هنوز از ورود اومیکرون به ایران زمان زیادی نگذشته است، که خبر ورود این سویه جدید به تمام شهرها شنیده می شود و کارشناسان از وقوع قریب به یقین پیک ششم خبر می دهند.

  سایه وحشت اومیکرون به شیراز رسید/ پیک ششم در راه است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌گوید: «امیکرون در ایران به دلیل واکسیناسیون جدید و عفونت قبلی پیک بلندی ایجاد نمی‌کند اما اگر محدودیت‌ها را اجرا نکنیم 2 هفته دیگر پیک بعدی را تجربه می‌کنیم».

ایران چگونه از اُمیکرون می‌گریزد؟/ ناجی: محدودیت‌ها اجرا نشود 2 هفته دیگر پیک بعدی را تجربه می‌کنیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، واریانت امیکرون به سرعت برق و باد در حال گسترش است. همزمان با اعلام زنگ خطر شیوع انفجاری امیکرون نرم‌افزار ماسک نیز روز گذشته معیار رنگ‌بندی کرونایی بر اساس شاخص بستری را تغییر داد. در رنگ‌بندی فوق‌العاده امیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به امیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد.

متخصصان اپیدمیولوژیست هشدار می‌دهند؛ فورانی که اپیدمی با واریانت امیکرون به دنبال خواهد داشت، نگران کننده است. این گزاره که امیکرون مثل آتشفشانی است که در کمتر از ۱۵ روز طغیان خواهد کرد شرایط اپیدمی کووید۱۹ را با وجود روند کاهشی آمارهای ابتلا و فوتی در ایران بسیار شکننده  کرده است.

۲۸ آذر اولین مورد ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا در ایران تأیید شد و حالا با گذشت ۸ روز از ورود آن به کشور  تعداد مبتلایان قطعی به امیکرون ۲۶ برابر شده است. شیوع انفجاری وغیر قابل گریز سویه جدید امیکرون خطرآفرینی پیک جدید کرونا را محتمل‌تر کرده است.

طبق اعلام رئیس اداره بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تا روز ۶ دی ماه، ۲۶ مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی شده و ۱۲ مورد مشکوک نیز در دست بررسی است. همچنین  تاکنون در شهرهای تهران، مشهد، بابل، اصفهان و هرمزگان  امیکرون شناسایی شده است. احمد وحیدی وزیر کشور تأکید کرده است؛ در صورت رشد قابل توجه این سویه مجبور به اعمال محدودیت‌های جدید هستیم.

متخصصان اپیدمیولوژیست بارها اعلام کرده‌اند برای پیش‌بینی دقیق اپیدمی باید مؤلفه‌های میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه، موارد مثبت روزانه و مراجعات سرپایی مورد توجه قرار گیرد تا شرایط کرونایی هر شهرستان به صورت شفاف‌تر منعکس و برنامه ریزی‌های لازم انجام شود؛ اینکه برای هر گونه  اقدامات مقابله ای و واکنش سریع باید ملاک رنگ‌بندی کرونایی به لحاظ شاخص بستری تغییر کند و ابتلای سرپایی ملاک قرار گیرد.
 


شدت درگیری پیک بعدی با امیکرون به تدابیر ما بستگی دارد

در همین رابطه علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تعداد تست‌های پی سی آر از ۱۲۰ هزار تست روزانه به کمتر از ۲۰ هزار تست در روز رسیده است، عنوان می‌کند: طبق اعلام وزارت بهداشت ۲۶ مورد ابتلا به واریانت امیکرون شناسایی شده‌اند در حالی که بسیاری از مردم تست کرونا نمی دهند و مجموعه اینها باعث می‌شود تعداد موارد شناسایی شده رسمی کمتر از تعداد واقعی مبتلایان باشد.

ناجی می‌گوید: با توجه به اینکه واریانت امیکرون میزان بستری و مرگ کمتری دارد اتکا به تعداد بستری‌ها شاخص دقیقی برای پایش روند اپیدمی نیست. لذا ما باید به آمار بیماران سرپایی نگاه کنیم که به طور رسمی گزارش نمی‌شود.

گرچه شیوع امیکرون در ایران ناگزیر است اما با توجه به واکسیناسیون جدید کرونا در ایران، این سؤال مطرح می‌شود  که آیا احتمال دارد به دلیل آنکه سطح آنتی بادی ایرانی‌ها به نسبت اروپایی‌ها بیشتر است، ایران به شدت کشورهایی همچون انگلیس درگیر این سویه جدید نشود؟ ناجی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: من با این نظر شما موافق هستم. یکی به دلیل واکسیناسیون جدید و دوم ابتلای بسیار بالای ایرانی‌ها در پیک پنجم و چهارم کرونا که تقریباً هر دو پیک از اسفند سال گذشته شکم به شکم شدند و افراد زیادی عفونت کووید را گرفتند.

به اعتقاد ناجی اینکه شیوع بالایی از واریانت امیکرون در اروپا اتفاق افتاده به دلیل کاهش آنتی بادی حاصل از واکسیناسیون در ۶ ماه گذشته است برای همین تفاوتی که کشور ما با اروپا دارد همان زمان تزریق واکسن است.

او می‌گوید: پیش‌بینی ما بر این است امیکرون در ایران به دلیل واکسیناسیون جدید و عفونت قبلی پیک بلندی ایجاد نمی‌کند اما باید در نظر داشته باشیم اگر محدودیت‌ها را اجرا نکنیم دو هفته دیگر پیک بعدی را تجربه می‌کنیم و همه اینها بستگی به تدابیر ما دارد که چقدر پیک بعدی خطرآفرین است چرا که هر اندازه تعداد افراد آلوده و بیمار بیشتر شود سهم افراد بستری و بیماری شدید بیشتر شده و به همان نسبت نیز مرگ و میر خواهیم داشت.