فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه دو طرف اصلی برجام ایران و آمریکا هستند گفت: سایر طرف‌های برجام از منظر منافع ملی خود موضوع را دنبال کرده و همین مساله را پیچیده می‌کند.

طرح پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

چند روزی است که بحث مذاکره مستقیم با آمریکا در مرکز توجه‌ها قرار گرفته و دلیل آن نیز انتشار و بازتاب تصویری از رایزنی میخائیل اولیانوف نماینده روسیه و رابرت مالی نماینده آمریکا در وین بود. بسیاری از کاربران ایرانی این اوضاع از واسطه‌گری روس‌ها و سایر طرف‌های برجام انتقاد کرده و برخی رسانه‌ها و سیاسیون نیز از اهمیت مذاکره مستقیم و نقش آن در پیشرفت رایزنی‌های هسته‌ای نوشتند. 

عمده‌ترین دلیل تحلیلگران حامی این ایده اما تسریع و تسهیل چانه‌زنی‌ها بوده است. مثلا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از جمله افرادی که می‌گوید مذاکره بهتر است بین دو طرف اصلی صورت بگیرد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» ضمن اشاره به اینکه « برجام دو طرف اصلی دارد؛ ایران و آمریکا» گفت: «طبیعتا خواست توافق بین ایران و آمریکا خیلی بیش از خواست و تلاش برای توافق میان دیگر طرف‌ها است. جدای از افرادی مثل انریکه مورا و جوزپ بورل که از سوی اتحادیه اروپا دنبال یک دستاورد اتحادیه‌ای هستند تحت عنوان آنچه وزارت خارجه اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، معتقدم که سایر طرف‌ها برجام را از ناحیه منافع ملی خود دنبال می‌کنند و همین باعث شده که الزامات برجام با الزامات منافع ملی کشورها به نوعی پیچیدگی بینجامد. نمونه آن هم مواضع برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه است.»

وی افزود: «من معتقدم که آنچه ذیل مواضع برخی کشورها همچون چین و روسیه می‌بینیم هم مواضع واقعی آنها نیست و آنها هم می‌خواهند که برجام را از زاویه منافع ملی خود دنبال کنند. لذا بر این باورم که اگر ایران و آمریکا به این نتیجه برسند که دو طرف برای توافق و نه عدم توافق آمده‌اند، باید به عنوان دو دشمن با هم مذاکره کنند. اما متاسفانه برچسب‌زدن‌ها و اتهام وارد کردن‌ها سبب شده که این موضوع کمتر مطرح شود، چراکه هر وقت کسی بحث مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح می‌کند، به آمریکایی بودن متهم می‌شود.»

فلاحت پیشه با تاکید بر اینکه «به اعتقاد من ایران و آمریکا دشمن هستند اما این دو دشمن، طرف‌های اصلی برجام هستند و دیگران از زاویه منافع خود پیچیدگی‌هایی را تحمیل می‌کنند» گفت: « تا زمانی که برجام به بخشی از سیاست کلی تنش‌زدایی بین ایران و آمریکا تبدیل نشود، امکان توافق درباره آن وجود ندارد. طرفین باید به این نتیجه برسند که سطح تنش را کاهش دهند.»

این نماینده پیشین مجلس رسیدن به توافق را محتمل دانست و گفت: «اینکه ایران رسما اعلام کرده که راهبردی برای به غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد ندارد، یک علامت جدی برای این است که مذاکرات در مسیر انحرافی PMD و ابعاد نظامی احتمالی نیفتد و ادعای صهیونیست‌ها مورد توجه قرار نگیرد و عملا مسیر دیپلماسی احیا شود. اینکه مذاکرات از شعار و موضع‌گیری به متن منتقل شده یک کار اساسی است و اینکه یک نگاه واقع‌گرایانه به ویژه در طرف ایرانی حاکم شده، می‌تواند به حصول توافق کمک کند.»

وی تاکید کرد: «در شرایط فعلی آمریکا به دلیل چالش‌های هژمونیکی که دارد و ایران به دلیل اینکه در کشور از چپ و راست معتقدند که نباید فرصت‌ها را از دست داد، فرصت را فراهم آورده‌اند تا توافق انجام شود».