مهر | یک کارشناس سیاسی گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا در حال حاضر جز اینکه هزینه‌ای بر کشور تحمیل کند، نتیجه‌ای ندارد و منفعتی برای ما به همراه نخواهد آورد.

ایمانی: مذاکره مستقیم با آمریکا فقط هزینه دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با مهر در رابطه با ادعای مطرح شده از سوی برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه برجام بدون مذاکره مستقیم با آمریکا نتیجه نخواهد داد و واسطه‌گری اروپایی‌ها بی‌فایده است، گفت: همانطور که رهبر انقلاب پیش از این اعلام کرده بودند ایران برای مذاکره با آمریکا در چارچوب برجام مشکلی نداشت؛ اما امروز آمریکا در برجام حضور ندارد.

ایمانی ادامه داد: در سال‌هایی که محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه مذاکرات را انجام می‌داد در موارد متعددی تجربه مذاکره مستقیم، بی‌واسطه و از نزدیک با آمریکا را داشته‌ایم. یعنی دو کشور در چارچوب برجام با هم مذاکراتی داشته‌اند؛ اما نتیجه آن شد که همه ما شاهد آن بودیم.

وی اظهار کرد: مذاکره با آمریکا، موضوعی تجربه‌ شده است. این حرف به این معنا نیست که هر مذاکره‌ای را در شرایط فعلی نفی کنیم ولی وضعیت امروز با شرایط گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده است. پیش از این انجام مذاکرات برای اصل انعقاد برجام بود؛ اما امروز این توافق وجود دارد و راهکارها و سیاست‌ها تغییر کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران باید ملغی شوند تا ادامه مذاکرات ۶ کشور مجددا انجام شود، عنوان کرد: کسانی که توصیه می‌کنند ایران بار دیگر پای مذاکره مستقیم با آمریکا برود بیشتر باید به جای مسئولان کشور، غرب را مخاطب خود قرار دهند تا با انجام تعهدات خود، موانع از مسیر ادامه مذاکرات برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه آنچه می‌گویم پیش‌بینی آینده نیست بلکه اخبار گذشته است، تاکید کرد: در گذشته چند بار مذاکره مستقیم با آمریکا را انجام داده‌ایم و امروز شرایطی که داریم به مراتب بدتر از گذشته شده است. علاوه بر محدودیت‌های هسته‌ای، متحمل تحریم‌های بسیار شدید شده‌ایم بطوریکه در طول تاریخ هیچ کشوری تا این تحت تحریم قرار نگرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: این موضوع نیازی به پیش‌بینی و حدس زدن ندارد. اینها گمانه‌زنی نیست بلکه اخباری است که آنها را تجربه کرده‌ایم. ما با غرب و ایالات متحده در چارچوب برجام مذاکره کردیم حتی در برخی مقاطع به طور غیرمستقیم و از طریق کشورهای واسطه به صورت پنهانی صورت گرفته اما نتیجه‌ای نداشته است.

ایمانی با بیان اینکه نسخه‌ای که برخی برای ادامه مذاکرات می‌پیچند نسخه‌ای است که قبلا امتحان شده و نتیجه نداده است، گفت: بهتر این است که در داخل کشور وحدت ملی را حفظ کنیم و ساز مخالف با رویه‌ای که نظام و دولت و وزارت امور خارجه و شورای امنیت عالی ملی اتخاذ کرده است نزنیم، تا این روند به ثمر بنشیند.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم اگر بخواهیم در حال حاضر با آمریکا مذاکره داشته باشیم طرف مقابل لیست بلندبالایی را پیش روی مسئولان ایران خواهد گذاشت و به تعهدات کشور ما اضافه خواهد کرد تا رضایت آمریکا جلب شود. با فرض اینکه برجام و مسئله تحریم‌ها حل شده باشد، باز هم آنها ادعاهای دیگری خواهند داشت و موضوعاتی همچون حضور منطقه‌ای ایران، فعالیت موشکی، حقوق بشر و مباحث این چنینی را پیش خواهند کشید که اینها به طور مستقیم با منافع ملی ایران در ارتباط است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بنابراین مذاکره مستقیم با آمریکا در حال حاضر جز اینکه هزینه‌ای بر کشور تحمیل کند، نتیجه‌ای نخواهد داشت و منفعتی برای ما به همراه نخواهد آورد. راهی نداریم جز اینکه کشور را از لحاظ اقتصادی تقویت کنیم تا مذاکره برایمان دستاوردهایی داشته باشد.

ایمانی تاکید کرد: آمریکا پیش‌شرط‌هایی برای مذاکره دارد که عملا امکان مذاکره را از بین می‌برد. بنابراین مشکل عدم مذاکره، مشکل ایالات متحده است نه ایران؛ یعنی آنها هستند که شرایطی را مطرح می‌کنند که امکان مذاکره و بهبود روابط را از بین می‌برد.