مهر | رهبر معظم انقلاب اسلامی با بیان اینکه حادثه ۱۹ دی نشان دهنده عمق نگاه دینی مردم است، فرمودند: قیام مردم قم در ۱۹ دی منشاء حرکت سلسله واری شد که به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.

رهبر انقلاب: محاسبات آمریکایی‌ها همیشه غلط بوده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) همزمان با سالروز قیام ۱۹ دی مردم قم در سال ۱۳۵۶ علیه رژیم ستمشاهی، به صورت تصویری با مردم قم سخن گفتند.

مهمترین محورهای سخنان ایشان بدین شرح است:

دیدار با مردم قم برای این حقیر یک فرصت مغتنمی بود و دوسالی بود که محروم بودیم و به همه مردم عزیز قم درود و اظهار ارادت خود را اعلام می‌کنیم.

برخی حوادث تاریخی که دارای مضامین عمیقی هستند و پیام‌های بلندی را به مردم نسل‌های بعدی می‌رسانند باید زنده بمانند. نباید بگذاریم غبار فراموشی بر روی این حوادث بنشیند. حادثه ۱۹ دی از این قبیل است.

حادثه ۱۹ دی منجر به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید؛ بنابراین نگاه به این حادثه نگاه به سرمنشاء یک تحول است. این حادثه و دنباله‌هایش نشانه عمق نگاه دینی مردم است. این حادثه جزو بینات انقلاب اسلامی است. تبلیغات کسانی که کینه انقلاب را بر دل دارند باعث می‌شود که بینات انقلاب را مورد تردید قرار دهند.

حادثه ۱۹ دی نشان دهنده عمق نگاه دینی مردم است.

حادثه ۱۹ دی با مرجع تقلید و عالم روحانی و مسائل دینی ارتباط دارد. اغلب قضایای مهمی که در این ۱۵۰ سال اخیر در کشور ما واقع شده از این قبیل است. در عمده حوادث کشور ما پای یک عالم دینی در میان است.

در قضیه تنباکو میرزای شیرازی، در مساله مشروطه مراجع نجف و اصفهان، در حادثه مسجد گوهرشاد حاج آقا حسین قمی، در ۳۰ تیر آیت الله کاشانی و در ۱۵ خرداد ۴۲ امام خمینی حضور داشتند.

از اینجا می‌توان راز دشمنی قدرت‌های مستکبر عالم را با دین و فقه و عالم سیاسی فهمید زیرا حضور اینها ضد استکباری و ضد استعماری است. آنها با عالم و مرجع و دین سیاسی مخالف هستند.

دشمنی و کینه‌ورزی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی هم از اینجا فهمیده می‌شود. جمهوری اسلامی مظهر اعتقاد دینی مردم و ناشی از نگاه انقلابی بر خواسته از دین به مسائل جاری جهان و کشور است.

اینک برخی می‌گویند چرا می‌گویید مرگ بر آمریکا ظاهربینانه و سطحی‌نگری است. استکبار با پدیده جمهوری اسلامی مخالف است.

غیرت دینی با عقلانیت همراه است. شخصیت‌هایی که غیرت دینی دارند دارای عقلانیت بالایی هستند. امام خمینی در اوج غیرت دینی بود ولی در عین حال در اوج عقلانیت و خردمندی بود.

باید از فقیه و فیلسوف معاصر آیت الله مصباح یزدی یاد کنم. ایشان شاگرد شایسته امام خمینی بودند و در غیرت دینی در اوج بودند و در عقلانیت هم از فیلسوفان بزرگ بودند.

این سخنرانی به صورت زنده از سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی و همچنین از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی در حال پخش است.

بر اساس این گزارش، دیدار رهبر انقلاب با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم این شهر در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شد که امسال به علت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از طریق ارتباط تصویری با جمعیت حاضر در مصلای شهر قم برگزار شد.