دیروز رئیس سازمان غذا و دارو از ممنوعیت واردات واکسن خبر داد و تولید داخل را کافی دانست؛ تا اینکه امروز این مقام مسئول دوباره اعلام کرد: واردات واکسن کرونا مطلقا ممنوع نیست و در صورت نیاز واردات را ادامه می‌دهیم. بالاخره ماجرا از چه قرار است؟ ممنوعیت یا عدم ممنوعیت!

«واردات واکسن» آزاد  یا ممنوع است؟!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آن طور که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده، بهرام دارایی اعلام کرد: بنابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا واردات واکسن کرونا مطلقا ممنوع نیست و ورود واکسن از خارج کشور در صورت نیاز همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته او اولویت دولت تامین واکسن از مسیر داخلی و خارجی است و با افزایش تولید داخل رویکرد ستاد ملی کرونا کاهش واردات خواهد بود و در صورت تامین کامل نیاز کشور با واکسن‌های ایرانی محدودیت واردات اعمال میشود.

تاکنون ١٧۵ میلیون دوز واکسن در کشور تامین شده که ١۵۶ میلیون دوز واکسن وارداتی و ١٩ میلیون واکسن تولید داخل بوده است.

وی ادامه داد: واکسن‌سازان ما ظرفیت بالایی دارند، ولی آن چیزی که ما نیاز داریم سطح کمتری از ظرفیت آنهاست و توصیه ما این بود که در ماه حداقل تا ۱۵ میلیون دُز واکسن بدهند که نیاز ما را هم پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره اینکه چرا واکسن‌های داخلی با کندی وارد مصرف می‌شوند افزود: تولید یک بحث است، اما بحث دیگر مربوط به تأییدیه‌ها، نظارت‌ها و فاز‌های مختلفی است که جنبه بالینی هم دارد و این برای ما بسیار مهم است و نمی‌شود آن‌ها را حذف کرد، اما می‌شود روند بررسی را تسریع کرد و این دقت نظر و بررسی‌های دقیق و موشکافانه کمک می‌کند واکسن ما در عرصه‌های بین المللی هم زودتر پذیرفته شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشیم.