هاست و باید گفت که نهادهای نظامی و امنیتی در انجام وظیفه خود مسیر اشتباهی را رفته‌اند.»

مقامات اسرائیلی از کشورهای حاضر در مذاکرات وین خواسته‌اند تا با هیأت ایرانی در خصوص غنی‌سازی اورانیوم بحث نکنند و هیچ پیشنهادی را در ازای توقف غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد ندهند.

معاریو در ادامه مدعی شد که اگر توافقی در وین صورت گیرد، در آن صورت آمریکا از تل آویو می‌خواهد تا عملیات علیه ایران و برنامه‌ریزی برای حمله را متوقف کند یا حداقل به صورت علنی از آن سخن نگوید و از آن‌جایی که اسرائیل از لحاظ نظامی وابسته به آمریکاست، نمی‌تواند نپذیرد.

طبق ادعای این گزارش، «آن‌طور که از محتوای رایزنی‌های یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل و بنی گانتز وزیر دفاع در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی بر می‌آید، احتمالا توافق هسته‌ای به صورت مرحله‌ای انجام شود، اما این برای اسرائیل گزینه بسیار بدی است، هرچند بهتر از شرایط فعلی است که ایران در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است و اسرائیل برای متوقف کردن آن خود را تنها می‌بیند.»

شگفتی از موضع ایرانی‌ها

از سوی دیگر «عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی صهیونیستی در روزنامه هاآرتص نوشت که مقامات این رژیم از اینکه ایرانی‌ها موفق شده‌اند موضع محکم خود را در مذاکرات حفظ کنند، شگفت‌‌زده هستند و علی‌رغم مشکلات داخلی که ایران دارد، چنین به نظر می‌رسد که آن‌ها هستند که مسیر مذاکرات را ترسیم می‌کنند.

او نوشت: «در اسرائیل به این مسأله معترف هستند که حجم تأثیر ایالات متحده و کشورهای دیگر در مذاکرات محدود است، بلکه سیاست دولت بایدن تغییر کرده است، به طوریکه در راستای منافع اسرائیل عمل نمی‌کند. موضوع روسیه و احتمال وقوع جنگ در اوکراین اکنون در اولویت دولت آمریکا قرار دارد و در واشنگتن، مقامات بعید نمی‌دانند که ولادیمیر پوتین بخواهد با اوکراین وارد جنگ شود.»

او تأکید کرد که مواضعی همچون سخنان فرمانده نیروی هوایی رژیم اسرائیل در خصوص آمادگی برای حمله به ایران، فایده‌ای برای تلاش‌های سیاسی این رژیم ندارد و ایرانی‌ها نیز این مواضع را بی ارزش می‌دانند.

همزمان «اودی لیوی» از مقامات ارشد سابق سازمان جاسوسی موساد نیز به وبگاه «اندیشکده مطالعات استراتژیک و امنیت قدس» گفته است که علی‌رغم شرایط بد اقتصادی ایران، اما تحریم‌ها نتوانسته برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

به اذعان وی، تحریم‌های بی سابقه علیه ایران با هدف براندازی یا فشار برای کوتاه آمدن در مذاکرات اعمال شده اما دیگر تحریم‌ها قدرت تأثیر گذاری خود را از دست داده‌اند. او ادعا کرد که در بحران ایجاد شده میان آمریکا با چین و روسیه، چین توانسته به طناب نجات ایران برای مقابله با تحریم‌ها تبدیل شود. این مقام سابق موساد پیش‌بینی کرد که احتمال اینکه ایالات متحده آمریکا به توصیه تل آویو برای اعمال تحریم‌های بیشتر گوش فرا دهد، پایین است.

اذعان صهیونیست‌ها به شکست سیاست تحریم در شرایطی است که هیأت مذاکره کننده ایرانی هدف اصلی مذاکرات وین را «رفع تحریم‌ها» اعلام کرده است. 

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عصر جمعه (۲۶ آذر ماه) به پایان رسید. در پایان این دور از گفت‌وگوها اصلاحات و دیدگاه‌های ایران در دو سند ارائه‌ شده مورد پذیرش قرار گرفت و براساس اعلام «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران این دو سند مبنای مذاکرات آتی خواهد بود.

به گفته منابع آگاه، ابتکار عمل ایران در طراحی زمین بازی برای مذاکره‌کنندگان طرف مقابل، شوکه‌کننده بود و کمی طول کشید که طرف‌های مقابل، فضای جدید مذاکرات را دوباره تحلیل کنند. 

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

دولت «جو بایدن» به شکست سیاست موسوم به فشار حداکثری که دولت پیشین آمریکا پس از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای عقب‌گرد از آن مسیر خودداری کرده است. اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌داد.