عصر ایران | سعید لیلاز" تحلیلگر سیاسی و اقتصادی اصلاح طلب در مصاحبه ای با نشریه "فایننشال تایمز" گفت با توجه به ماهیت زیر زمینی بخش عمده ای از اقتصاد ایران، دولت آمریکا دیگر توانی بیش از این برای فشار اقتصادی به ایران از طرق تحریم ها نخواهد داشت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فایننشال تایمز با انتشار گزارشی از آغاز دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین، گزینه های دو طرف اصلی مذاکرات وین یعنی ایران و ایالات متحده آمریکا در صورت شکست مذاکرات احیای برجام را بررسی کرده است.

در این گزارش با اشاره به خطرات جدی تشدید تنش در صورت شکست مذاکرات، گزینه های ایالات متحده در صورت شکست مذاکرات را در طیفی از گزینه های بد تا بدتر طبقه بندی کرده است.

در بخشی از این گزارش به نقل از تحلیلگران ایرانی این نکته مورد تاکید قرار گرفته که ایالات متحده گزینه چندانی برای تشدید فشار اقتصادی علیه ایران ندارد، چون تاکنون همه نوع تحریم های ممکن را علیه ایران وضع کرده است.

به نوشته فایننشال تایمز: به گفته تحلیلگران ایرانی، موضع تهران تا حدی بازتاب این باور در میان اصولگرایان حاکم است که آنها با موفقیت، کارزار "فشار حداکثری " ترامپ را پشت سر گذاشته اند، حتی اگر هزینه اقتصادی هنگفتی پرداخته باشند.

این گزارش افزوده: " مقامات حکومت ایران با افتخار از "اقتصاد مقاومتی" صحبت می کنند که در آن جمهوری اسلامی - که دهه ها تحریم ها را تحمل کرده است – بر تولید داخلی و تقویت تجارت غیرنفتی با کشورهای همسایه تمرکز کرده است. این امر عزم اصولگرایان حاکم را تقویت کرده که اگر نتوانند بر اساس شرایط خود به توافق برسند، جمهوری اسلامی حتی اگر تحریم ها تشدید شوند، به بقای خود ادامه خواهد داد، هر چند زمینه های توسعه اقتصادی کشور شکوفا نشود.

"سعید لیلاز" اقتصاددان ایرانی در این رابطه می‌گوید: "تا زمانی که بایدن در هر 50 متری امتداد مرزهای گسترده ایران سربازی قرار ندهد، نمی‌توان بر اقتصاد ایران نظارت کرد... اقتصاد زیرزمینی ایران بین 30 تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد. این رقم بزرگی است."

بر اساس این گزارش: " اینکه آیا نوعی از برجام باقی می ماند یا نه، به شدت بستگی به این دارد که رهبر ایران متقاعد شود که در صورت امضای توافقی با آمریکا، واشنگتن به آن پایبند خواهد ماند.